الجزيره قطر ماشین رسانه ای آمریکا درمنطقه

الجزيره قطر ماشین رسانه ای آمریکا درمنطقه
سه شنبه 19 مهر 1390 - 14:57

يک پژوهشگر فلسطيني و استاد دانشگاه غزه، شبکه الجزيره قطر را بخش فعالي از ماشين تبليغاتي غرب در منطقه، براي گسترش سلطه آمريکا دانست.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "محمد اسحاق الریفی" در مقاله ای تاکید کرد: شبکه ماهواره اي الجزيره قطر توانسته است از طريق ارائه الگويي جديد از رسانه هاي آزاد که کاملا با رسانه هاي عربي رسمي سنتي با محوريت رژيم حاکم، متفاوت است، دلهاي بينندگان خود را به دست آورد و بر ذهن بسياري از آنان مسلط شود.

الریفی پرداختن به شعارها، اظهار نظرات موافق و مخالف در مناظره ها، پرداختن به مسائل حاشيه ای در جامعه عربی و اجازه دادن به همگان براي اظهار نظر کاملا آزاد را از عوامل موفقیت الجزیره در جذب مخاطب دانست.

وی با این حال افزود: هدف الجزيره چيزي فراتر از به دست آوردن بينندگان است. اين شبکه تلاش مي کند رابطه سازنده اي با مخاطب برقرار کند تا آنها به بخشي از روند انتقال و توليد اخبار تبديل شوند. اما هدف نهايي الجزيره "نزديک کردن مردم و قاره ها" است، و بدين ترتيب اين شبکه بخش فعالي از ماشين تبلیغاتی برای گسترش حاکمیت آمريکا بر جهان است.

الریفی تاکید کرد: الجزيره برای جذب مخاطبان مورد نظر خود، بايد برنامه های اسلامي را در جدول برنامه هاي متعدد خود مي افزود، و به مسئله فلسطين علاوه بر ديگر مسائل عربي و اسلامي توجه ويژه اي مي کرد؛ بايد اسلامگرايان را براي کار در اين شبکه جذب مي کرد، تا جايي که وضاح خنفر اسلامگرا رئيس گروه الجزيره شد، که شامل همه شبکه هاي الجزيره و پايگاه اينترنتي آن است. اين همان دليلي است که باعث شد شاهزاده "وليد بن طلال" مديريت شبکه ماهواره اي الرساله را به دکتر طارق السويدان بسپارد.

 

جذب اسلامگرایان در الجزیره، و تبلیغ اسلام آمریکایی

این پژوهشگر فلسطینی در ادامه، خاطرنشان کرد: جذب اسلامگرايان توسط الجزيره در چارچوب تلاشها براي مهار اسلامگرايان است تا آنها را برای  رويارويي با آنچه که اسلام سياسي، مقاومت، ممانعت عربي،  ناميده مي شود بکارگیری کند. در مقابل این شبکه باید برای آنچه که آمریکا تحت عنوان اسلام ميانه رو رواج می دهد، تبلیغ کند.

الریفی تاکید کرد: نمي توان شبکه الجزيره را آينه "ملتهاي عرب" با همه خير و شر، تلخ و شيرين، خونريزي و خشونت، پراکندگي و دودستگي، دست و پا زدن و نابودي آنها دانست. اين شبکه خود را پنجره اي براي هر دوست و دشمن، نابکار و درستکار، بدکار و نيکوکار، خائن و ميهن پرست، دروغگو و راستگو، قرار داده است؛ تا نظرات رنگارنگ خود را به بهانه ارائه آراي موافق و مخالف در تصويري به هم ریخته و درعین حال بي سابقه در جهان عرب بيان کنند؛ و همانگونه که علي ابو نعمه تحليلگر بارز رسانه اي گفته است: "الجزيره خياباني دو طرفه است که اطلاعات و نظرات جهاني در آن جريان دارند".

 

الجزیره تریبون مسئولان آمریکایی و اسرائیلی برای ملتهای عربی است

الریفی می افزاید: بدين ترتيب الجزيره همانند کنفرانسي باز عمل مي کند که سخنرانان از کاخ سفيد، پنتاگون، وزارت خارجه آمريکا و کنيست صهيونيستي براي ايراد موضوعات، سخنرانيها، سياستها و راهبردهاي خود بر ملتهاي عرب به منظور اجراي سياستهاي دشمنان، تسليم شدن در برابر آنها، انتقال پيامها و انتشار تبليغات آنان به اين کنفرانس مي آيند؛ و اين همان هدف "اعلام نشده" از تاسيس شبکه ماهواره اي الجزيره است؛ این در حالي است که صهيونيستهاي غاصب فلسطين به علت تکیه بر رسانه هاي رسمي رژيم اشغالگر بعنوان تنها منبع دريافت اطلاعات، اخبار و تحليل رويدادها، در برابر رسانه هاي عربي ايمن هستند. اکثر مردم آمريکا نيز چنين وضعيتي دارند و اطلاعات خود را تنها از رسانه هاي آمريکايي دريافت مي کنند. مردم اروپاي غربي نيز چنين وضعيتي دارند.

 

برنامه آمریکا برای فارس زبانهای منطقه

الریفی تاکید کرد: کسي که خطر اقدام الجزيره در قرار دادن بيننده عرب رو در روي فرماندهان نظامي و رهبران سياسي آمريکايي و اروپايي را درک نمي کند معني جنگ رواني و تبليغاتي را درک نمي کند؛ و چون ايالات متحده آمريکا اهميت ارتباط فعال با ملتهاي جهان را می فهمد، برنامه هايي را براي تاسيس شبکه هاي ماهواره اي فارسي زبان براي تاثير گذاشتن بر ملت ايران آغاز کرده است.

این پژوهشگر فلسطینی خاطرنشان کرد: خطر الجزيره در ارائه نظرات موافق و مخالف بدون محدود کردن خود به هر گونه معيارهاي قومي و عربي که به مسائل عربي آسيب مي رساند نهفته است. همانگونه که مصطفي عماره خبرنگار روزنامه الحيات لندن در قاهره گفته است، بهتر بود الجزيره به گرايش قومي، مذهبي و ف

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها