اعتراف مجله تایم

جامعه جهانی با سناریوسازی آمریکا همراه نیست

جامعه جهانی با سناریوسازی آمریکا همراه نیست
شنبه 23 مهر 1390 - 16:10

مجله آمريکايي تايم نوشت که برغم پافشاري "باراک اوباما " رييس جمهوري آمريکا بر سناريوي ترور سفير عربستان در واشنگتن توسط ايران، تاکنون جامعه جهاني رويکرد همگامي با اوباما براي وضع "تحريم هاي شديدتر"عليه ايران اتخاذ نکرده است.

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم ، تایم نوشت: مشخصا روسیه ، چین و ترکیه با آمریکا مخالفت کرده اند زیرا این کشورها معاملات بازرگاني بزرگي با ايران دارند و حتی با تشديد تحريم ها به خاطر موضوع هسته اي ايران نیز مخالفت کردند. 

تایم تاکید کرد: مدارک مورد ادعاي آمريکا در زمينه سناريوي ترور سفير عربستان نمي تواند قواعد بازي را در مسير اعمال فشار بر ايران به نفع آمريکا و متحدانش تغيير دهد، آنها نسبت به اهدافي که دولت آمريکا با ارائه اين مدارک دنبال مي کند، ترديد دارند.

این مجله آمریکایی خاطرنشان کرد: دست و پا زدن به منظور یافتن انگيزه عقلاني براي تلاش ايران به ترور سفیر عربستان در آمریکا حتي در چارچوب نزاع منطقه اي ميان ايران و عربستان دشوار است.

تایم افزود:اوباما هم به اين مشکل اعتراف و تلاش کرده است تا زمینه را برای ایجاد تغییر در اتهام علیه ایران بازگذارد.

این مجله آمریکایی نوشت که سناریوی آمریکا علیه ایران علاوه بر ارتباط آن به مقابله راهبردی در زمینه برنامه هسته ای ایران و نقش منطقه ای ایران است که از سوی دیگر هدف آن نزدیک شدن به عربستان است زیرا این کشور از مواضع و واکنش های واشنگتن در قبال انقلاب های ضد دیکتاتورهای تونس و مصر خشمگین است.

تایم با بیان اینکه انقلاب های عربی به نفع موقعیت عربستان در منطقه نیست، اضافه کرد: به نظر می رسد آمریکا تلاش می کند که جنگ سردی بین تهران و ریاض شکل بگیرد تا عربستان بتواند انقلاب معکوس را در بحرين و يمن مديريت کند و افکار عمومی در جهان عرب مانند مصر را به نفع خود تغییر دهد.

این مجله آمریکایی به نفوذ گسترده ایران در عراق بعداز صدام نسبت به آمریکا و عربستان اشاره کرده و می نویسد: ترکيه با وجود رقابت با ايران بر سر نفوذ در منطقه، با سياست های آمريکا در قبال تهران مخالف است و آنکارا حتي اگر مدارک اوباما در زمينه سناریوی ترور را بپذيرد بعيد است که رويکردش را در قبال ایران تغيير دهد.

تایم تاکید کرده است که رجزخوانی های شدید اللحن اوباما مانند " ايران بهاي اين اقدام را پرداخت مي کند" ، " همه گزینه ها در برخورد با ايران مطرح است " و " اعمال مجازات هاي شديدتر"،  اوباما را بويژه اگر تحول آشکاري در موضع ايران رخ ندهد در تنگناي سختي قرار مي دهد بویژه اینکه تحت فشار کنگره قرار گرفته است.

پربیننده ترین خبرها