یک نویسنده عرب تحلیل کرد:

سناریوی آمریکا علیه ایران ساختگی است

سناریوی آمریکا علیه ایران ساختگی است
دوشنبه 25 مهر 1390 - 07:52

يك نويسنده و تحليگر جهان عرب، ادعاي آمريکا درخصوص تلاش ايران براي ترور سفير سعودي در واشنگتن را يک سناريوي ساختگي، خنده دار و جنجال رسانه اي توصيف کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه خبري العالم، "فرحات الطويل" نويسنده و تحليلگر تونسي در مقاله اي در روزنامه "القدس العربي" به بررسي ادعاي اخير واشنگتن عليه تهران درخصوص تلاش براي ترور سفير عربستان سعودي در آمريکا پرداخت و نوشت: گاهي رسانه‌ها خبري را منتشر مي کنند که قابل هضم نيست و آخرين مورد از اين دست، خبر مربوط به تلاش ايران براي ترور سفير عربستان در واشنگتن بود.

وي افزود: آمريکا چنين داستان هايي را طبق معمول در فيلم ها پيگيري مي کند. وقتي انسان درباره چنين خبري مي انديشد؛ آن را چيزي جز يک نمايش خنده دار يا سريال  تلويزيوني نمي بيند.

اين نويسنده سپس با طرح سوالاتي، ادعاي مقامات کاخ سفيد درباره برنامه ريزي ايران براي ترور سفير سعودي را زير سوال برد و گفت: اگر فرض را بر درستي اين خبر بدانيم در آن صورت، ايران چه سودي از ترور سفير عربستان در واشنگتن خواهد برد؟ پاسخ چنين پرسشي اين است که هيچ چيزي عايد ايران نخواهد بود.

وي افزود: امکان ندارد ايران با توجه به اوضاع کنوني خاورميانه و خليج فارس به چنين  کاري اقدام کند؛ زيرا مي داند که اين اقدام سبب بحراني شدن روابطش با عربستان خواهد شد؛ درحالي که ايران به لحاظ سياسي خواهان افزايش اختلاف هايش با جهان عرب نيست.

فرحات الطويل نوشت: بعيد نيست چنين سناريويي از سوي آمريکا و عربستان و با اهداف زير تدارک ديده شده باشد:

1-رژيم سعودي با اين سناريو مي تواند به لحاظ معنوي بر مردم خود تاثيربگذارد و به شيوه غير مستقيم تاييد و حمايت آنها را جلب کند و عامل مشکلات داخلي را عناصر خارجي معرفي کند و به اين وسيله براي سرکوب  خواسته هاي در حال افزايش داخلي به بهانه حفظ امنيت داخلي و سرکوب فتنه داخلي مشروعيت کسب کند.

2-آمريکا اگر احساس کند که خطري - چه در داخل يا خارج-  متوجه آن است؛ به دروغ پردازي روي مي آورد و و متحدانش را قرباني و دشمنانش را جلاد جلوه مي دهد و در اين خصوص از تبليغات رسانه اي کمک مي گيرد؛ امري که اکنون با توجه به کاهش نفوذ عربستان در منطقه به آن روي آورده است تا ايران را مجازات کند.

3- چنين سناريويي اذهان داخلي جامعه سعودي را از خواسته هاي داخلي به ائتلاف عليه به اصطلاح خطر ايران متوجه خواهد کرد.

4- اين خبر از نظر ناظران بي طرف چيزي جز جنجال رسانه اي نيست که هدف از آن بازيابي نقش آمريکا در منطقه و حمايت از عربستان سعودي و تمرکز بر گسل طايفه اي و منحرف کردن افکار عمومي از خطر اسرائيل به خطر ايران است

پربیننده ترین خبرها