درگیری خارجی در سوریه

درگیری خارجی در سوریه
سه شنبه 26 مهر 1390 - 05:10

سردبير روزنامه الاخبار چاپ لبنان در يادداشتي كه روز گذشته در اين روزنامه منتشر شد، به زواياي جديدي از تحولات داخلي سوريه اشاره كرد و با تاكيد بر اين موضوع كه امروز سوريه به محل تلاقي نيروهاي مداخله‌گر خارجي تبديل شده است، نقش محوري امريكا در اين مساله را بسيار مهم و جدي ارزيابي كرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، ابراهيم الامين در اين يادداشت آورده است: فشار امريكا به كشورهاي عربي براي موفقيت برنامه‌هاي ديپلماتيك و حتي اقتصادي در محاصره سوريه را مي‌توان برنامه‌يي هماهنگ با برنامه دولت امريكا براي يك درگيري سياسي تازه با ايران دانست، بويژه اينكه تركيه دارد نقش مشابهي را عليه سوريه و در حمايت از مخالفان دولت اين كشور بازي مي‌كند.

در ادامه اين يادداشت آمده است: پيش از اين امريكا، فرانسه، تركيه، اتحاديه اروپا و برخي از كشورهاي عرب حوزه خليج‌فارس موفق شدند گروه‌هايي از مخالفان سوري مقيم خارج را جمع‌ كرده و تحت عنوان مجلس ملي سوريه معرفي كنند تا شايد آينده سياسي سوريه را رقم بزنند، هر چند كه مهم‌ترين مخالفان سوري حاضر در اين مجلس – برهان غليون– پيش از اين تاكيد كرده بود با هر گونه مداخله خارجي در كشورش مخالف است.

الامين در ادامه به لبنان و جريان 14 مارس بويژه سمير جعجع و فواد سنيوره در سال 2005 اشاره مي‌كند كه پس از ترور رفيق حريري حريصانه منتظر بودند سوريه از هم بپاشد و آنها همسايه‌يي كه دوست دارند، داشته باشند و ايران نيز مورد حمله قرار بگيرد. امروز در سوريه رهبري اين كشور در دمشق و ايران چگونه با اين موضوع برخورد مي‌كنند؟ در دمشق بشار اسد به كساني كه به ديدارش مي‌روند مي‌گويد كه همچنان با برخي از رهبران عرب تماس دارد و تلفني با آنها در ارتباط است تا جايي كه از حمد بن جاسم امير قطر هم نام مي‌برد، برخي هم به اين موضوع اشاره دارند كه امير قطر وظيفه رايزني ميان ايران و تركيه را با هدف بررسي تحولات بحرين، سوريه و روابط ايراني-عربي را بر عهده دارد و اين كشور از اين واهمه دارد كه امور از دستش خارج شود و به سمت نابودي همه‌چيز برود. سردبير الاخبار در ادامه اضافه مي‌كند: واضح است كه مقامات سوري در حال حاضر از مرحله سرنگون شدن رژيم گذشته‌اند و به مرحله تامين امنيت و استقرار مي‌انديشند و مهم‌ترين خطر براي آنها نيز همين موضوع است، همه هم به اين موضوع معترف هستند كه رسيدن به استقرار علاوه بر تلاش‌هاي امنيتي، نياز به تلاش سياسي هم دارد. در اين مورد سوريه نياز دارد تا روابط خود را با تركيه و برخي كشورهاي عربي حوزه خليج‌فارس بهبود بخشد و آنگونه كه مقامات سوري مي‌گويند اين كشورها بايد به «عمليات امنيتي منظم خود در سوريه» پايان دهند و پس از آن نيز حملات رسانه‌يي و سياسي عليه دولت اين كشور را متوقف بكنند.

وي در ادامه مي‌نويسد: در اين ميان بايد به نقش محوري ايران در سوريه هم اشاره كرد، اين كشور پيش از اين‌بارها هشدار داده بود كه حمله به سوريه، حمله به ايران است و همين موضوع هم باعث شد تا هم ترك‌ها حساب كار خود را بكنند و هم اعراب و اصل حمله نظامي به اين كشور نيز زير سوال برود. اما ايران در پشت پرده به مشورت‌هاي خود با مقامات سوري براي پايان دادن به بحران پيش آمده در اين كشور ادامه مي‌دهد. به نوشته اين روزنامه‌نگار لبناني، ايران ميان اقدامات اوليه دولت سوريه و امروز آن تفاوت قايل مي‌شود و آن را دو مقوله جدا مي‌داند با اين توصيف كه فعلا سوريه هدف قرار گرفته و در تلاش است تا بر اين بحران نقطه پايان بگذارد. به گفته وي، حتي خود بشار اسد هم به اشتباهات صورت گرفته در طول ناآرامي‌هاي اخير معترف است و از اين رو در تلاش است تا با در پيش گرفتن سياستي منطقي بر اين اشتباهات مهر پاياني بگذارد. الامين در پايان مي‌نويسد كه ايراني‌ها هم مانند سوري‌ها بر اين باور هستند كه بايد تغيير در سوريه از طريق راهكارهاي داخلي و نه فشار خارجي باشد و از اين رو بايد منتظر بود كه ايران همچنان به سوريه كمك كند تا بتواند از اين بحران پيش‌آمده عبور كند، ايران امكانات اقتصادي خوبي دارد كه با استفاده از اين امكانات سوريه مي‌تواند به سادگي تحريم‌هاي اعمال شده توسط كشورهاي غربي و عربي عليه خود را پشت سر بگذارد، كما اينكه ايران در تمام طول و عرض سوريه صدها طرح زيربنايي و حياتي احداث كرده و اينها همه براي ايران مهم هستند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها