گاردین: آمریکا در عراق شکست خورد

گاردین: آمریکا در عراق شکست خورد
دوشنبه 2 آبان 1390 - 12:44

روزنامه گاردين در مقاله اي پايان جنگ عراق را شكست نومحافظه كاران در آمريکا توصيف کرد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "جاناتان استيل" نويسنده اين مقاله تاکید کرد: اعلام خروج همه نيروهاي آمريكایي تا آخر سال ميلادي از عراق از سوی باراک اوباما، با انتشار خبر مهم کشته شدن قذافي و آزادسازي ليبي در حاشیه قرار گرفت.

گاردین نوشت: اوباما گفت كه اين تصميم را براي عمل به وعده های تبیلغاتی خود مبنی بر پایان دادن به جنگها اتخاذ كرده است؛ این درحالی است که اوباما از وزارت دفاع (پنتاگون) براي امضاي توافقنامه اي دیگر با نوري مالكي نخست وزير عراق، با هدف حفظ پايگاه هاي آمريكا و نگه داشتن چندين هزار نيروي آمريكایي تا زماني نامعلوم حمايت مي كرد.

جاناتان استيل خاطرنشان کرد: مذاكرات آمریکا برای حفظ پايگاه ها و نيروها در عراق به شكست انجاميد، زيرا فراكسيون هاي پارلماني عراق بر اين نكته پافشاري مي كنند كه نيروهاي آمريكایي در صورت ماندن در اين كشور بايد تابع قوانين عراق باشند؛ ولي واشنگتن خواهان اعطاي مصونيت به نيروهاي خود است و با محاكمه آنها در دادگاه هاي غيرآمريكائي مخالفت مي كند .

در ادامه این مقاله آمده است: پس از كشته شدن تعداد زيادي از شهروندان بدست سربازان آمريكائي ، و رسوایي زندان ابوغريب و شكنجه زندانيان عراقي، حساسیت های بسیاری درباره مصونیت نیروهای آمریکایی در عراق مطرح شده است.

نویسنده این مقاله تاکید کرد: خروج همه نيروهاي آمريكایي از عراق به معنای شكست كامل طرح جرج بوش ریيس جمهوري سابق آمريكا، و نومحافظه كاران، برای حمله نظامي به عراق و تبديل این کشور به پايگاه آمريكا جهت اعمال فشار بيشتربه سوريه و ايران است.

استيل مي نويسد: حتي اگر ايران بر عراق كنترلي نداشته باشد، ديگر ترسي از همسايه خود در اين برهه ندارد؛ زيرا هر دولت عراقي آتي شامل اعضاي شيعي خواهد شد كه برخي از آنها در دوران صدام سال هاي طولاني تبعيد خود را در ايران گذرانده اند.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها