يك رسانه عرب تحليل كرد:

اسرائیل؛ از نگرانی تا تنگنای راهبردی

اسرائیل؛ از نگرانی تا تنگنای راهبردی
دوشنبه 9 آبان 1390 - 09:27

يك رسانه عرب زبان در تحليلي با استناد به گزارش هاي محافل رژيم صهيونيستي نوشت که اين رژيم به علت قدرت گرفتن روز افزون نيروهاي مقاومت، موج بيداري اسلامي در کشورهاي عربي و قدرت فزاينده ايران در تنگناي راهبردي و جهنم گرفتار آمده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، خبرگزاری شرق جدید در تحلیل خود به گزارش "مرکز مطالعات امنيت" دانشگاه تل آويو درباره وضعيت راهبردي رژیم صهیونیستی اشاره می کند که مورد توجه بسيار قرار گرفته است و نتايج آن بر این نکته تاکید می کند که آينده رژیم صهیونیستی با توجه به وضعیت فعلی در خطر است.

به نوشته خبرگزاری شرق جدید، موضوعات مورد بررسي در اين گزارش به تنگناي بزرگي مربوط است که اسرائيل پس از جنگ 33 روزه 2006 با آن مواجه شده است. اسرائيل که مدت هاي مديدي به عنوان قدرت برتر و مسلط بر منطقه به شمار مي آمد پس از جنگ 33 روزه قدرت بازدارنگي راهبردي خود را از دست داده است.

اين رسانه عرب زبان افزود: ارتقاء قدرت ايران همچنان منشا اصلي نگراني راهبردي اسرائيل است. نگراني اين رژيم تحت عنوان « خطرات پرونده هسته اي ايران» مي گنجد. روند تحولات مربوط به موضوع هسته اي ايران نشان مي دهد که آمريکا و کشورهاي غربي در برخورد با برنامه مذکور اين روش را در پيش گرفته اند که در برابر نتايجي که تغييرناپذيرند؛ تسليم شوند زیرا روند فزاينده پيشرفت هاي ايران را نمي توان تغيير داد. اين در حالي است که آمريکا داده هاي کافي در اختيار دارد که ثابت مي کند ايران طي دهه هاي گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامي، بنيه علمي و صنعتي پيشرفته اي را ايجاد کرده و در بسياري از عرصه هاي اقتصادي به خودکفايي رسيده و روابط گسترده اي را با بسياري از کشورهاي جهان برقرار کرده است از اين رو ايران در برابر تحريم ها و محاصره  دهه هاي پس از انقلاب اسلامي پيروز شده و طرح هاي غربي براي فرسايش داخلي ايران به شکست انجاميده است.

اين رسانه عرب زبان افزود: سردگمي راهبردي اسرائيل در قبال قدرت ايران سير فزاينده اي دارد که تحليلگر معروف "ناحوم برنيا" از آن پرده برداشته است. برنيا به داده هايي ( منقول) از "بنيامين نتانياهو" نخست وزیر اسرائیل و وزير جنگ او "ايهود باراک" درباره برنامه ريزي براي حمله نظامي به ايران بعد از خروج آمريکا از عراق - يعني طي سال آتي يا شايد هفته هاي باقي مانده از پاييز سال جاري- اشاره مي کند و اين درحالي است که بسياري از  محافل سياسي اسرائيل نسبت به لحظه بعد از هر گونه عمليات نظامي عليه ايران هشدار مي دهند، زيرا حمله به ايران قطعا نخواهد توانست توان نظامي اين کشور را نابود کند و مانع واکنش نظامي شديد تهران شود بنابراين اسرائيل با توجه به وجود نيروهاي مقاومت لبنان و فلسطين که آماده حمله به اسرائيل هستند، در محاصره جهنمي از آتش در خواهد آمد.

به نوشته خبرگزاری شرق جدید، نگراني هاي اسرائيل در عرصه هاي ديگر اما به افزايش توانمندي هاي نيروهاي مقاومت و نشانه هاي بهبود وضعيت سوريه باز مي گردد. اغتشاشات در سوريه آنگونه که غرب مي خواست به تهديدي جدي براي قدرت سوريه تبديل نشد و کارشناسان اسرائيلي به اين باور رسيده اند که نمي توان ارتش سوريه و انسجام و هواداري اش را به "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه متزلزل کرد. اين نشريه تصريح كرد: "اسرائيلي ها در محاسبات خود به اين نکته توجه دارند که توانمندي هاي عملياتي سوريه در توازن قوا و هر جنگي که اسرائيل در منطقه براه اندازد، سرنوشت ساز خواهد بود. ارزيابي هاي اطلاعاتي اسرائيل حاکي از آن است که محور متشکل از ايران، سوريه و مقاومت لبنان و فلسطين همچون يک تيم و با هماهنگي بسيار زياد ضد اسرائيل عمل خواهند کرد".

خبرگزاری شرق جدید در تحلیل خود افزود: "اسرائيلي ها آنگاه که مي خواهند خود را با جنگ سرد ميان اين رژيم و محور مقاومت در منطقه منطبق سازند؛ خود را در برابر خطر ديگري مي يابند که از وضعيت فلسطين نشأت مي گيرد. بر اساس گزارش هاي اسرائيلي، وضعيت فلسطين به گونه اي است که هر لحظه ممکن است با آغاز انتفاضه اي جديد به تهديدي اصلي تبديل و زمينه ساز انفجار خشم فلسطيني هاي اراضي 48 و کرانه باختري شود". 

به نوشته اين خبرگزاری، کارشناسان رژیم صهیونیستی عامل جديدي را به محاسبات استراتژيک خود افزوده اند که در ارتباط مستقيم با عوامل ياد شده است و به گفته آنها فضاي اعتراضات مردمي در کشورهاي عربي به گونه اي است که هرگونه حمله رژیم صهیونیستی به جوامع عربي قدرت جنبش ها و کشورهاي دشمن اين رژیم را تقويت مي کند و آنها به عنوان نمونه به تحولات در جامعه مصر بعد از "حمله اخير به سفارت اسرائيل" استناد مي کنند.

به نوشته اين نشريه، کارشناسان رژیم صهیونیستی در محيط راهبردي آکنده از نگراني و بحران پيرامون اين رژيم، با توجه به شدت گرفتن فراخوان هاي مدني در اروپا براي تحريم کالاهاي صهیونیستی تولید شده در شهرک هاي صهيونيست نشين، از افزايش "انزواي

پربیننده ترین خبرها