گاردین: هدف از براندازی نظام سوریه

گاردین: هدف از براندازی نظام سوریه
شنبه 14 آبان 1390 - 15:53

روزنامه گاردين انگليس، براندازي نظام سوريه را هدفي بسيار راهبردي تر از ليبي براي عربستان و غرب دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "آلستر کروک" در مقاله ای در گاردین نوشت: یک مسئول ارشد سعودی به "جان هانا" رییس سابق تیم دیک چنی گفته است که تغییر نظام سوریه منافع بسیاری برای عربستان سعودی دارد.

در این مقاله تاکید شده است: "ملک عبدالله معتقد است که هیچ چیز چیز مانند از دست دادن سوریه، ایران را ضعیف تر نمی کند".

نویسنده این مقاله خاطرنشان کرد: "این روزها بازی بزرگ براندازی سوریه است، طرحی که برنامه آن بدین صورت است: تأسیس شورای ملی بعنوان نماینده ملت سوریه، حمایت از افراد مسلح داخل سوریه، اعمال تحریم برای تحت فشار قرار دادن طبقه متوسط جامعه، براه انداختن حملات تبلیغاتی برای کم اهمیت جلوه دادن هرگونه اصلاحات اعلام شده توسط نظام سوریه، و تلاش برای تحریک افکار عمومی و ایجاد شکاف بین ارتش، و نخبگان و سرانجام سرنگونی بشار اسد".

کروک خاطرنشان کرد: اروپایی ها، آمریکایی ها و بعضی از کشورهای حاشیه خلیج فارس سوریه را یک بازی دیگر، پس از بازی موفقیت آمیز لیبی می دانند، البته سوریه از نظر راهبردی باارزشتر است، زیرا ایران این واقعیت را می داند، به همین دلیل تاکید می کند که به هرگونه دخالت خارجی در سوریه پاسخ می دهد.

در ادامه این مقاله تاکید شده است: بسیاری از مردم منطقه معتقدند که اگر سوریه بسوی جنگهای داخلی کشیده شود، خشونت های فرقه ای در لبنان و عراق شدت می یابد.

این نویسنده انگلیسی فاش کرد: طرح براندازی اسد پیش از انقلابهای عربی برنامه ریزی شده بود و به شکست اسرائیل در جنگ 2006 باز می گردد؛ چراکه آمریکا اطمینان یافت سوریه پاشنه آشیل حزب الله است.

گاردین می افزاید: مسئولان آمریکایی بدنبال راهی برای بستن این گذرگاه حیاتی بودند، ولی بندر بن سلطان شاهزاده سعودی با طرح بکارگیری اسلامگرایان، آمریکا را شگفت زده کرد.  با تردید آمریکایی ها در نحوه تعامل با اسلامگرایان سوریه، بندر بن سلطان به آنها گفت که این امر را به او محول کنند.

هانا، رییس تیم دیک چنی دراینباره تاکید کرد: "فعالیت بندر بدون توجه به منافع آمریکا بسیار نگران کننده بود، ولی بندر بعنوان یک شریک ضد ایران فعالیت کرد".

نویسنده این مقاله خاطرنشان کرد: مرحله بعدی ورود نیکلا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه به این بازی و قانع کردن او مانند رجب طیب اردوغان به حمایت از شورای انتقالی سوریه است.

این نویسنده تاکید کرد: اما از نظر هانا خطر واقعی آن است که عربستان سعودی بار دیگر از گروه های مسلح سنی ضد کشور شیعی ایران  استفاده کند؛ زیرا این مسأله سوریه را وارد صحنه درگیری می کند.

کروک اظهار داشت: گزارشهای غربی در ماه گذشته حاکی از آن است که عربستان سعودی و هم پیمانان آن در منطقه درحال تحریک سلفی های افراطی برای تضعیف ایران و همچنین بیداری ملتهای منطقه است، امری که هم اکنون در سوریه، لیبی، لبنان، مصر، یمن و عراق در حال روی دادن است.



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها