با سفر مخفیانه ولیعهد عربستان به آمریکا

ریاض از واشنگتن برای اقدام علیه ایران و سوریه مشاوره می‌گیرد

ریاض از واشنگتن برای اقدام علیه ایران و سوریه مشاوره می‌گیرد
چهارشنبه 17 اسفند 1390 - 17:09

وليعهد و وزير كشور عربستان به همراه شماري از فرماندهان اطلاعاتي اين كشور در پي دريافت گزارش‌ها و هشدارهايي درباره بروز اعتراضات گسترده ضد رژيم حاكم راهي آمريکا شدند تا براي سرکوب اعتراضات مردمي، مشاوره بگيرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، نايف بن عبد العزيز پس از رسيدن به واشنگتن به سرعت در سلسله نشست‌هايي در پنتاگون با حضور برخي مسئولان بلندپايه اسرائيلي و آمريكايي شركت كرد. موضوع اين نشست‌ها، كه چند روز به طول خواهد انجاميد، بررسي برنامه هسته‌اي ايران و اوضاع سوريه هم در دستور کار قرار دارد.

پایگاه خبری المنار فلسطین با ارائه گزارشی در این مورد نوشته است از يك هفته پیش شماري از فرماندهان نظامي و امنيتي رژيم صهيونيستي در آمريكا بسر مي برند که این حضور با سفر هیات سعودی هم‌زمان شده است.

طبق اطلاعاتی كه خبرنگار المنار در واشنگتن به دست آورده وليعهد عربستان با نخست وزير اسرائيل ديدار محرمانه‌اي داشته است. وي پيش از اين با شيمون پرز رئيس رژیم اسرائيل نيز ديدار كرد که هر دو دیدار از دید رسانه‌ها مخفی ماند.

خبرنگار المنار به نقل از يك منبع آگاه آمريكايي، مسئولان اسرائيلي عربستان را متحد استراتژيك بزرگي براي خود مي دانند و معتقدندكه تل آويو و عربستان در مسائلي مانند ضديت با ايران و سوريه در يك جبهه قرار دارند.

به گفته اين منبع ديدار نايف بن عبد العزيز از آمريكا چند هدف اصلي را دنبال مي‌كند:

نخست، توافق با اسرائيل و آمريكا درباره برنامه هسته‌اي ايران و همكاري و هماهنگي با اسرائيل براي قانع كردن آمريكا براي حمله به ايران.

دوم، درخواست از آمريكا و اسرائيل براي حمايت بيشتر از تروريست‌هايي كه در سوریه اقدام به خون‌ریزی و کشتار مردم می‌کنند. بر این اساس آمریکا باید از گروه‌های تروریست در سوریه جهت تداوم ناآرامی‌ها در این کشور و سرنگونی رژیم حاکم سوریه حمایت مالی، اطلاعاتی و تسلیحاتی گسترده‌تری کند.

یکی دیگر از هدف‌های این دیدار، چگونگی مقابله با اعتراضات قریب‌الوقوع در منطقه الشرقیه عربستان است. این اعتراضات که بیش از دو ماه است روند گسترده‌ای به خود گرفته، نگرانی شدید مقامات سعودی را در پی داشته است. نایف هم‌چنین از آمریکایی‌ها خواسته با ریاض جهت تداوم حضور نظامی در بحرین کمک و حفظ رژیم آ‌ل‌خلیفه در بحرین را در اولویت کاری خود قرار دهد.

اين منبع آمريكايي به خبرنگار المنار گفت که حمد بن جاسم، نخست وزير قطر، به تازگی با دو مسئول برجسته پنتاگون ديدار داشته و به آنها پيشنهاد كرد مناطق امني در سوريه - تحت كنترل نيروهاي حافظ صلح عربي- ايجاد شود.

به گفته اين منبع جاسم بن حمد به آمريكايي ها پيشنهاد كرد كه كانال سوئز را در برابر كشتي هاي ايراني، كه به زعم وی به سوريه سلاح مي‌برند، ببندند. درخواست نخست‌وزیر قطر از آمریکا در حالی منتشر می‌شود که آمریکایی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند قصدی برای دخالت نظامی در سوریه ندارند و همین امر بر نگرانی دوحه و ریاض افزوده است. 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها