آمریکایی‌ها همچنان سردرگم

پانه‌تا از همه گزینه‌ها در مورد سوریه می‌گوید

پانه‌تا از همه گزینه‌ها در مورد سوریه می‌گوید
چهارشنبه 17 اسفند 1390 - 18:54

آمريکا هنوز نتوانسته موضعي واقعي در مورد سوريه اتخاذ کند و همچنان در مورد اين کشور و تحولات آن دچار نوعي سردرگمي است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم در حالی که رئیس جمهور آمریکا با اعلام موضع عدم دخالت نظامی در سوریه عملاً آب پاکی را بر دست شورشیان مسلح و حامیان عرب و ترک آنها ریخته است، به نظر می‌رسد فعالیت کشورهای عربی برای تغییر موضع آمریکا همچنان ادامه دارد.

باراک اوباما که دو روز پیش این سیاست آمریکا در قبال سوریه را اعلام کرده و گفته بود تنها به شورشیان مسلح کمک خواهد کرد و این موضوعی بود که در نشست تونس هم توسط هیلاری کلینتون به وزیر امورخارجه قطر و رهبر سیاسی شورشیان سوریه ابلاغ شده بود، اما لابی‌های اعراب همچنان در واشنگتن فعال است.

لئون پانه‌تا وزیر دفاع آمریکا پس از مواضع اخیر سران کاخ سفید در موضع‌گیری تازه‌ای که به نظر می‌رسد تنها به منظور نوعی جنگ روانی است اعلام کرده که همه گزینه‌ها در مورد این کشور روی میز است، همان شعاری که چند سال است سران آمریکا علیه ایران سر می‌دهند.

پانه‌تا با اعلام این موضوع که در حال رایزنی با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی خود برای اقدام نظامی علیه سوریه است، سخنان باراک اوباما را نقض کرد تا به این ترتیب مشخص شود کاخ سفید هنوز در مورد سوریه سردرگم است.

به تازگی اخباری در مورد حضور برخی از مقامات عرب از جمله ولیعهد عربستان و نخست‌وزیر قطر به همراه سران رژیم صهیونیستی در آمریکا منتشر شده که در حال لابی‌ کردن جهت تغییر موضع مقامات ارشد آمریکا هستند.

کارشناسان مسایل منطقه بر این باور هستند که آمریکا به این نتیجه رسیده نمی‌تواند با وجود مخالفت صریح روسیه و چین برای مداخله نظامی اقدامی در این مورد انجام دهد، نمی‌خواهد موضع منفعلانه‌ای در این رابطه اتخاذ کند. مورد دیگر نیز به انتخابات آمریکا باز می‌گردد، چرا که هرگونه اقدام نظامی ناموفق می‌تواند موقعیت دمکرات‌ها را به خطر اندازد.

موضوع مهمی که برخی از مقامات پنتاگون مطرح کرده‌اند عدم توانایی و آمادگی نظامی کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس برای مشارکت در هر طرح دخالت نظامی در سوریه است. به باور این افراد، ارتش عربستان در جنگ با جریان الحوثی در یمن به شدت ضعیف وارد شد و علی‌رغم داشتن تجهیزات کافی، از کارایی نظامی اندکی برخوردارند.

این گزارش تاکید می‌کند دیگر کشورهای عربی مانند قطر، امارات و کویت نیز این توانایی را ندارند تا وارد ماجراجویی نظامی علیه کشوری شوند که ارتشی آماده و مجهز دارد. ارتش وابسته به آل‌خلیفه سرگرم سرکوب مردم بحرین است و عمان نیز حاضر نیست علیه هیچ ‌کشور عربی وارد فاز نظامی شود.

با توجه به این موارد است که دخالت نظامی در سوریه خریداری ندارد و موضع‌گیری اخیر پانه‌تا را باید یک جنگ روانی جهت تقویت روحیه شورشیان برشمرد که به تازگی شکست‌های سنگینی در مناطق مختلف سوریه به خصوص حمص از ارتش ملی سوریه خورده و ناچار به فرار شده‌اند. 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها