پایداری اقتصاد سوریه دربرابر تحریم ها

پایداری اقتصاد سوریه دربرابر تحریم ها
چهارشنبه 17 اسفند 1390 - 19:27

مسئولان سوري تاكيد دارند كه تحريم هاي اخير اتحاديه اروپا ضد سوريه هيج تاثيري ندارد و اقتصاد اين کشور توانسته به خوبي در مقابل آن پايداري کند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، اتحاديه اروپا براي افزايش فشارها بر سوريه، اخيرا بسته جديدي از تحريم هاي اقتصادي را در دستور كار خود قرار داده است كه با هدف مسدود كردن اموال سوريه در بانك هاي اروپايي صورت مي گيرد؛ اين تحريم ها همچنين بانك مركزي سوريه، تجارت طلا و فلزات گرانبها با موسسات دولتي سوري و عدم فروش سوخت به هواپيماهاي سوري در فرودگاه هاي كشورهاي اروپايي را شامل مي شود.

" شادي احمد " مشاور وزارت اقتصاد سوريه در اين زمينه به شبكه خبري العالم، گفت : تحريم ها دو بُعد اساسي را هدف گرفته است، نخست بانك مركزي و تعامل نقدي با بانك مركزي كه اين مساله منجر به توقف معاملات مربوط به ذخيره بانك مركزي در بانك هاي اروپايي مي شود و علاوه بر آن به منع معامله با طلا با بانك مركزي مي انجامد، در بعد دوم نيز تحريم ها بخش صنعت را هدف گرفته است.

كارشناسان اقتصادي در اين سوريه بر اين باورند كه اين تحريم ها در درجه اول بر ضد ملت سوريه است؛ اقتصاد سوريه مي تواند در برابر تحريم هاي اتحاديه اروپا پايداري كند به ويژه كه دولت سوريه از مدتي پيش با افزايش ذخيره نقدي خود را براي مقابله با بحران آماده كرده بود، از آن گذشته طلاسازان سوري طلاي خود را از كشورهاي اروپايي وارد نمي كنند و به اين كشورها طلا صادر نمي كنند.

"رائد العقاد" كارشناس اقتصادي در اين زمينه به شبكه العالم گفت: تحريم هاي اقتصادي تحميل شده از سوي اروپا بر سوريه از لحاظ عملي تاثيري بي تاثير است، زيرا دولت از مدتي پيش خود را براي مقابله با آن آماده و مهيا كرده بود و از آن گذشته ميان سوريه و اروپا در زمينه طلا و جواهرات هيچ گونه ارتباط و تعاملي وجود نداشته است تا اين تحريم ها بر آن ارتباط تاثير منفي بگذارد، علاوه بر آن اينكه سوريه بازارهاي جديدي در شرق آسيا براي خود گشوده است.

با اين كه تحريم هاي اتحاديه اروپا به گفته ناظران سياسي ، مردم سوريه را هدف گرفته است ، اما به نظر نمي رسد اين تحريم ها بتواند تاثير چنداني بر مردم سوريه بگذارد به ويژه كه جنب و جوش در بازار و خريد و فروش در بسياري از شهرهاي سوريه همچنان در جريان است و تفاوتي با روند پيش از بحران مشاهده نمي شود.

به نظر مي رسد هر قدر كه فشارها افزايش مي يابد، اصرار و پافشاري ملت سوريه در مقابله با چالش ها به منظور برون رفت از بحران كنوني افزايش مي يابد و از سوي ديگر دولت سوريه امكانات و توانمندي ها و گزينه هاي گسترده اي براي حفظ ثبات در شرايط كنوني در اختيار دارد.

07/03-13:05

پربیننده ترین خبرها