نویسنده و کارشناس سیاسی لبنانی، تاکید کرد:

مانع تراشی آمریکا در روند توسعه لبنان

مانع تراشی آمریکا در روند توسعه لبنان
جمعه 15 ارديبهشت 1391 - 05:55

العالم، بيروت - يک نويسنده و کارشناس سياسي لبناني با تاکيد بر اينکه آمريکا خواهان تخريب و جلوگيري از روند توسعه اين کشور است،از دولت متبوعش خواست همكاري خود را با ايران بيشتر كند.

"يونس عوده" روز جمعه به شبكه خبري العالم،گفت: بيروت بايد به ايران كه بي قيد و شرط به آن كمك مي كند نزديك شود و از آمريكا كه قصد تخريب لبنان را دارد، دوري گزيند.

كارشناس لبناني برخي از سياستمداران این کشور را به تن دادن به خواسته هاي آمريكا با هدف حفظ منافع خاص خود متهم كرد و گفت: برخي از مسوولان سياسي لبنان به خاطر منافع خود بيم دارند كه اقداماتي را به مورد اجرا گذارند كه در راستاي خدمت به منافع ملي باشد.

به گفته يونس عوده اين افراد تحت نفوذ آمريكا هستند، حال آنكه آمريكا درصدد تخريب كشور و مانع تراشي در مسير توسعه آن است.

يونس عوده افزود: توافقنامه هايي كه از مدتهاي مديد ميان ايران و لبنان شكل گرفت است با وجود آنكه به نفع اين كشور و در راستاي توسعه آن است، از سوي بيروت مورد كم توجهي قرار مي گيرد.

به گفته اين كارشناس لبناني، چند پروژه استخراج نفت، توليد انرژي، احداث سد و راه سازي از جمله مواردي است كه در توافقنامه ها ميان تهران و بيروت به چشم مي خورد، اما آمريكا و برخي طرفهاي بين المللي تا امروز تلاش خود را براي تاخير در اجراي آن به كار بسته اند.

يونس عوده خاطر نشان كرد که آمريكا و همپيمانان آن، ايران و دوستان اين كشور در منطقه بويژه سوريه و مقاومت در لبنان را تحت فشار قرار مي دهند.

عوده درباره تلاشهاي آمريكا براي ايجاد دو دستگي در لبنان و ايجاد پايگاههايي براي آموزش تروريست ها در سوريه هشدار داد و تصریح کرد: برخي از طرفها در لبنان تسليم خواسته هاي آمريكا مي شوند.

اين كارشناس لبناني با اشاره به سفر موفقیت آمیز محمد رضا رحيمي معاون رئيس جمهوري ايران به لبنان ، گفت: آمريكا تلاش كرد تا سفر رحيمي به لبنان را نيز با مشكل مواجه كند و اين كشور حتي درصدد آن است تا در انتخابات آتي پارلماني لبنان نيز تاثير گذارد.

محمد رضا رحیمی معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه به منظور شركت در نخستین كمیته عالی همكاری های مشترك ایران و لبنان و تقویت مناسبات دوجانبه در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی به لبنان سفر کرد.

روابط ایران و لبنان و توافقنامه‌های دوجانبه همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل نگرانی کاخ سفید مطرح بوده و از زمان حضور حزب‌الله لبنان در دولت این کشور همواره مانع‌تراشی‌ها و کارشکنی‌های آمریکا را به همراه داشته است.

آقای رحیمی در روز دوم دیدار خود از لبنان با رئیس جمهور، نسخت وزیر، رئیس مجلس و شماری از مقامات و شخصیت های لبنانی دیدار کرد.

رحیمی عصر پنجشنبه در بوستان ایران واقع در مارون الراس نقطه صفر مرزی در جنوب لبنان حضور یافت و  پیش از بازگشت به تهران و در پایان سفر دو روزه خود به لبنان با سید حسن نصر الله دبیركل حزب الله دیدار و گفتگو كرد. 

در سفر معاون رئیس جمهور به لبنانچهار یادداشت تفاهم همكاری و یك بیانیه مشترك میان ایران و لبنان  به امضاء رسید.

 



پربیننده ترین خبرها