نشست اربيل، عليه مالكي موفقيتي كسب نكرد

نشست اربيل، عليه مالكي موفقيتي كسب نكرد
چهارشنبه 10 خرداد 1391 - 08:31

بغداد (العالم) - نشست اخير گروه هاي مخالف دولت نوري مالكي نخست وزير عراق در اربيل، كه پس از پايان مهلت دوم به مالكي و تهديد به سلب راي اعتماد از او برگزار شده بود، موفقيتي براي اجراي تهديدهاي خود كسب نكرد.

"حسين الجاف" عضو رهبري حزب دموكرات كردستان عراق چهارشنبه در مصاحبه با العالم در اين خصوص گفت: طرف هاي حاضر در نشست اربيل، خواهان تمديد مهلت ارايه شده به نخست وزير عراق به منظور هموار شدن راههاي گفت وگو هستند.

الجاف با بيان اين كه اطلاعاتي از نشست ائتلاف كردستان و العراقيه در اربيل درز نكرده است، تصريح كرد: عراق با بحراني واقعي روبروست و طرف هاي حاضر در نشست اربيل تمايل دارند مهلتي كه به نوري مالكي داده شده است تمديد شود تا زمينه براي گفت وگو فراهم شود.

به گفته وي موضوع سلب اعتماد از دولت مالكي نه فقط از سوي طرف هاي حاضر در نشست اربيل مطرح است بلكه گروه هايي كه خود را هم پيمان دولت قانون مي دانند ، نيز آن را مطرح كرده اند.

عضو رهبري حزب دموكرات كردستان عراق اظهار داشت: همه گزينه و راهكارها مدنظر است ، اگر چه كردها و طرف هايي كه درحال حاضر با آنها در اربيل تشكيل جلسه داده اند ، خواهان تمديد مهلت به نوري مالكي هستند تا شايد ائتلاف دولت قانون و نوري مالكي راهي مناسب درجهت دستيابي به تفاهم درباره سندي پيدا كند كه مقتدا صدر در اربيل ارايه كرده و درآن خواسته هاي ملي را مطرح كرده است ، به ويژه با توجه به اينكه شخص مالكي هم اعلام كرده است كه از گفتگو حمايت مي كند.

الجاف افزود: عراق كشوري متشكل از گروه ها و اقشار مختلف است و اداره آن جز با توافق همه گروه ها ميسر نيست و مشكلات اين كشور جز از طريق تفاهم حل و فصل نمي شود.

وي گفت: دولت اكثريت نمي تواند يك گروه را ناديده بگيرد و ما اكنون از همه عقلا و انديشمندان مي خواهيم كه براي حل مشكلات كشور وارد عمل شوند.

شركت كنندگان در نشست اربيل گزينه هاي بعد از پايان مهلت دوم ائتلاف اتحاد ملي را مورد بررسي قرار دادند كه براساس آن احزاب مخالف به دنبال بركناري نخست وزير بودند ولي اين ديدارها به تصميم جديدي منتهي نشد.

عرصه سياسي عراق، شاهد اختلافاتي ميان دولت با ديگر احزاب از جمله ائتلاف كردستان درباره نحوه اداره كشور، مشاركت در روند تصميم‌گيري كشور، پرونده‌هاي نفتي و ديگر امور است.

در شرايط كنوني عربستان نيز تحركات گسترده سياسي را آغاز كرده‌ است تا با دامن زدن به اين اختلافات دولت نوري مالكي را وادار به كناره گيري از قدرت كند.

 9-18:23   

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها