تلاش کردستان برای تضعیف دولت عراق

تلاش کردستان برای تضعیف دولت عراق
پنج‌شنبه 3 فروردين 1391 - 09:58

نويسنده و تحليلگر سياسي عراقي حمله شديد "مسعود بارزاني" رييس منطقه كردستان عليه دولت و تهديد به برگزاري همه پرسي در اين منطقه را تلاشي براي تضعيف دولت عراق دانست.

 "عباس الموسوي" روز پنجشنبه در گفت و گو با شبكه العالم، درباره اظهارات اخیر مسعود بارزانی، گفت: ما به این جريان سازي‌ها و اظهارات رسانه اي عادت كرده ايم؛ اين گونه اقدامات براي ناكام كردن هرگونه موفقيت در زمينه بهبود وضع امنيتي و سياسي صورت مي گيرد، به ويژه كه اكنون در آستانه برگزاري نشست سران اتحاديه عرب در بغداد هستيم.

وی افزود: اظهارات بارزاني شايد ناشي از وضع رواني و باورهاي شخصي او باشد، يا اينكه تلاشي باشد براي انتقال بحران ها به افكار عمومي كردستان.

الموسوی در ادامه تأکید کرد: واكنش‌ سياستمداران عراقي به اظهارات بارزاني گسترده نبود؛ زيرا همه مي دانند مشكل بارزاني چيست؛ بارزاني شخصيتي قومي است كه تفكر عشايري دارد.

الموسوی تأکید کرد: ضربه ها و زیانهایی که کردها طی این سالها متحمل شده اند، براي كردها ثابت كرد كه رهبران كرد در بحران ها موج سواري مي كنند و سياستمداران عراقي اين مساله را به خوبي مي دانند.

الموسوی اظهار داشت: بارزاني از اخلاق كردي سخن راند؛ اما چطور مي توان پذيرفت كه اخلاق كردي به کسی اجازه دهد از افرادی حمايت کند كه در تروريسم دست دارند .. و به جای تحویل طارق الهاشمي معاون رييس جمهور به دستگاه قضايي، به او پناه دهد؟

اين تحليلگر سياسي عراقي تاكيد كرد : بارزاني به خوبي مي داند بیشترین کسانی كه از تفكر جدايي زيان مي بينند، خود كردها در شمال عراق هستند.

الموسوي اظهار داشت: من فكر مي كنم كه بارزاني به اين خاطر اقدام به جريان سازي كرده است كه "ائتلاف اتحاد ملي" موضوعات و پرونده هايي اساسي و مهم را مطرح كرده است؛ مسائلي مانند ماده 140 قانون اساسي در خصوص مناطق نفتي مورد نزاع نظير كركوك ، مساله فرودگاه ها در شمال عراق و عدم سلطه دولت مركزي بر آن ها و قاچاق سلاح و كالا از اين فرودگاه ها و همچنين مساله قاچاق نفت از شمال عراق كه بر اساس شنيده ها، به نظر مي رسد روزانه 100 هزار بشكه از نفت عراق به افغانستان صادر شده ولی درآمد آن به خزانه دولت ريخته نمي شود.

وی افزود: پس از مطرح شدن این مسائل از سوی ائتلاف ملي و تأکید بر بررسی آن در اجلاس ملي كه پس از نشست سران در عراق برگزار خواهد شد؛ بارزاني ناگهان چنین مسائلی را مطرح کرد.

 

21-19:14

 

پربیننده ترین خبرها