چرا تلویزیون سوریه از ماهواره‌های عرب قطع نشدند

چرا تلویزیون سوریه از ماهواره‌های عرب قطع نشدند
چهارشنبه 14 تير 1391 - 15:45

تلويزيون‌هاي دولتي و غير دولتي سوريه از روي ماهواره‌هاي عرب‌ست و نايل‌ست قطع نشدند و در مورد دليل آن بايد گفت، آنچه نبايد مي‌شد، شد تا قطع اين شبکه‌ها هم از دستور کار خارج شود.

به گزارش العالم، حدود دو ماه پیش وقتی که گروه موسوم به کمیته سوریه در اتحادیه عرب در دوحه قطر گرد هم آمدند، نخست وزیر قطر که بیشترین دخالت را در خون‌ریزی‌های سوریه دارد از لزوم قطع شبکه‌های دولتی و خصوصی سوریه از دو ماهواره عرب‌ست و نایل‌ست سخن گفت که بخشی از سهام آن متعلق به کشورهای عربی است.

این رویکرد برای آنکه جنبه مشروعی هم پیدا کند، در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره با نفوذ مستقیم عربستان و قطر به تصویب رسید، اما اجرایی نشد و اینکه چرا این اتفاق نیفتاد، باید به تحولات مستقیم سوریه اشاره کرد.

به نظر می‌رسد قطع شدن شبکه تلویزیون دولتی و خصوصی سوریه از روی این دو ماهواره بخشی از یک سناریوی بزرگ‌تر بود که با اقدامات به موقع دولت سوریه خنثی شد و راه به جایی نبرد. در این سناریو که دو روز پیش از فرار جنگنده میگ21 سوریه به اردن قرار بود رقم بخورد، تروریست‌های تجمع کرده در اطراف دمشق – در دوما، قدسیا و کفرسوسه – قرار بود با همراهی و همکاری برخی از جریان‌های اطلاعاتی عربی – ترک و همچنین گروهی از نفوذی‌های خود دمشق را مورد حمله قرار دهند.

پایگاه خبری ایران‌آباد در همین زمینه نوشت: هم‌زمان با این حمله که تیم‌های تصویری شبکه‌های الجزیره، العربیه، بی.بی.سی و یک شبکه خبری ترک آنها را همراهی می‌کردند، تصاویر زنده‌ای از سقوط دمشق به دست شورشیان پخش شده و به صورت هم‌زمان فرکانس‌های تلویزیون دولتی سوریه نیز در اختیار این شبکه‌ها قرار گرفته تا مردم سوریه از واقعیت خبردار نشوند.

این طرح اما راه به جایی نبرد، ارتش سوریه پس از فرار جنگنده خود به اردن، تعداد زیادی از افسران اطلاعاتی اردنی و ترک را دستگیر کرد و با اعتراف آنها برنامه نهایی لو رفت، پس از اطلاع ارتش دایره محافظت از پایتخت به شدت گسترش یافت و حمله به مقر اصلی تروریست‌ها در دوما در شمال دمشق در برنامه قرار گرفت. محاصره دوما و پاکسازی این منطقه – به همراه شهرک الرستن و محلات کفرسوسه و قدسیا – عملاً ناکامی بزرگی را برای طراحان آن به همراه آورد.

به گفته منابع آگاه، برخی از زبده‌ترین نیروهای شورشیان که تعدادی از آنها سابقه جنگیدن در لیبی را هم داشتند در دوما حاضر بوده و قرار بود به همراه دوستان سوری خود دمشق را فتح کنند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها