محاکمه 44 روزنامه نگار در ترکیه

محاکمه 44 روزنامه نگار در ترکیه
سه شنبه 21 شهريور 1391 - 17:09

محاکمه 44 روزنامه نگار در ترکيه به اتهام ارتباط با عناصر حزب کارگران کرد در اين کشور آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اکثر این روزنامه نگاران به دلیل فعالیت در رسانه های کردزبان به برقراری ارتباط با "اتحادیه گروه های کرد" متهم شده اند .. مسئولان ترکیه این اتحادیه را یک سازمان سری و شاخه غیرنظامی حزب کارگران کرد در این کشور می دانند.

12 تن از این روزنامه نگاران به اتهام "رهبری یک گروهک تروریستی" با مجازات 22 سال زندان مواجه هستند؛ بقیه آنها نیز به اتهام "گرایش به یک گروهک تروریستی" به تحمل زندان تا 15 سال محکوم خواهند شد.

نخستین جلسه این دادگاه دیروز با سه ساعت تأخیر از موعد رسمی آن برگزار شد؛ قاضی هم قبل از آغاز دادگاه خواستار خروج حاضران شد.

بر اساس گزارش رسانه های ترک، متهمان این پرونده بزرگ رسانه ای و شماری از حاضران، پیش از دادگاه فریاد زدند که "دربرابر فشارها تسلیم نمی شویم".

همچنین پیش از آغاز این دادگاه، شمار بسیاری از نمایندگان پارلمان ترکیه از جمله 10 تن از نمایندگان حزب "صلح و دمکراسی" که از بارزترین احزاب کرد در ترکیه است، نقض آشکار آزادی بیان در این کشور را محکوم کردند.

"الهان جیهانر" نماینده حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در اینباره گفت: اتهاماتی که این روزنامه نگاران به خاطر آن محاکمه می شوند، در هر قانونی و حتی قانون ترکیه جرم به شمار نمی آید؛ هیچکدام از این روزنامه نگاران دست به خشونت و سلاح نزده و کسی را به خشونت تشویق نکرده اند.

بسیاری از سازمانهای مدافع حقوق بشر این اقدام دستگاه قضایی ترکیه را محکوم کرده اند.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها