تحلیل روز/

جنگ روانی ترامپ علیه ایران با استفاده از نهادهای بین المللی

جنگ روانی ترامپ علیه ایران با استفاده از نهادهای بین المللی
سه شنبه 27 شهريور 1397 - 15:52

ترامپ پس از خروج از توافقنامه جامع هسته ای گروه 1+5  با جمهوری اسلامی ایران موسوم به برجام می کوشد از هر فرصتی برای توجیه این اقدام خلاف حقوق بین الملل در مجامع بین المللی استفاده کند.

العالم _ آمریکا

دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در چارچوب جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران می کوشد از هر فرصتی برای طرح اتهامات بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند. او به هیچ قاعده حقوق بین الملل و موازین انسانی پایبند نیست. از دید ترامپ در چارچوب هدف اول منافع آمریکا هر اقدام ناقض حقوق بین الملل و موازین انسانی مجاز است. رئیس جمهوری آمریکا در چارچوب همین تفکر تاجرمآبانه از توافقنامه های چندجانبه و بین المللی خارج شده و موازین انسانی مثل جدا کردن کودکان مهاجر از  والدینشان را زیر پا می گذارد. آمریکای ترامپ از شورای حقوق بشر و سازمان علمی فرهنگی یونسکو بخاطر رسیدگی به کارنامه جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی خارج می شود و قضات دیوان بین المللی کیفری را تهدید به محاکمه و ممنوعیت ورود به آمریکا می کند.  اما آمریکا تلاش می کند از همین نهادهای بین المللی حداکثر بهره برداری سیاسی و تبلیغاتی بکند و کشورها غیر همسو با آمریکا را تهدید کند. نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل هفته ای نیست که اتهاماتی را علیه کشورهای غیر همسو با آمریکا مطرح نکند. جمهوری اسلامی ایران نیز در صدر سیاست های یکجانبه گرایانه و تنش آفرین آمریکا در سطح جهانی است.

ترامپ پس از خروج از توافقنامه جامع هسته ای گروه 1+5  با جمهوری اسلامی ایران موسوم به برجام می کوشد از هر فرصتی برای توجیه این اقدام خلاف حقوق بین الملل در مجامع بین المللی استفاده کند. آن هم در شرایطی که به غیر از رژیم صهیونیستی و چند کشور عربی تنش آفرین در منطبقه هیچ کشوری آمریکا را در سیاستهای یکجانبه گرایانه اش همراهی نمی کند. این مسئله باعث شده است ترامپ بیشتر سعی کند در مجامع بین المللی حضور داشته و فعال باشد. سیاست او تنش آفرینی و جنگ روانی است و از طریق توئیتهایش ، ارسال پیام به مجامع بین المللی و حضور در برخی نهادهای بین المللی این کار را می کند. جدیدترین اقدام رئیس جمهوری آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران ارسال پیام به مجمع عمومی اژانس بین المللی انرژی هسته ای است. این پیام توسط «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا قرائت شد. رئیس جمهوری آمریکا در این پیام گفت: "بایستی اطمینان حاصل کنیم که برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح‌ آمیز باقی خواهد ماند وتهران به صورت دائمی هرگونه مسیر دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را رد کند."

رئیس جمهوری آمریکا در شرایطی با گرفتن ژست حق به جانب از اطمینان از برنامه  هسته ای ایران سخن می گوید که آژانس بین المللی در 12 گزارش به طور رسمی پایبندی ایران به تعهداتش در توافقنامه برجام را تائید کرده است. دولت آمریکا به جای اینکه پاسخگوی نقض تعهداتش در برجام باشد مطالباتی  از ایران دارد که ناقض حقوق بین الملل است. حتی متحدان اروپایی آمریکا نیز حاضر به همراهی با امریکا در تقض توافقنامه برجام با طرح اتهامات بی اساس نیستند. دکتر علی اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهوری ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی در مجمع عمومی آژانس بی المللی انرژی هسته ای در وین در سخنرانی به اتهامات بی اساس دونالد ترامپ و ریک پری وزیر انرژی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد. رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: اقدام یک‌جانبه آمریکا در خروج از این توافق، تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه خواهد داشت. صالحی در شصت و دومین نشست مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،  تصمیم یک‌ جانبه آمریکا رانقض صریح قطعنامه2231شورای امنیت سازمان ملل و ریشخند به اصول اساسی و شناخته ‌شده حقوق بین‌الملل و چندجانبه گرایی برشمرد، که سرنوشت این دستاورد ارزشمند و منحصر به ‌فرد علم دیپلماسی را با خطر جدی و تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، مواجه کرده است. دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل نیز می خواهد شوی تبلیغاتی و جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کند. ترامپ خومی خواهد از تریبون سازمان ملل حداکثر استفاده را بکند برای دیده شدن و در مرکز توجه رسانه های جهان قرار داشتند.  دست آمریکا برای همه کشورهای جهان رو شده است  . به غیر از رژیم صهیونیستی و چند کشور عربی کشوری حاضر نیست در تله سیاستهای رئیس جمهوری خود را گرفتار کند که معتقد به بازی برد باخت در عرصه جهانی است و فقط منافع آمریکا برایش مطرح است.

مرتضی مکی

پربیننده ترین خبرها