یک خبر چند خط تحلیل؛

بینی محمد پینوکیو فردا چقدر درازتر می شود؟

بینی محمد پینوکیو فردا چقدر درازتر می شود؟
دوشنبه 30 مهر 1397 - 09:28

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

  • در حالی که اردوغان وعده کرده فردا جزئیات جدیدی از پرونده قتل خاشقچی را اعلام کند عادل الجبیر اعلام کرده سعودی نمی داند جنازه روزنامه نگار سعودی مقتول کجا است.


تحلیل:

  • بن سلمان و حاکمیت سعودی با اعلام بی اطلاعی از ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان ابتدا بر آن بودند که با وقت کشی این ترور بین المللی را از حساسیت بیندازند و آن را به فراموشی بسپارند اما حساسیت موضوع از یکسو و بی اعتمادی جهانیان به حکومت سلمانی از دیگر سو انقدر بود که هرگونه راه فرار از واقعیت را بر روی حکام سعودی ببندد. بر این اساس پس از 17 روز رژیم سعودی بر ماجرای قتل خاشقچی گردن نهاد، اما کوشید تا از یک طرف آن را متوجه گروهی خودسر کند و از طرف دیگر بن سلمان را از دست داشتن در آن تبرئه و چهره پادشاه آینده را از اتهام مبادرت به اعمال تروریستی تطهیر کند. این در حالی است که از لحظه اول رسانه ای شدن ماجرا، حدس غالب بر قتل و تحلیل مسلط متوجه دست داشت مستقیم بن سلمان در ماجرا بود.
     
  • دروغگویی ها و متناقض سخن گفتن های مقامات سعودی در این پرونده در واقع  به شکلی همزمان هم حیثیت آل سعود و هم اعتبار دولت آمریکا (به عنوان تنها موافق و حامی بن سلمان در ماجرای خاشقچی) را مخدوش کرد و البته اصرار مقامات سعودی بر بی اطلاعی از قتل خاشقچی در شرایط کنونی بستری را فراهم آورده است که هیچ کس هیچ سخنی را از آل سعود در رابطه با این پرونده قرین صدق نمی داند.
     
  • اینکه سعودی این روزها اعلام می کند نمی داند جسد خاشقچی کجاست شاید راست می گوید و احتمالا معنایش آن است که جسد خاشقچی  را ماموران بن سلمان به کلی محو و نابود کرده اند. شاید بهتر بود از مقامات نخبه عربستانی پرسش به صورتی دقیق تر و به این شکل صورت می گرفت که: با جسد خاشقچی چه کرده اید؟ شاید آنگاه می شد انتظار داشت که ایشان با فهم دقیق سوال از ارائه پاسخ های کودکانه پرهیز کنند. به هرحال اینکه جسد کاملا نابود شده باشد یا بقایایی از آن موجود باشد و به زودی در مقابل دوربین ها نمایش داده شود در عمل تفاوتی در این واقعیت ایجاد نمی کند که رژیم ترور سعودی پرونده خاشقچی را با دروغ باز کرد، با دروغ در روشن شدن زوایای پنهان آن وقت کشی کرد و اینک با دروغ می کوشد تا در ایستگاه پایانی، سرانجام آن را به زعم خود مدیریت کند.
     
  • کشف جسد خاشقچی یا روشن شدن نحوه قتل او که بناست در نشست رسانه ای سه شنبه اردوغان صورت پذیرد فقط یک معنا دارد و آن اینکه بینی پینوکیوی قرن 21 محمد بن سلمان به اندازه تاریخ آل سعود بلند خواهد شد. کشف جسد یا تشریح کیفیت نابود سازی آن یعنی ثبت یک دروغ دیگر در کارنامه رژیم سعودی و شخص پادشاه آینده مملکت سعودی محمد پینوکیو.

پربیننده ترین خبرها