بدعت خطرناک 14مارس براي به قدرت رسيدن، خارج از انتخابات

بدعت خطرناک 14مارس براي به قدرت رسيدن، خارج از انتخابات
دوشنبه 1 آبان 1391 - 08:13

بيروت (العالم) - كارشناس مسائل راهبردي لبنان بااشاره به تحركات گروه 14 مارس (گروه طرفدار غرب) به بهانه ترور رييس دايره اطلاعات اداره امنيت داخلي لبنان گفت: تلاش هايي براي به دست گرفتن قدرت و سرنگوني دولت نجيب ميقاتي درجريان است و گروه 14 مارس قانون جديد و بدعتي را وضع كرده است كه براندازي دولت ها به دست مردم و نه از طريق انتخابات صورت گيرد.

ياد آور مي شود سرهنگ وسام الحسن، رئيس اداره اطلاعات نيروهاي امنيتي لبنان روز جمعه (28 مهرماه) در انفجار ميدان ساسين در منطقه الاشرفيه بيروت كشته شد.

"محمد الخواجه" كارشناس مسائل راهبردي لبنان دوشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم تصريح كرد: فؤاد سنيوره ،نخست وزير سابق و عضو گروه 14 مارس لبنان، و تيم سياسي وي بهتر بود به جاي شوراندن لبناني ها عليه يكديگر، آن ها را به آرامش و همبستگي ملي فرا مي خواندند.
الخواجه تصريح كرد: لبنان از سه روز پيش دچار ناامني شده است و در جاده هاي بين استان ها همواره شاهد ممانعت برخي گروه ها از تردد مردم و تعرض به شهروندان و كشيدن اسلحه به روي ملت هستيم.
وي افزود: طي روزهاي اخير گروه 14 مارس (گروه طرفدار غرب) دست به اقدامات تحريك آميز زده است در حالي كه مقاومت و طرفداران آن درصدد آرام كردن اوضاع هستند.
الخواجه اظهار داشت: اقدام سنيوره و سعد حريري از سران گروه 14 مارس، در خصوص فرا خواندن مردم به آرامش ، بسيار ديرهنگام بوده است و آن ها بايد از همان لحظات اوليه آغاز ناآرامي ها در لبنان ، ديگران را به آرامش فرا مي خواندند.
وي ادامه داد كه تحرك ديرهنگام سنيوره و تيم او كشور را با مشكلي بزرگ مواجه كرده و بر استقلال لبنان تاثير منفي گذاشته است و ما اين موضع گروه 14 مارس را محكوم مي كنيم.
كارشناس مسائل راهبردي لبنان اظهار داشت: اقدام سنيوره و تيم سياسي وي، عجيب و شگفت آور است ؛ چرا كه گروه 14 مارس به گونه اي با نخست وزيري برخورد مي كند كه گويي در مالكيت آنهاست و سنيوره به خود اجازه مي دهد كه تصميماتش را بر آن ديكته كند.
گروه 14 مارس درتلاش برای بركناري دولت ميقاتي
نسيب حطيط پژوهشگر راهبردي لبناني گفت: گروه 14 مارس با سوء استفاده از ترور سرلشكر وسام الحسن رئيس شاخه اطلاعات نيروهاي امنيت داخلي بدنبال بركناري دولت نجيب ميقاتي است.
حطيط در گفت وگو با العالم اظهار داشت: جريان المستقبل و گروه 14 مارس از مدتها پيش و بعد از بركناري دولت سعد حريري نخست وزير پيشين لبنان در تلاش هستند كه دولت ميقاتي مورد حمايت گروه هشت مارس (گروه طرفدار حزب الله ) را بركنار كنند و ترور سرلشكر الحسن بهانه را براي اين گروه به منظور مسئول دانستن دولت ميقاتي درقبال اين ترور و درخواست براي استعفا يا بركناري وي را فراهم كرد.
وي با اشاره به نپذيرفتن استعفاي ميقاتي از سوي ميشل سليمان رييس جمهور لبنان خاطرنشان كرد: درحال حاضر امكان تشكيل دولت مورد توافق همه گروههاي لبناني وجود ندارد.
حطيط به عزيمت برخي از تظاهركنندگان بعد از تشييع جنازه سرلشكر وسام الحسن به دفتر نخست وزيري براي اشغال آن اشاره كرد و گفت: فواد سنيوره از چهره هاي بارز جريان المستقبل اين افراد را تحريك كرد و ميقاتي را در اين ترور مسئول دانست.
 پژوهشگر راهبردي لبناني خاطرنشان كرد: سنيوره فراموش كرده است كه در دوره نخست وزيري خودش از سال 2005 تا 2009 ميلادي هشت ترور در لبنان روي داد و وي مسئول آن معرفي نشد بلكه تلاش مي كرد كه بگويد دادگاه بين المللي براي رسيدن به حقيقت مسئول است اما اكنون نخست وزير كنوني را در تلاش براي بركنار كردن آن و زمينه سازي براي برگزاري انتخابات پارلماني در سال 2013 ميلادي مسئول مي داند.
وي افزود: گروه 14 مارس معتقد است كه هم اكنون فرصت سوء استفاده از ترور سرلشكر الحسن براي رسيدن به اهداف خودش وجود دارد. گروه 14 مارس اهداف خود را بركناري نخست وزير، خلع سلاح مقاومت و تشكيل دولتي بي طرف براي بدست گرفتن قدرت اعلام كرده است.
14مارس درصدد تشديد ناآرامي هاي لبنان
قاسم قصير نويسنده و تحليلگر سياسي لبناني نيز در مصاحبه با العالم گفت: گروه 14 مارس براي انتخابات پارلماني سال آينده برنامه ريزي و از ترور سرلشكر وسام الحسن رئيس شاخه اطلاعات نيروهاي امنيت داخلي لبنان سوء استفاده مي كند.
قصير اظهار داشت: گروه 14 مارس رويكرد تشديد اوضاع را براي سرنگون كردن دولت نجيب ميقاتي نخست وزير لبنان اتخاذ كرده است و اين رويكرد از زمان حادثه ترور وسام الحسن در اظهار نظرهاي سران اين گروه به خوبي آشكار است. گروه 14 مارس از فرصت تشييع پيكر سرلشكر وسام الحسن براي تظاهرات به سمت دفتر نخست وزيري به منظور درخواست استعفاي نخست وزير و حمله به اين دفتر سوء استفاده كرد.
قصير افزود: همه جريان هاي تشكيل دهنده گروه 14 مارس از جريان المستقبل گرفته تا حزب كتائب و برخي احزاب اسلامي همراه با جريان المستقبل هم اكنون در خيابانها هستند.
وي تصريح كرد: روشن است كه گروه 14 مارس براي انتخابات پارلماني سال 2013 ميلادي برنامه ريزي مي كند كه در صورت پيروزي در

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها