بنگلادش خواهان توقف خشونت ها در میانمار/ سفیر میانمار احضار شد

بنگلادش خواهان توقف خشونت ها در میانمار/  سفیر میانمار احضار شد
پنج‌شنبه 18 بهمن 1397 - 09:13

بنگلادش به فرار گروه جدیدی از مسلمانان روهینگیا به بنگلادش به دلیل درگیری های نیروهای امنیتی میانمار با یک گروه شبه نظامی در ایالت خشونت زده راخین اعتراض کرد.

العالم- آسیا

به نقل از روزنامه ' تایمز او ایندیا'، وزارت امور خارجه بنگلادش با احضار سفیر میانمار خواهان توقف هرچه سریع تر خشونت ها در میانمار شد.
یک مقام در وزارت خارجه بنگلادش که نخواست نامش فاش شود ، گفت: مهاجران جدید متعلق به ایالت راخین هستند و تعداد آنها در حال افزایش است.
وی به حضور چندین گروه از مهاجران میانماری در مرزهای بنگلادش برای ورود به این کشور اشاره کرد و گفت: از میانمار درخواست کرده ایم تا هرچه زودتر برای پایان دادن به خشونت ها اقدام جدی انجام دهد.
ماه گذشته گروه شبه نظامی اراکان که خواهان خودمختاری ایالت راخین است، 13 نیروی پلیس میانمار را به قتل رساند و در مقابل ارتش میانمار نیز اعلام کرد که در درگیری با شبه نظامیان، 13 عضو گروه شبه نظامی آراکان کشته شده اند.
این درحالی است که بر اساس تخمین های سازمان ملل، به دلیل این درگیری ها بیش از 5 هزار و 200 نفر مجبور به مهاجرت از ایالت راخین شده اند.
تعیین دقیق تلفات موج جدید درگیری ها در میانمار امکان پذیر نمی باشد زیرا به دلیل محدودیت های وضع شده از سوی ارتش دسترسی به ایالت راخین تقریبا غیر ممکن است.
موج جدید ناآرامی ها ، بحران در ایالت راخین را پیچیده تر می کند. این ایالت از سال 2012 تاکنون شاهد خشونت های مذهبی و قومی، مهاجرت گسترده اقلیت روهینگیا و قتل آنها بوده است.
آنجلینا جولی نماینده ویژه سازمان ملل در امور پناهندگان دو روز گذشته در یک جلسه مطبوعاتی در بنگلادش گفت: افرادی که مرتکب جنایت های انسانی شده اند و حقوق بشر را نقض کرده اند باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند.
وی افزود: مسلمانان روهینگیا دارای حق زندگی مسالمت آمیز در کنار سایر اقوام و حفظ دین خود در کنار سایر ادیان هستند. آنها حق داشتن یک کشور و یک زندگی آزاد همراه با امنیت را دارند.
بسیاری از مردم میانمار ، روهینگیایی‌ها را مهاجرینی غیرقانونی می‌دانند و لذا این مردمان از تبعیض‌هایی که علیه‌شان روا می‌رود در رنج هستند.
دولت میانمار با روهینگیایی‌ها همانند مردمانی فاقد ملّیت و بی‌خانمان برخورد می‌کند و به آنها تابعیت نمی‌دهد. روهینگیایی‌ها با محدودیت‌های سفت و سختی مواجه هستند؛ از جمله محدودیت در جابجایی، دسترسی به امکانات پزشکی و آموزشی.
به گفته مقامات بنگلادشی از ماه اوت( مرداد) سال 2017 نزدیک به 700 هزار مسلمان روهینگیا وارد بنگلادش شده اند درحالی که پیش از این حدود 400 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در مناطق مختلف بنگلادش زندگی می کردند.
هم اکنون بیش از 900 هزار مسلمان روهیگنیا در اردوگاه های مهاجران در منطقه 'کاگس بازار' بنگلادش حضور دارند و نزدیک به 688 هزار نفر از این تعداد پس از آغاز دور جدید خشونت ها در میانمار در اواخر ماه اوت سال گذشته به بنگلادش آمده اند.
دور جدید خشونت ها در میانمار پس از حمله شبه نظامیان میانماری موسوم به ارتش رستگاری ارکنان روهینگیا(ARSA) به چندین ایستگاه پلیس در ایالت راخین آغاز شد.
ارتش و گروه های بودایی با حمله به مسلمانان روهینگیا اقدام به کشتار، تجاوز و آتش زدن روستاهای روهینگیایی کردند.
به گفته سازمان پزشکان بدون مرز، در جریان این حملات بیش از شش هزار 500 مسلمان روهینگیایی کشته شدند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها