ترور معاون کنسولگری ترکیه در اربیل عراق کار کیست؟

ترور معاون کنسولگری ترکیه در اربیل عراق کار کیست؟
چهارشنبه 26 تير 1398 - 18:48

خبر:

معاون کنسولگری ترکیه دراربیل عراق با دونفر از همراهانش در اربیل عراق هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شدند.

تحلیل:

- درحالی که اولین گمانه ها تیراندازی در رستوران اربیل را منسوب به حزب کارگران کردستان متوجه میکرد سخنگوی شاخه نظامی حزب کارگران کرد در اولین زمان ممکن مسئولیت این ترور را رد کرد.

- در گمانهای دیگر کردهای عراقی که خلال سالهای اخیر بشکلی مداوم از سوی ترکیه مورد بمباران واقع شده اند را برخی از تحلیلگران عامل حمله به نایب کنسول ترکیه در اربیل معرفی می کنند که البته ازاین ناحیه نیز هیچ کس عهده دار مسئولیت دراین مساله نشده است.

- کردهای حزب کارگر پیش از این مکرر از تلاش دستگاه اطلاعاتی ترکیه برای حذف فیزیکی رهبران خود درکردستان عراق والبته بدست افرادی اجیر شده داخل اقلیم گله مند بوده اند واین مساله را رسانه ای کرده اند. اما اینکه ترور چهارشنبه واکنشی به این اقدام بوده باشد ویا حاوی پیامی دراین زمینه باشد را باید به گذرزمان سپرد.

-واقعیت آن است که جنس مبادرت به این ترور که درکمال ارامش ودرقالب تیر اندازی صورت پذیرفته است نشان می‌دهد عامل یا عاملین آن ازفرصت کافی برای انجام ماموریت خود وفرار ازمعرکه بهرمند بوده اند و در عین حال افراد ترور شده بهیچ وجه ازبابت حضور دررستوران مورد نظر در اربیل احساس خوف نمیکرده اند.

- صرف نظر از اینکه عامل اصلی در مساله ترور چه گروه یا گروههایی هستند، این نکته مسلم است که ماجرای رستوران اربیل در حقیقت واکنشی به سیاستهای ترکیه در منطقه کردنشین سوریه و عراق است.

پربیننده ترین خبرها