شرکت های ژاپنی خط تولید خود را از چین خارج می کنند

شرکت های ژاپنی خط تولید خود را از چین خارج می کنند
دوشنبه 21 مرداد 1398 - 15:18

تلویزیون ژاپن مدعی شد تعداد زیادی از شرکت های این کشور به دلیل تشدید مناقشات تجاری بین ایالات متحده و چین، در حال انتقال تاسیسات تولیدی خود به خارج از چین هستند.

العالم ـ آسیا

"ان.اچ.کی" روز دوشنبه در گزارشی تاکید کرد شرکت های ژاپنی که محصولات تولید شده خود در چین را به ایالات متحده صادر می کنند برای اجتناب از افزایش تعرفه ها در حال انتقال تاسیسات تولید خود به خارج از چین هستند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در روز یکم اوت (۱۰ مرداد ۱۳۹۸) تعرفه های جدیدی را اعلام کرد که اگر این اقدامات اجرایی شود از شهریور به بعد تقریبا تمامی واردات از چین به آمریکا مشمول تعرفه های اضافه خواهند شد.

بر اساس این گزارش شرکت «ریکو» تولید بیشتر دستگاه های چند منظوره چاپگر و فتوکپی خود برای ایالات متحده را به تایلند انتقال داده است، در حالیکه کارخانه های چینی این محصولات را برای ژاپن و اروپا تولید می کنند.

«نینتندو» بیشتر دستگاه های گیم «سوئیچ» خود را در چین تولید می کرده است اما از تابستان سال جاری شروع به تولید آنها در ویتنام کرد احتمال دارد از این کارخانه ویتنامی برای تولید محصولات به مقصد آمریکا استفاده شود.

شرکت «شارپ» هم طرحی را برای احداث یک کارخانه جهت تولید صفحه نمایش های کریستال مایع (ال ای دی) و دستگاه تهویه مطبوع در ویتنام اعلام کرده است.

تحلیلگران صنعت می گویند که احتمال دارد شرکت های بیشتری این روند را در پیش گیرند.

به گزارش ایرنا، جنگ تجاری چین و آمریکا از بهمن سال ۱۳۹۶ شروع شده و همچنان ادامه دارد آمریکا در اردیبهشت ۱۳۹۸ چین را به «عقب نشینی از موضع پیشین» متهم و اعلام کرد تعرفه گمرکی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را که قبلا به ۱۰ درصد افزایش داده بود، به ۲۵ درصد افزایش می دهد و مراحل افزایش تعرفه گمرکی ۳۰۰ میلیارد کالای چینی باقی مانده را نیز آغاز می کند.
چین نیز در واکنش به این اقدامات تعرفه ای آمریکا تا کنون بر روی ۱۲۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکا تعرفه اعمال کرده است.

واشنگتن بتازگی نیز اعلام کرده است بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از واردات چین تعرفه اعمال می کند با این وصف تما کالاهای وارداتی از چین به آمریکا مشمول تعرفه می شوند.

پربیننده ترین خبرها