آیا پادشاه سعودی فوت کرده است؟

آیا پادشاه سعودی فوت کرده است؟
يکشنبه 18 اسفند 1398 - 13:47

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

پس از دستگیری های روز جمعه در سعودی یکی از شایعه های اساسی فوت ملک سلمان پادشاه سعودی است امری که مقامات و رسانه های سعودی در مقابل انتشار آن سکوت کرده اند.

تحلیل:

-به نظر می رسد پادشاه سعودی همچنان در قید حیات است چرا که انتظار انجام عملیاتی این چنین توام با ریسک آن هم دستگیری شاهزادگان بسیار مهم و مطرح در نظام سعودی در شرایطی که از یک سو پادشاه فوت شده باشد و از دیگر سو ولیعهد بر تخت مستقر نشده باشد بسیار بعید به نظر می رسد به ویژه آنکه حداقل احمد بن عبد العزیز از جایگاهی مورد توجه در سعودی برخوردار است و هم ایشان و هم محمد بن نایف از رقبای بالقوه بن سلمان و مدعیان سلطنت محسوب می شوند.

-به نظر می رسد پروژه دستگیری شاهزادگان مخالف حکومت در سایه توجه افکار عمومی به ویروس کرونا و جهانی شدن آن از یک سو و همچنین پرحجم شدن شایعه "مرگ پادشاه سعودی" از دیدگاه حکام و رسانه های سعودی می تواند کمک کار تسهیل روند دستگیری شاهزادگان و به محاق فراموشی سپردن این ماجرا باشد بر این اساس به نظر می رسد نسبت این شایعه حتی اگر عمدی در انتشارش در کار نبوده باشد حداقل به ابزاری مناسب در دست حکومت تبدیل شده و موجبات استقبال از آن را فراهم کرده باشد.

-طبیعی است که رسانه های امریکایی وقتی از ماجرای دستگیری شاهزادگان خبر داده اند چنانچه خبر مرگ پادشاه نیز صحت می داشت در رقابت با یکدیگر از انتشار آن دریغ نمی کردند.

-شایعه مرگ سلمان در کنار خبر دستگیری شاهزادگان این امکان را برای بن سلمان فراهم می کند که به اصطلاح اخرین گروه از مخالفان به سلطنت رسیدنش را بازشناسی کند و حسب نگاهش به حذف یا تادیب اساسی انها همت گمارد. به نظر می رسد سلمان اخرین تسویه حساب سیاسی خود را پیش از مرگ با ماجرای دستگیری شاهزادگان صورت داد.

-در همین حال آنچه در این شرایط تحت عنوان حذف، دستگیری، زندان و ... صورت می پذیرد به ظاهر در کارنامه سلمان و نه بن سلمان ثبت می شود و با پایان عهد سلمان، ولیعهد با کارنامه ای ظاهرا عاری از تنش و خشونت و با وجهه ای اصلاح گرایانه روی کار خواهد آمد فراموش نکنیم در ماجرای دستگیری های 300 شاهزاده در 2017 و هتل ریترز بن سلمان خود را به عنوان "سردار مبارزه با فساد " به مردم معرفی کرد.

-در صورتی که همه انچه اندیشیده و اجرا شده است مبتنی بر محاسبات بن سلمان پیش برود انگاه می توان انتظار داشت به زودی بن سلمان به جای پدر و در زمان حیات پدر بر مسند حکومت نشیند هر چند همچنان پدر و پسر نگران بی ثباتی اوضاع در سایه تغییرات اساسی حکومتی هستند.

پربیننده ترین خبرها