گزارش هفته نامه آمریکایی تایم از تبعات شاهکار ترامپ در باره تزریق مواد شوینده برای شکست کرونا

گزارش هفته نامه آمریکایی تایم از تبعات شاهکار ترامپ در باره تزریق مواد شوینده برای شکست کرونا
چهارشنبه 24 ارديبهشت 1399 - 11:15

پس از اظهارات جنجالی ترامپ در خصوص تزریق مواد ضدعفونی کننده برای مقابله با کرونا، آمار مرکز کنترل موارد مسمومیت‌ها در این کشور نشان می‌دهد مسمومیت ناشی از استفاده مواد شوینده و گندزدا در روزهای اخیر سیر صعودی داشته است.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش هفته نامه خبری آمریکایی تایم، اظهارات جنجال برانگیز دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در تاریخ ۲۳ آوریل (۴ اردیبهشت) مبنی بر تزریق مواد ضدعفونی برای شکست ویروس کرونا، کار چندانی برای شهرت وی در خصوص مطرح شدنش به عنوان یک تصمیم گیرنده در حوزه بهداشت نکرد. اما آنچه تصورش دشوارتر است، وجود افرادی هرچند اندک است که توصیه‌های وی را بکار بسته و مواد سمی شیمیایی به بدن خود تزریق کردند. جدیدترین گزارش انجمن آمریکایی مراکز کنترل سموم (AAPCC) که به جمع آوری داده‌ها در این خصوص می‌پردازد، سرنخ‌هایی ارائه داده است.
نکته جالب توجه این است که براساس گزارش مرکز بیماری‌ها و کنترل شیوع و مرگ و میر آمریکا، حتی پیش از اظهارنظرهای ترامپ، مسمومیت‌های تصادفی ناشی از مصرف سفید کننده‌ها و سایر مواد ضد عفونی کننده از اول ژانویه تا ۳۱ مارس (۱۱ دی تا ۱۲ فروردین) امسال در حال افزایش بوده است. البته بیشتر این مسمومیت‌ها ناشی از استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای گندزدایی سطوح مغازه‌ها و همچنین تلفن‌های همراه صورت گرفته و بدین ترتیب اشکال مسمومیت بیشتر ناشی از استنشاق گازهای سمی بوده هرچند در میان کودکان تزریق این مواد هم دیده شده است.
اما نکته قابل تامل در این میان این است که پس از اظهارات ترامپ دقیقا چه اتفاقی رخ داده که شاهد افزایش مسمومیت‌هایی از این دست هستیم. در ژانویه، فوریه و مارس ۲۰۲۰ (دی، بهمن و اسفند و نیمه فروردین)، مسمومیت‌های تصادفی با مواد ضد عفونی کننده خانگی به ترتیب ۵، ۱۷ و ۹۳ درصد نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته افزایش یافته است. در پی اظهارات ترامپ، این افزایش در مقایسه با آوریل سال ۲۰۱۹ (فروردین سال گذشته) ۱۲۱درصد بوده است.
در مورد مسمومیت با محلول سفیدکننده، در ماه‌های ژانویه، فوریه و مارس ۲۰۲۰ (دی، بمن، اسفند و نیمه فروردین) میزان مسمومیت‌ها نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته به ترتیب ۷، ۱ و ۵۹ درصد افزایش داشته است. در ماه آوریل (نیمه دوم فروردین) هم مسمومیت ناشی از محلول سفیدکننده ۷۷ درصد رشد داشته‌اند. بنابراین براساس دوره آغاز استفاده از مواد ضدعفونی در راستای مبارزه با ویروس، به نظر می‌رسد مردم آمریکا از هر راهی برای مقابله با این بیماری استفاده کرده‌اند، هرچند سخنان رییس جمهوری و ایده‌های خطرناک وی توانسته سرعت بسیاری به روی آوردن آن‌ها به مواد ضدعفونی کننده بدهد.
به گزارش ایرنا، آخرین آمار حاکی از ابتلای بیش از یک میلیون و ۴۰۸ هزار نفر مبتلا به کووید-۱۹ در آمریکا بوده که از میان بالغ بر ۸۳ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بنابر گزارش های منتشر شده شمار مبتلایان جهان نیز به ۴ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۸۰۸ نفر، تعداد فوت شدگان به ۲۹۲ هزار و ۸۹۹ نفر و شمار بهبودیافتگان هم به یک میلیون و ۶۰۲ هزار و ۶۸۷ نفر رسیده است.

پربیننده ترین خبرها