عراق از دستیابی به سرنخ‌هایی مهم درباره عاملان ترور فعالان بصره خبر داد

عراق از دستیابی به سرنخ‌هایی مهم درباره عاملان ترور فعالان بصره خبر داد
دوشنبه 3 شهريور 1399 - 16:58

عراق از آغاز یک عملیات پیشدستانه برای شناسایی عاملان ایجاد هرج و مرج در بصره و ترور فعالان مدنی آنجا خبر داد و گفت که به سرنخ‌های مهمی در این رابطه دست یافته است.

العالم - عراق

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح روز دوشنبه اعلام کرد که به سرنخ های مهمی درباره عاملان جنایت ترور تعدادی از فعالان در شهر بصره دست یافته‌اند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری «موازین نیوز»، «یحیی رسول» با اشاره به کار اطلاعاتی دقیق دستگاه‌های ذیربط برای شناسایی مجرمان و تحویل آنها به دستگاه قضا گفت: «در بصره نیاز به انجام یک عملیات امنیتی بزرگ نیست، بلکه یک کار اطلاعاتی دقیق نیاز است و دستگاه‌های اطلاعاتی قادر به انجام آن هستند».

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق با بیان اینکه به زودی تصمیم‌هایی درباره تغییر مقامات امنیتی در مصره صادر می‌شود، گفت: «کسانی که صاحب پستی هستند و ترس به خود راه می‌دهند، کنار زده می‌شوند».
در همین حال «عثمان الغانمی» وزیر کشور عراق هم گفت که با فرماندهان امنیتی در بصره عملیات پیشدستانه برای دستگیری کسانی که دستشان به خون مردم آنجا آغشته شده است، پیگیری می‌کنند.

او تاکید کرد:« امنیت مسئولیتی بر دوش همگان است و امنیت بصره با تلاش مردم آنجا و نیروهای امنیتی به دست خواهد آمد».

بصره از جمعه شب گذشته در اعتراض به ترور چند فعال اجتماعی در این شهر شاهد ناآرامی گسترده است و معترضان چند ساختمان و مرکز دولتی را به آتش کشیدند.

«رهام یعقوب»، یک پزشک زن که از فعالان اجتماعی و رهبران اعتراضات در شهر بصره بود، چهارشنبه شب هفته گذشته در خودرو شخصی خود هدف تیراندازی افراد مسلح ناشناس قرار گرفت و کشته شد.
پیش از آن هم، افراد مسلح ناشناس، «تحسین اسامه» یکی دیگر از رهبران اعتراضات استان بصره را با شلیک ۲۰ گلوله ترور کردند.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق شامگاه شنبه بلافاصله پس از بازگشت از سفرش به آمریکا به همراه وزیر کشور و تعدادی از مقامات امنیتی به منظور اطلاع از تحولات اوضاع در بصره که طی روزهای اخیر شاهد بروز ناامنی‌ و چند عملیات مشکوک ترور فعالانی مدنی بوده است، به این شهر سفر کرد.

نخست وزیر عراق در بصره طی نشستی با فرماندهان امنیتی بر ضرورت بازگشت ثبات به استان‌های جنوبی و مقابله با گروه‌های غیرقانونی که قصد ایجاد هرج و مرج در این مناطق با سوء استفاده از اعتراضات را دارند، تاکید کرد.

در همین حال «محمد البلداوی» عضو فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق روز یکشنبه درباره نقشه‌های آمریکا و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای به آتش کشیدن جنوب عراق و بازگرداندن آشوب و خشونت به آنجا هشدار داد.

فارس

پربیننده ترین خبرها