مصونیت عراق در برابر ویروس مرگبار عادی سازی

مصونیت عراق در برابر ویروس مرگبار عادی سازی
شنبه 5 مهر 1399 - 16:38

کارشناسان سیاسی معتقدند که عراق و مردم آن در برابر تلاش آمریکا برای ملحق کردن بغداد به روند عادی سازی رابطه کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی به رغم پیامهای تهدید واشنگتن برای عراق، واکسینه بوده و مصونیت دارد.

العالم – نظرکده

علت آن است که موازنه قوا و ساختار سیاسی عراق به گونه ای است که اجازه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نمی دهد و حتی در صورتیکه برخی از گروههای سیاسی با آمریکا همسو باشند نمی توانند خواسته خود را بر مردم و حکومت عراق تحمیل کنند.

از سوی دیگر، جامعه عراق از نظر عقیدتی و فکری با هر نوع عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی و حتی حضور آمریکا در این کشور مخالف است، به همین دلیل، دونالد ترامپ می کوشد موضوع خروج نیروهایش از عراق را منوط به موافقت بغداد با عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی کند تا بتواند از آن به عنوان عاملی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بهره برداری کند.

اما خواسته های آمریکا فقط به عادی سازی رابطه محدود نمی شود بلکه موافقت عراق با قرارداد قرن و اعطای پروژه های نفت و انرژی به واشنگتن را نیز خواستار است.

این در حالی است که اکثر نمایندگان مجلس عراق با آمریکا مخالفند و به همین علت، می کوشند دولت الکاظمی که دارای رویکردی آمریکایی است را به اجرای مصوبه مجلس درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق مجبور کنند.

مردم مسلمان این کشور نیز شرعا معتقدند که عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی حرام است به همین دلیل تهدید پومپئو درباره اینکه در صورت استمرار شلیک موشک به سفارت آمریکا در بغداد، آمریکا این سفارت را خواهد بست تلاشی از سوی وی برای ایجاد تفرقه میان مردم و دولت عراق است اما تمام این تلاشهای مذبوحانه با شکست مواجه خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها