ابعاد و اهداف سفر السیسی به فرانسه

ابعاد و اهداف سفر السیسی به فرانسه
چهارشنبه 19 آذر 1399 - 20:55

بسیاری از رسانه‌های سمعی و بصری به بررسی زمان، اهداف و ابعاد سفر رئیس‌جمهور مصر به فرانسه که دو روز پیش آغاز شده، و نیز اظهارات روسای جمهوری این دو کشور در جریان این سفر پرداخته‌اند.

العالم- درگوشی

رویکرد و نحوه پرداختن رسانه‌ها به خبر این سفر و ابعاد و اظهاراتی که "عبدالفتاح السیسی" و "امانوئل مکرون" روسای جمهور مصر و فرانسه طی آن مطرح می‌کنند، متفاوت است. صرف‌نظر از این مساله، این سفر دارای ابعاد و پیام‌های استراتژیک در سطوح منطقه‌ای است و چه‎بسا حامل پیامی ویژه به ترکیه است.

به رغم برخی ملاحظه‌کاری‌های میزبان و مهمان، روابط و منافع استراتژیک حرف نخست را درباره این سفر می‌زند به نحوی که مکرون گفته است که درخصوص مسائل دفاعی و همکاری اقتصادی به اختلاف‌نظرات درباره حقوق بشر اشاره‌ای نمی‌کند؛ چرا که او به حاکمیت ملت‌ها و منافع دوجانبه احترام می‌گذارد و معتقد است که سیاست مذاکره بهتر از تحریم‌هایی است که در برخی موارد ناکارآمدند.

این موضوع به‌ویژه خشم رئیس‌جمهور مصر را برانگیخته است چنانکه او گفته که "غرب با او طوری تعامل می‌کند که گویا او حاکمی مستبد است و اینگونه رفتار، در خور دولت مصر نیست." به گفته السیسی، در مصر 55 هزار نهاد و انجمن مدنی فعالیت می‌کنند.

در سایه بی‌توجهی مکرون به پرونده حقوق بشر در مصر، عبدالفتاح السیسی تضمین پاریس درخصوص فروش تسلیحات فرانسوی به طرف مصری را دریافت کرده و گفته می‌شود که فرانسه در فروش سلاح به مصر از آمریکا پیشتاز است. در همین راستا، روزنامه "لوموند" فرانسه، پاریس در سال 2017 تسلیحاتی به ارزش 1.4 میلیارد یورو فروخته است.

در واقع، این تنها شاهد بر اثبات این مقوله است که غرب و کشورهای غربی به پرونده نقض حقوق بشر در کشورها زمانی اهمیت می‌دهند که منافع و سیاست‌های‌شان اقتضا کند.

در مقابل از منظر پاریس، سفر رئیس‌جمهور مصر به فرانسه مهم‌ترین گام در برهه فعلی محسوب می‌شود به‌ویژه اینکه السیسی اولین رئیس‌جمهور یک کشور مسلمان است که بعد از بحران توهین به نبی اکرم (ص) توسط یک معلم فرانسوی، عازم این کشور شد.

پربیننده ترین خبرها