آیا وقت آن رسیده است که عون دست به کار شود؟

آیا وقت آن رسیده است که عون دست به کار شود؟
جمعه 21 آذر 1399 - 15:10

با توجه به اینکه سعد حریری به عنوان نخست وزیر منتخب لبنان، ساختار کابینه خود را بدون رایزنی، به میشل عون، رئیس جمهور این کشور معرفی کرده است، کارشناسان سیاسی بعید می دانند که این کابینه به این زودی تشکیل شود.

العالم - نظرکده

کارشناسان با اشاره به وجود اختلافات اساسی و بنیادین بین دیدگاه های سعد حریری و دیدگاه های میشل عون گفته اند که حریری دیروز پوشه دربسته ای از اسامی وزرا و تعداد وزارت خانه ها را تحویل میشل عون داده است طوری که انگار تلاش می کند او را در مقابل کار انجام شده قرار داده و به او بگوید همین است که می بینی، چاره ای جز پذیرش نداری! این در حالی است که وی می بایست کابینه خود را با گفتگو و رایزنی انتخاب می کرد.

کارشناسان بر این باورند که حریری ساختار کابینه خود را بدون رایزنی و مشورت انتخاب کرده و به رئیس جمهور تحویل داده است و به این ترتیب حتی ابتدایی ترین اصول قانون اساسی را بر اساس عرف کاخ ریاست جمهوری نادیده گرفته است.

ناظران بر این باورند که بر اساس قانون اساسی لبنان، نخست وزیر مکلف، موظف است ابتدا با فراکسیون های پارلمانی رایزنی کرده و سپس کابینه پیشنهادی خود را برای مشاوره و رایزنی به رئیس جمهور معرفی کند و نتیجه منوط به این رایزنی است. به گفته ناظران، مشکلی که دیروز پیش آمد ناشی از این بود که سعد حریری کابینه خود را بدون رایزنی با رئیس جمهور و کسب موافقت او و سپس طرح موضوع در پارلمان، معرفی کرد.

ناظران همچنین معتقدند که طرح میشل عون مبنی بر طرح کابینه ای دیگر به کابینه حریری، به این معناست که اقدام حریری نقض صریح قانون اساسی لبنان و نادیده گرفتن اختیارات رئیس جمهور و البته میزان و محدوده اختیارات نخست وزیر اس. و این بدان معناست که روند تشکیل کابینه از این هم پیچیده تر خواهد شد.

ناظران تأکید می کنند که اقدام میشل عون به طرح ساختاری متفاوت به این معناست که صبر رئیس جمهور به دلیل اوضاع مالی و اقتصادی وخیم و فشارهای خارجی سر آمده است.

تحلیلگران معتقدند که عون امیدوار است کابینه ای قدرتمند و کارآمد که از حمایت گروه های سیاسی و مردم برخوردار است تشکیل شود تا بتواند به این ترتیب موانع کلی را پشت سر بگذارد در حالی که اقدام سعد حریری و معرفی کابینه بدون رایزنی با وی، حرکتی تحریک آمیز و چالش برانگیز است. ناظران معتقدند که عون با حرکتی هشیارانه و هوشمندانه به جای کشاندن دعوا به رسانه ها و درافتادن با حریری و تیمش، با ارائه طرح خود، توپ را در زمین حریری انداخته است.

آنها خاطرنشان می کنند که سعد حریری اگر واقعا قصد تشکیل کابینه داشت، به منظور ارائه تصوری مشخص و مورد توافق با عون مطابق قانون اساسی، رایزنی های پارلمانی را در حضور رسانه ها انجام می داد.

ناظران همچنن به وجود فشارهای آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای حذف حزب الله از کابینه آینده اشاره کرده و معتقدند که حریری و تیمش و حامیانش سعی می کنند با حمله به متحدان مقاومت در داخل لبنان، محور مقاومت را هدف قرار دهند.

پربیننده ترین خبرها