نشان شمشیر پرچم سعودی مساله ساز شد؟

نشان شمشیر پرچم سعودی مساله ساز شد؟
پنج‌شنبه 9 بهمن 1399 - 14:15

این روزها در فضای مجازی عربستان نشان شمشیر روی پرچم این کشور محل بحث و گفتگو شده است، برخی خواهان حذف آن هستند و دیگران بر لزوم حفظ آن تاکید می کنند.

العالم _ عربستان سعودی

گروه اول استدلال می کنند در دینی که شاخصه اصلی ان "لااکراه فی الدین" است درج چنین نشانی منافی با آزادی در عربستان است. ایشان همچنین می افزایند استفاده از نشان شمشیر هماهنگی با زیست در دنیای دموکرات و آزاد امروز ندارد و با آن در تضاد است. در مقابل دیگرانی که عمدتا منتسب به حاکمیت هستند نشان شمشیر را به معنای عزت و اقتدار سعودی می دانند و از بقا آن بر پرچم عربستان دفاع می کنند.

صرف نظر از استدلال های دو طرف موافق و مخالف نشان شمشیر روی پرچم سعودی توجه به دو نکته اساسی در این خصوص ضروری است.

اول آنکه در دل استدلال های معتقدین به حذف شمشیر از پرچم عربستان این نکته بیان نشده فریاد می کند که در حکومت پادشاهی اساسا مقوله ای به نام آزادی بیان و اندیشه و مذهب و دیگر آزادی های فردی و اجتماعی وجود ندارد و همه چیز بر محمل اجبار و عنف استوار است. کم نیستند زندانیان عقیدتی که به دلیل اندیشیدن به شیوه ای غیر سلمانی در بند هستند و جالب آنکه همه این زندانیان عموما از مخالفین جدی دینی و مذهبی سلطان و سلطنت نیستند و حتی افرادی چون لجین هذلول به خاطر هم نظر نبودن با حکومت در خصوص حقوق زنان سال ها است در بند و شکنجه قرار گرفته است و یا خاشقچی معروف تا زمانی که هم رای و تایید کننده بن سلمان بود در کمال آرامش به سر می برد و آنگاه که با سلطنت و به اصطلاح اصلاحات بن سلمان زاویه پیدا کرد و ساز مخالف زد محکوم به اعدام به شیوه جاهلیت و قطعه قطعه شدن با اره شد.

دوم: مخالفین حذف شمشیر از روی پرچم سعودی آن را نشان عزت و اقتدار سلطنت معرفی می کنند و پیام این نشان را متوجه خارج از مرزهای سعودی می دانند. ایشان البته در حالی از سلطنت و سلطان و سیاست های سلمانی و بن سلمانی حمایت می کنند که در مقابل جندین سوال اساسی کاملا دستانشان خالی است. اینکه اگر نشان شمشیر علامت اقتدار است چرا حکام سعودی وابسته ترین حکام به غرب و به ویژه امریکا هستند؟ او چرا این شمشیر تنها در داخل و برگردن مخافین داخلی اعم از سیاسی، مذهبی و غیر آن برندگی دارد؟ اگر این نشان علامت اقتدار است چرا تنها برای مردم یمن، سوریه، لبنان، عراق و ... از نیام بیرون میاید و به جای عزت بخشیدن به مسلمانان و اقتدار افزایی برای ایشان دقیقا و قویا متوجه مسلمان کشی است؟

به نظر می رسد در ورای این بازی رسانه ای در فضای مجازی سعودی سیاستی هدفمند قرار داشته باشد سیاستی که فقط و فقط تنها هدفش منحرف کردن افکار عمومی از واقعیاتی است که در این کشور در جریان است. نکته تایید کننده این مساله توجه به جنس حاکمیتی مدافعان بقای شمیشر بر پرچم سعودی است.

پربیننده ترین خبرها