توییت جنجالی خلفان در اذعان به قدرت ایران

توییت جنجالی خلفان در اذعان به قدرت ایران
جمعه 20 فروردين 1400 - 13:39

توییت ضاحی خلفان، نایب رئیس پلیس و امنیت عمومی دبی – که به توییت های جنجالی معروف شده است – حکایت از اعتراف کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به شکست در برابر ایران – که روزهای خوب مذاکرات هسته ای را پشت سر می گذارد – دارد.

العالم - کشکول

خلفان با صرف نظر از تلاش اربابان سرگردان خود برای اخلال در مواضع آمریکا و اروپا در قبال مذاکرات وین و برنامه هسته ای ایران، خطاب به دشمنان ایران نوشت: "شما باختید و ایران پیروز شد". چنین به نظر می رسد که او با این جمله می خواهد اعتبار کشور خود و متحدانش را نزد تهران بازگرداند و چنین وانمود می کند که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خصومتی با برنامه هسته ای ایران ندارند. اما او زمانی واقع بین تر و عاقل تر به نظر می رسد که اعلام کند که امارات و متحدانش با در نظر گرفتن واقعیت هایی که دیپلماسی و استراتژی نظامی که تهران از دهه پنجاه قرن گذشته با پیروزی انقلاب اسلامی ترسیم کرده است، اعتراف می کنند که ایران تصمیم گیرنده و تعیین کننده اصلی در منطقه است.

چنین به نظر می رسد که نقشه ائتلاف آمریکا، کشورهای حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی در حال تغییر است و تهران دیگر بخشی از محور شرارت نیست وحتی برخی بر این باورند که این کشور – که در زمان بوش پسر بخشی از محور شرارت نام گرفته بود - حداقل در نهان، بیشتر متحد است تا دشمن.

همزمان، خروج احتمالی آمریکا از کل منطقه نه فقط خلیج فارس به احساس سرخوردگی و یأس کشورهای عرب منطقه بیش از پیش دامن می زند؛ بر این اساس استراتژی جدیدی در میان این کشورها در حال شکل گیری است با این مضمون که ناچارند بر توان ذاتی خود تکیه کرده یا به دنبال قدرت جایگزینی به جای آمریکا باشند؛ قدرتی که بتواند از آنها حمایت کند. تبلور این تفکر را در عالم واقع می توان در چرخش عربستان به سمت اروپا و تقاضای سامانه پدافندی در برابر موشک های ارتش و کمیته های مردمی یمن دید که گاه به گاه عمق خاک عربستان را در هم می کوبند. کما اینکه شاهد گرایش این کشور به ترکیه، روسیه و چین هستیم.

ناظران بر این باورند که شرایط کنونی حکایت از حضور فعال تر و تعیین کننده تر محور مقاومت به رهبری ایران در منطقه دارد و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ناچارند با کنار گذاشتن توهم رفاه، برای حفظ حاکمیت خود و جلب دوستی و ترحم کشورهای همسایه، چالش هایی را به جان بخرند.

  • ماجد الشرهانی

پربیننده ترین خبرها