مقاومت طرح های رژیم اشغالگر در قدس و غزه را نقش برآب کرد

مقاومت طرح های رژیم اشغالگر در قدس و غزه را نقش برآب کرد
شنبه 1 خرداد 1400 - 21:25

در تجاوزگری اخیر صهیونیست ها به نوا رغزه، شکست ها و ناکامی های گسترده ای را رژیم اشغالگر متحمل شد. در حالی که مقاومت فلسطین پیروزی هایی در نبرد "سیف القدس" که برای حمایت از قدس و شیخ جراح و خیزش مردمی در کرانه باختری و اراضی اشغالی سال 48 آغاز شد، به ثمر رساند.

العالم ـ فلسطین اشغالی

"اور هیلر" خبرنگار نظامی در شبکه 13 رژیم صهیونیستی، با آمار و ارقام، مقایسه ای میان نبرد سیف القدس و عملیات "الجرف الصلب" در سال 2014 انجام داد و اذعان کرد که "مقاومت فلسطین در پرتاب موشک از غزه رکورد زده است. در نبرد سیف القدس 4360 خمپاره در 11 روز شلیک شد. در حالی که در عملیات جرف الصلب در سال 2014 طی 51 روز، 4600 موشک و خمپاره پرتاب شد.

افسران ارشد اسراییلی اذعان کردند که مساله پرتاب موشک را به خوبی حل و فصل نکردند به رغم آنکه هدف اصلی پیدا کردن سکوی پرتاب این موشک‌ها و انهدام مخازن و انبارهای سلاح است. اما در واقع اطلاعات استخباراتی کافی در خصوص این موشکها و سکوهای پرتاب در اختیار دستگاه امنیتی اسراییلی نبوده است".

این سخن به معنای اعتراف مستقیم اسراییلی ها به شکست است؛ آنها به کمبود اطلاعات درباره غزه اذعان کردند که به گفته شبکه 13 ، موجبات شکست در رسیدگی به مساله موشک های مقاومت را فراهم کرد، و به رغم تمام توجیه های رژیم صهیونیست اما در نهایت به تحمیل شرط های مقاومت و تسلیم شدن اسراییلی ها در مقابل این شرطها منجر شد.

سامانه گنبد آهنین که صدها میلیون دلار برای رژیم اشغالگر هزینه داشت، و سپر دفاعی این رژیم محسوب می شد، اینک به یک رسوایی بدل گشت. موشک های مقاومت از قدس و تل آویو نیز گذشتند. شبکه 12 اسراییل کارایی این گنبد اهنین را به یک نقص فنی ارجاع داد. جنبش مقاومت فلسطین اما تاکید کرد که تل آویو فرودگاه خود را پس از آنکه طی 5 دقیقه هدف 150 موشک با تکنولوژی پیشرفته قرار گرفت، تعطیل کرد.

ارتش رژیم اشغالگر اذعان کرد که گنبد اهنین نمی تواند تمام موشک های مقاومت را رهگیری کند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیست گفت: موفقیت در این امر غیرممکن است. این سخن نتانیاهو با انتقادات گسترده ای در رسانه های عبری مواجه شد.

گردان های قسام بارها اعلام کردند که یکی از سامانه های گنبد اهنین از جمله نزدیک "ناحل عوز" را با خمپاره های سنگین هدف قرار داده اند.

به محض انتشار اخباری درباره آغاز عملیات نظامی ازسوی ارتش صهیونیستها در نوار غزه، رسانه های اسراییلی به صورت کاملا پر استرس خبر را تکذیب می کردند که بیانگر ترس و وحشت آنها از چنین اقدامی است.

ناظران و تحلیلگران اسراییلی تاکید کردند که ورود به چنین جنگی بسیار هزینه گزافی دارد و به یک ثبات سیاسی داخلی نیاز دارد که در حال حاضر با توجه به مشکلات تشکیل کابینه، چنین شرایطی در "اسراییل" فراهم نیست.

محمود مرادوی یکی از رهبران جنبش حماس گفت: رژیم اشغالگر بدون دیدگاه سیاسی وارد جنگ شده است و هیچ اهدافی ندارد. رژیم اشغالگر جرات و جسارت جنگ زمینی را ندارد بویژه که جبهه های دیگری به رویش گشوده شده است از جمله جبهه شهرهای فلسطینی در داخل سرزمین های اشغالی سال 1948م.

مقاومت فلسطین در برار بمباران برج های مسکونی، تل آویو را بمباران کرد و در مقابل انهدام منازل، شهرهای اشغالی را با موشک های متوسط هدف گرفت و در برابر بمباران مناطق نزدیک به مرزها در داخل غزه، شهرهای اطراف غزه(غلاف غزه) را بمباران کرد. تصاویر و ویدئوهای فرار اسراییلی ها از خیابان ها و میدان های اصلی و سواحل دریا در تل‌آویو و شنیده شدن صدای آژیر خطر همگی حاکی از وقوع تحول در این نبرد اخیر است.

مقاومت فلسطین با هدف گرفتن تل آویو، واقعیتهای جدیدی را تحمیل کرد؛ تل آویو مرکز اقتصادی و تجاری رژیم اشغالگر است. بانک مرکزی "اسراییل" و شرکت های بزرگ و مراکز توسعه و تکنولوژی در این شهر واقع هستند. به تل اویو به عنوان پایتخت اقتصادی و تجاری و حتی هنری و فرهنگی "اسراییل" نگریسته می شود.

رسانه های اسراییلی تاکید کردند که تل آویو مانند گذشته امن نیست. بسیاری از خانواده ها پس از حملات موشک های مقاومت، از آنجا پا به فرار گذاشتند. ساکنان تل آویو امروز در حالتی از ترس و وحشت بسر می برد مساله ای که برای ساکنان این شهر بی سابقه است. این معادله را مقاومت و موشک های مقاومت ایجاد کردند.

برای نخستین بار در تاریخ فلسطین انتفاضه ای در داخل خاک فلسطین اشغالی شامل کرانه باختری و نوار غزه و قدس و شهرهای اشغالی سال 48 روی می دهد. و این علاوه بر انتفاضه در مرزهای فلسطین با اردن و لبنان و مقاومت مردم در غزه است. شهرهای اشغالی و نیز اطراف مسجد الاقصی و محله شیخ جراح نیز شاهد درگیری های شدیدی میان فلسطینیان و نظامیان اسراییلی است و در مرزهای فلسطین با اردن و لبنان تظاهراتی مردمی به سمت فلسطین اشغالی برگزار شد. برای اولین بار پس از چندین دهه، اعتصاب فراگیر در سرتاسر فلسطین برپا شد که موجب اتحاد و یکپارچگی فلسطینیان گشت.

شهرهای قدس و کرانه باختری و اراضی اشغالی 48 شاهد بازگشت عملیات استشهادی شدند. ایست های نظامی رژیم اشغالگر در این عملیات هدف اصلی مبارزان بوده است. این ایست های نظامی همواره مراکزی برای شکنجه و تجاوزگری علیه فلسطینیها بوده است. اخیرا جوان فلسطینی در عملیاتی شهادت طلبانه در قدس اشغالی گروهی از نظامیان صهیونیست را با خودروی خود زیر گرفت. شماری از نظامیان صهیونیست مجروح شدند و خود جوان فلسطینی نیز به شهادت رسید.

روز جمعه برای پنجمین روز متوالی، از ترس انتفاضه فلسطینی، شاهد توقف یورش شهرکنشینان صهیونیست به مسجد الاقصی بودیم. فعالان می گویند که بستن الاقصی در برابر شهرکنشینان در یکی از اعیاد یهودیان برای نخستین بار از سال 2003 بدین معناست که معادله بازدارندگی محقق شد.

آنها تاکید کردند که این مساله یک پیروزی برای فلسطینیان به سبب انتفاضه آنها و ایستادن به روی شهرکنشینان و تجاوزگریهای صهونیست ها به شمار می آید.

خبرنگار پایگاه اسراییلی"مکور ریشون" گفت که حماس همچنان بر قرار دادن قدس در توافق آتش بس اصرار دارد و همانطور که شاهد هستیم، ظاهرا "اسراییل" با این شرط موافقت کرده است. زیرا مسجد الاقصی امروز هم به روی شهرکنشینان بسته است.

ناصر الهدمی رییس هیات مبارزه با یهودی‌سازی گفت که تصمیمات کابینه رژیم اشغالگر برای ممانعت از یورش شهرکنشینان به الاقصی سیلی محکمی به صورت آنهاست و این امر موجب اعتراض و تحصن آنها در باب المغاربه شد. الهدمی تصریح کرد که مقاومت عامل عقب نشینی اسراییلیها از تجاوزگری و ممانعت از یورش شهرک نشینان بود. مقاومت پیام خود را ارسال کرد مبنی بر آنکه قدس و الاقصی را رها نمی کنیم و در صورت تجاوزگری، صهیونیست ها بهای سنگینی خواهند پرداخت.

در پی خیزش مردمی برای یاری رساندن به اهالی شیخ جراح، دادگاه رژیم اشغالگر رسیدگی به مساله تخلیه منازل ساکنان شیخ جراح در قدس اشغالی را به تعویق انداخت.

مقامات رژیم اشغالگر 28 خانواده در شیخ جراح را تهدید کرده بودند که باید از خانه های خود خارج شوند و این مناطق به جمعیت های یهودی اختصاص داده شود. صهیونیستها می خواهند یک شهرک نشین صهیونیستی بزرگ در منطقه احداث کنند. به تعویق انداختن جلسه دادگاه در پی فشارهای مردمی در قدس و کرانه باختری بود که شاهد درگیری های شدید با نظامیان صهیونیست بوده است.

یکی از درس های نبرد اخیر، تاکید بر ارتباط عمیق میان تمام سرزمین های فلسطین و از جمله قدس است. مبارزان توانستند دست به اقدامی معجزه گونه بزنند و ارتباط میان اقشار و گروههای فلسطینی را احیا کنند و انسجام و یکپارچگی میان فلسطینی های نوار غزه و کرانه باختری را بازگردانند. فلسطینیان ساکن سرزمین های اشغالی سال 48 برای مقابله با تجاوزگری های صهیونیستها علیه اهالی شیخ جراح و یورش صهیونیستها به الاقصی و تجاوزگری به غزه بپا خاستند.

بعید است که رژیم اشغالگر با شرط های متعلق به آرامش در قدس به عنوان بخشی از توافق آتش بس موافقت کند. اما این شرطها ممکن است به صورت عملیاتی و واقعی حتی بدون توافقنامه بر رژیم اشغالگر تحمیل شوند. پس از این نبرد اخیر، تل آویو هزاران بار فکر خواهد کرد قبل از آنکه دست به تجاوزگری در قدس بزند.

پربیننده ترین خبرها