توصیه خطرناک ژنرال صهیونیست برای مقابله با حماس و انتفاضه سوم

توصیه خطرناک ژنرال صهیونیست برای مقابله با حماس و انتفاضه سوم
چهارشنبه 26 خرداد 1400 - 12:52

یک ژنرال صهیونیست و رئیس بخش فلسطین در سرویس اطلاعات نظامی موسوم به «امان»، به تل آویو توصیه کرد که برای مقابله با افزایش قدرت حماس در فلسطین و جلوگیری از انتفاضه سوم در این کشور، هماهنگی با تشکیلات خودگردان را تقویت کند.

العالم - فلسطین اشغالی

«میخائیل میلشتاین» ژنرال صهیونیست و رئیس بخش فلسطین در سرویس اطلاعات نظامی موسوم به «امان» می‌گوید که جنگ اخیر غزه، بسیاری از فرضیه‌های اساسی در خصوص اسرائیل و جنبش حماس را تضعیف کرد و تغییر داد.

وی که مشاور امور فلسطین در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی است مدعی شد: «جنبش حماس به ثبات امنیتی نسبی در کرانه باختری به عنوان یکی از چالشهای راهبردی می‌نگرد به ویژه که طی یک دهه و نیم، با تمام توان تلاش کرده تا در کرانه باختری آتشی به پا کند و انتفاضه سوم را به راه اندازد و از موج عملیتت‌های مشابه در دوران انتفاضه دوم، حمایت کند، هرچند که موفق نبوده است».

این مقام صهیونیست طی یادداشتی که در پایگاه اینترنتی کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی منتشر شد، افزود:«کرانه باختری هنوز با وجود بحران‌های شدیدی که میان اسرائیل و فلسطین به وجود آمد، از نظر امنیتی نسبتا پایدار است. بحران‌هایی نظیر وقوع چهار جنگ شدید در نوار غزه، انتقال سفارت آمریکا به قدس و اعلام معامله قرن که میان تل آویو و رام‌الله اختلافاتی را برانگیخت.

روزنامه «رأی الیوم» با ترجمه این یادداشت به زبان عربی نوشت که میلشتاین به عنوان رئیس اندیشکده مطالعات فلسطین در مرکز «موشه دایان» در دانشگاه تل آویو و پژوهشگر ارشد در اندیشکده سیاست راهبردی در دانشگاه هرتزلیا (IDC)، در ادامه مدعی شد:« توده مردم فلسطین در کرانه باختری در حال زندگی در مرحله پسا انتفاضه دوم هستند؛ به ویژه از نظر اجتناب اولیه تشکیلات خودگردان از استفاده از خشونت و نیز اعمال محدودیتهای مستمر علیه حماس به زعم این‌که [این جنبش] تهدیدی برای موجودیت تشکیلات خودگردان است. این در حالی است که اسرائیل نیز یک رفتار سیاسی و امنیتی برای حفظ ساختار زندگی غیرنظامیان در کرانه باختری را در پیش گرفته است».

این ژنرال صهیونیست معتقد است که جنگ اخیر غزه به نوعی یک راستی‌آزمایی برای فرضیه‌های اساسی اسرائیل درباره فلسطینی‌ها بود. در خصوص نوار غزه و حماس، برخی فرضیه‌ها که عدم تمایل حماس به تشدید درگیری و اولویت دادن به ملاحظات معیشتی در قبال ملاحظات ایدئولوژیک مربوط به مبارزه قاطعانه با اسرائیل در رأس آنها قرار داشت، تضعیف شدند.

وی توضیح داد که وضعیت در کرانه باختری بر اساس مجموعه‌ای از فرضیه‌های اساسی اسرائیل در خصوص منافع تشکیلات خودگردان فلسطین و مردم فلسطین است ، اما واقعیت میدانی ثابت کرده که این فرضیه‌ها معتبر نیست. با وجود جنگ سختی که اسرائیل به نوار غزه تحمیل کرد، اما علی رغم ایجاد تنش در سراسر کرانه باختری و مشارکت چندین هزار فلسطینی در این تنش جدید، هیچ جبهه مسلحانه دیگری در این بخش از فلسطین علیه اسرائیل ایجاد نشد.

میلشتاین با اشاره به تاریخ ۱۵ می گذشته که پرتنش‌ترین روز در کرانه باختری بود و طی آن ۱۰ فلسطینی به شهادت رسیدند، گفت که حتی این امر به اختلاف بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین منجرنشد و اعمال کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین بر حماس متوقف نشد، «اما این نباید خیال اسرائیل را راحت کند».

وی توضیح داد: «واقعیت امنیتی در کرانه باختری همچنان شکننده و به دو دلیل اصلی رو به وخامت است: نخست، وخامت اوضاع اقتصادی فلسطینیان؛ موضوعی که در قلب اولویت‌های عمومی است. دوم، احتمال وارد آمدن صدمات آشکار به اماکن مقدس، به ویژه مسجدالاقصی. بنابراین ثبات نسبی در کرانه باختری امری بدیهی نیست و اسرائیل باید سخت تلاش کند تا آن را تقویت کند، به ویژه پس از جنگ غزه. جنگی که در آن حماس به عنوان یک رهبر ملی شجاع و جسور ظاهر شد برعکس ابومازن، که به نظر می رسید با "هماهنگی امنیت مقدس" گره خورده و قادر به خیزش برای مقاومت قهرمانانه نیست».

رئیس بخش فلسطین در سرویس اطلاعات نظامی موسوم به «امان» رژیم صهیونیستی در پایان تصریح می‌کند که اسرائیل عملا موظف است اقدامات شگرفی که می‌تواند واقعیت مدنی در کرانه باختری را بهبود بخشد، با تشویق سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه زیرساخت‌ها، افزایش مجوزها برای کارگران و بازرگانان و ادامه اطمینان‌بخشی مبنی بر عدم توانایی حماس در بالابردن سرش در تمامی زمینه‌ها، انجام دهد. وی تشکیلات خودگردان فلسطین را یکی از مراجع اصلی در امور فلسطین می‌داند و تاکید دارد که اسرائیل باید هماهنگی با تشکیلات خودگردان فلسطین را در تمامی سطوح تقویت کنید.

فارس

پربیننده ترین خبرها