طرح رئیس پارلمان لبنان برای تشکیل دولت هنوز پا بر جاست

طرح رئیس پارلمان لبنان برای تشکیل دولت هنوز پا بر جاست
پنج‌شنبه 3 تير 1400 - 15:14

رئیس پارلمان لبنان تصریح کرد که طرح ابتکاری‌ او در تشکیل دولت همچنان پابرجاست و وی تنها در یک حالت، از این طرح کوتاه خواهد آمد.

العالم - لبنان

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان درباره طرح ابتکاری‌اش برای تشکیل دولت گفت که این طرح همچنان پابرجاست و تنها راه برون رفت لبنان از بحران کنونی محسوب می‌شود و وی تحت هیچ شرایطی آن را پس نمی‌گیرد.

وی در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی «الجمهوریه»، تصریح کرد که تنها در یک حالت از طرح ابتکاری خود کوتاه خواهد آمد و آن این است که «یک طرح ابتکاری بهتر و جایگزین ارائه شود که همه از جمله من را متقاعد کند و ضامن تحقق هدف مطلوب در تشکیل دولت اصلاح و نجات متشکل از افراد متخصص و نه سیاستمداران و بدون "یک سوم معطل برای هیچ طرفی" باشد».

«ثلث معطل» یا یک سوم تعیین‌کننده، یعنی دستیابی اقلیت پارلمان به یک سوم آراء (یا کرسی‌های پارلمان) به اضافه یک. این امر موجب خواهد شد که حزب یا احزاب ائتلافی اکثریت در پارلمان یا کابینه نتوانند، تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز را به تنهایی بگیرند به ویژه که قانون اساسی لبنان شرط گذاشته است که مصوبات دولت این کشور باید با رای یک سوم اعضای دولت تصویب شود تا لازم الاجرا باشد.

نبیه بری در ادامه بر ضرورت استفاده از فرصت ابتکار موجود و تشکیل فوری دولتی که بتواند برای رفع بحران کشور تصمیم‌گیری کند، تاکید کرد و گفت که هرچه دولت زودتر تشکیل شود، سریعتر نیز با بحران مقابله خواهد شد.

وی افزود: «بحران لبنان، به شدت دشوار است اما باید تاکید کنیم که در مقابل آن، وضعیت ناامیدکننده نیست و می‌توانیم آن را رفع کنیم. لبنان ورشکسته نیست بلکه امکانات،دارایی‌ها و توانمندی‌ها و پتانسیل‌های زیادی در خشکی و دریا دارد که اگر از آنها به خوبی استفاده شود، می‌توان برای خروج از آن رکورد زد. اما اول از همه مهم است که دولت تشکیل شود تا کار را شروع کند.»

بری وضعیت لبنان را به یک خزانه پر تشبیه کرد که کلیدش تا به اکنون در کینه‌توزی‌ها، گم شده در حب و بغض‌ها و طرح‌ها و گزینه‌های ناممکن گم شده است.

رئیس پارلمان لبنان در ادامه با اشاره به فضای مناسب و ملموس در جریان دیدار با «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که وی در دیدار تاکید کرد که اتحادیه اروپا در کنار لبنان است و خواستار تشکیل دولت در اسرع وقت ممکن برای آغاز اصلاح امور است.

کشور لبنان پس از انفجار بندر بیروت وارد یک بحران سیاسی شده است؛ لبنان در تاریخ چهارم آگوست سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت.

به دنبال این انفجار و تشدید بحران سیاسی در این کشور «حسان دیاب»‌ نخست‌وزیر پیشین این کشور استعفا کرد و «مصطفی ادیب» با رأی پارلمان لبنان به عنوان مأمور تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد با این حال، او نیز پس از گذشت چند هفته انصراف خود را اعلام کرد تا اینکه «سعد الحریری»‌ نخست‌وزیر اسبق لبنان به عنوان مأمور جدید تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد؛ اما او نیز تا امروز موفق به تشکیل کابینه جدید نشده و با رئیس‌جمهور لبنان به اختلاف برخورده است.

این در حالی است که اخیرا پس از مخالفت صریح حزب «حرکة أمل» و حزب‌الله لبنان با استعفا و کنار کشیدن سعد الحریری، همچنین مخالفت «دار الفتوای» لبنان و شخصیت‌های دولت پیشین الحریری با انصراف او از تشکیل کابینه، منابع لبنانی از برداشته شدن گام‌های مثبتی در راستای تشکیل دولت خبر داده بودند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها