آیا واشنگتن می تواند پارلمان عراق را دور بزند؟

آیا واشنگتن می تواند پارلمان عراق را دور بزند؟
شنبه 2 مرداد 1400 - 15:06

مذاکره بر سر تعیین جدول زمانبندی خروج نیروهای آمریکایی از عراق در اواخر سال جاری بین مقامات دو کشور از پیش از ورود مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و وزیر خارجه همچنان ادامه دارد.

العالم - نظرکده

ناظران سیاسی معتقدند که حضور نظامیان آمریکایی در عراق و افغانستان، باعث ناراحتی افکار عمومی آمریکا شده است لذا بدیهی است که جو بایدن و ترامپ و حتی اوباما خروج نظامیان آمریکایی را تبدیل به شعار انتخاباتی خود کنند.

به اعتقاد کارشناسان، بایدن ناچار است خود را برای توده هوادارانش خوش قول نشان دهد اما در عین حال نیازمند سناریویی است که خروج نظامیان آمریکایی از عراق را واقعی جلوه دهد. هر چند که اعلام کرده اند که خروج کامل نخواهند داشت کما اینکه عراق هم پس از آنکه ناچار شد برای آموزش نیروهای خود، سلاح آمریکایی بخرد، مجبور است نیروهای آمریکایی را به عنوان مستشار و کارشناس نگه دارد.

کارشناسان می گویند نکته عجیب در اینجا این است که حدود 2500 آمریکایی به اسم کارشناس در عراق حضور دارند. به گفته این کارشناسان، در صورت خرید اف 16 از روسیه، فقط 50 کارشناس روسی آنهم به دعوت وزارت دفاع وارد عراق می شود و فقط در مناطقی که پایگاه و سلاح در آنجا مستقر شده است، حضور می یابند.

کارشناسان می گویند پس از ترور قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس، افکار عمومی عراق برآشفت و پارلمان این کشور مصوبه ای تاریخی را با مضمون ضرورت خروج نظامیان آمریکایی تصویب کرد و دولت عراق و آمریکایی ها در تنگنا قرار گرفتند. از سوی دیگر مقاومت عراق هر روز با حمله به پایگاه های آمریکایی، این کشور را تحت فشار قرار داده اندو به آنها ثابت کرده اند که نظامیانشان امنیت ندارند.

کارشناسان تأکید کرده اند که مذاکرات باید بر مکانیسم خروج نظامیان آمریکایی به صورت کلی متمرکز شود نه تغییر عنوان آنها از نظامی به مشاور یا مربی. زیرا این موضوع اصلا به نفع ملت نیست.

این کارشناسان تأکید کرده اند که مصوبه پارلمان عراق به وضوح حکم به اخراج همه نیروهای بیگانه داده است و استثنایی با عناوینی چون مربی و مشاور وجود ندارد. کارشناسان تأکید کرده اند که نیروهای عراقی د ربالاترین سطح آمادگی هستند و حشد الشعبی هم از تجربیات زیادی برخوردار است به طوری که می تواند دشمن را هر چقدر هم قوی باشد زمین گیر کند. و در عالم واقع هم دیدیم که فرماندهی کل نیروهای مسلح و حشد الشعبی و گروه های عراقی با قدرت بسیاری از نقشه ها و توطئه های دشمن را خنثی کرده و حتی سرکرده گروه تروریستی داعش و بسیاری از عناصر انتحاری داعشی را دستگیر کردند.

تحلیل گران سیاسی گفته اند که دولت آمریکا، پس از تقاضای کمک دولت عراق برای مبارزه با گروه تروریستی داعش، بر خلاف توافق، اقدام به حضور در برخی مناطق دیگر عراق کردند و در این فرصت از طریق ائتلاف بین المللی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش و به بهانه کمک به نیروهای عراقی، به حضور نظامی خود در عراق مشروعیت داد.

تحلیل گران معتقدند که دولت آمریکا با استفاده از این فرصت بیش از 13 پایگاه نظامی در خاک عراق و سوریه و فرودگاه تلعفر و در کردستان و غرب عراق بدون موافقت دولت و پارلمان عراق تأسیس کردند. به این معنا که دولت آمریکا هیچ احترامی برای دیدگاه و نظر عراق قائل نیست.

پربیننده ترین خبرها