توافق الجزایر با 13 عضو اتحادیه آفریقا برای اخراج رژیم صهیونیستی از این اتحادیه

توافق الجزایر با 13 عضو اتحادیه آفریقا برای اخراج رژیم صهیونیستی از این اتحادیه
شنبه 9 مرداد 1400 - 14:35

رسانه های الجزایری اعلام کردند که این کشور با 13 کشور دیگر برای اخزاج رژیم صهیونیستی از اتحادیه افریقا به توافق رسیده است.

العالم - آفریقا

شبکه الجزایری "الواقع" در صفحه یوتیوب خود نوشت که الجزایر در راستای پاسداری از اصول و مبانی اتحادیه آفریقا و دفاع از منافع کشور فلسطین، رسما در حال تشکیل کارگروهی از کشورهای آفریقایی برای لغو طرح ورود رژیم صهیونیستی به این اتحادیه است.

"الواقع" گفت که این تیم شامل کشورهای آفریقای جنوبی، تونس، اریتره، سنگال، تانزانیا، نیجر، جزایر قمر، گابن، نیجریه، زیمبابوه، لیبریا، مالی و سیشل است.

در گزارش این شبکه آمده است که این کشورها حمایت خود را از هر گونه اقدامی از سوی الجزایر علیه رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند.

وزیر امور خارجه الجزایر تأکید کرده است که دیپلماسی این کشور در برابر این اقدام خودسرانه رژیم صهیونیستی که اتحادیه آفریقا – که بدون مشورت با کشورهای عضو دست به چنین کاری زده است – بیکار نمی نشیند.

وی افزود که پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر در اتحادیه افریقا، اقدامی علیه ثبات الجزایر است که همواره از فلسطین و آرمان های بر حق آن دفاع کرده است. به گزارش خبرگزاری ها، الجزایر رسما روز یکشنبه گذشته اعلام کرد که "رمطان لعمامره"، وزیر امور خارجه این کشور به منظور جلوگیری از نفوذ رژیم صهیونیستی به نهادهای آفریقایی از روز سه شنبه سفرهای دوره ای را به چند کشور آفریقایی از جمله تونس، مصر، اتیوپی و سودان آغاز می کند.

خبرگزاری ها خاطرنشان کرده اند که تحرکات دیپلماتیک الجزایر در واقع واکشنی در مقابل اعطای حق عضویت ناظر به رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا که این رژیم سالهاست که برای تحقق این هدف نقشه می کشد. گفتنی این که این رژیم پیشتر نیز حق عضویت ناظر در سازمان وحدت آفریقا را تا سال 2002 به دست آورده بود اما بعدها با حق عضویت در اتحادیه آفریقا جایگزین شد؛ با این حال همین هفته وزیر خارجه این رژیم اعلام کرد که این رژیم همچنان با 46 کشور آفریقایی در ارتباط است.

بازگشت لعمامره به وزارت خارجه الجزایر با تحولات گسترده ای در سطوح مغرب و افریقا همزمان شد که یکی از آنها، تشدید تنش بین الجزایر و مغرب در جریان برگزاری کنفرانس اخیر وزرای خارجه جنبش عدم تعهد و تعرض دیپلماتیک مغرب به تمامیت ارضی الجزایر و نیز رسوایی جاسوسی "پگاسوس" بود که گریبانگیر دولت مغرب شد. دومین اتفاق، پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا بود.

لعمامره لعمامره در توییتی نوشت: "با برادر عثمان الجرندی، وزیر خارجه کشور دوست و برادر تونس درباره تحولات مربوط به شیوع ویروس کورونا و تلاش برای مهار آن در دو کشور و مهمترین مسائل اتحادیه آفریقا گفتگو کردیم ". در اینجا کاملا روشن است که منظور او از مسائل اتحادیه آفریقا، پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان عضو نظر در این اتحادیه است.

انتظار می رود که لعمامره در سفر بعدی خود دست کم به چهار کشور دیگر آفریقایی یعنی تونس، اتیوپی، سودان و مصر سفر کند و پیش بینی می شود که در این سفر درباره بحران کووید 19 و عضویت رژیم اشغالگر در اتحادیه آفریقا گفتگو کند. لازم به ذکر است که نظام بهداشتی و درمانی تونس به دلیل شیع گسترده ویروس کورونا، دچار فروپاشی شده است و الجزایر اولین کشوری است که به کمک این کشور شتافت.

در سفر به سه کشور دیگر یعنی مصر، اتیوپی و سودان، موضوع گفتگو درباره عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا در دستور کار او خواهد بود.

مصر از مهمترین و تأثیرگذارترین کشورهای اتحادیه آفریقاست و اتیوپی هم مقر نهادهای این اتحادیه است؛ سودان هم کشوری عربی است که به مسأله فلسطین اهمیت می دهد. این در حالی است که رژیم صهیونیستی به نهادهای اتحادیه آفریقا که از بزرگترین کانون های دفاع ازمسأله فلسطین بوده و هستند، نفوذ کرده است.

وزارت خارجه الجزایر پیش از این با صدور بیانیه ای به پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا اعتراض و تأکید کرده بود که این مسأله در حیطه اختیارات اداری اتحادیه است. همچنین تأکید کرده بود که این موضوع کوچکترین تأثیری در حمایت ثابت و اصولی این نهاد قاره ای از مسأله فلسطین ندارد.

وزارت خارجه الجزایر همچنین هشدار داده است که این تصمیم که بدون مشورت کشورهای عضو صورت گرفته است به هیچ وجه هیچ مشروعیتی به اقدامات و رفتارهای این رژیم که تماما در تضاد با ارزش ها و اصول قانون اساسی اتحادیه است، نمی دهد.

چنانکه از متن این بیانیه پیداست، الجزایر با رایزنی با کشورهای عرب عضو اتحادیه آفریقا شامل تونس، مصر و سودان و کشورهای تأثیرگذار در آن از جمله اتیوپی – به عنوان مقر نهادهای این اتحادیه – تلاش می کند که نفوذ رژیم صهیونیستی در این قاره را خنثی کند.

پربیننده ترین خبرها