رسوایی نرم‌افزار جاسوسی صهیونیستی، هند را هم فراگرفت/ معترضان هندی خواستار استعفای نخست وزیر شدند

رسوایی نرم‌افزار جاسوسی صهیونیستی، هند را هم فراگرفت/ معترضان هندی خواستار استعفای نخست وزیر شدند
شنبه 16 مرداد 1400 - 10:26

رسوایی سیاسی استفاده دولت های کشورهای مختلف از نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس ساخت شرکت صهیونیستی "ان اس او" همچنان ادامه دارد و حالا هند را نیز فراگرفته به طوری که معترضان با حضور در خیابان‌ها خواهان استعفای دولت‌های خود از جمله "نارندرا مودی" نخست وزیر این کشور شده‌اند.

العالم ـ آسیا

شرکت "ان‌اس‌او" براساس گزارش ۱۷ رسانۀ بزرگ جهانی متهم است که نرم‌افزار جاسوسی "پگاسوس" را به دولت‌های کشورهایی چون جمهوری آذربایجان، بحرین، قزاقستان، مکزیک، مراکش، رواندا، عربستان سعودی، مجارستان، هند و امارات فروخته است و این دولت‌ها به وسیلۀ این نرم‌افزار تلفن‌های همراه فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر را هک کرده‌اند. بر پایه همین گزارش، شماره تلفن امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه و وزیران اصلی دولت این کشور در فهرست هزاران نفری بوده‌اند که به وسیلۀ نرم‌افزار "پگاسوس" هدف جاسوسی قرار گرفته‌اند.در پی انتشار این گزارش امانوئل ماکرون در تماس تلفنی با نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی، خواستار توضیح او شد.
مقامات آمریکایی هفته گذشته اعلام کردند که شرکت فناوری صهیونیستی "ان اس او" که سازنده نرم‌افزار جاسوسی "پگاسوس" است داده‌های خود را با رژیم صهیونیستی به اشتراک می‌گذارد.
یک مقام آمریکایی که نامی از آن برده نشده است، گفت: بدون شک شرکت ان اس او اطلاعات حساس امنیت ملی را با دولت اسرائیل به اشتراک می‌گذارد.
وی افزود: دولت‌ها در سراسر جهان معتقدند شرکت ان اس او با دولت اسرائیل همکاری می‌کند.

نرم‌افزار پگاسوس چگونه کار می‌کند؟
اولین بار برنامه جاسوسی اسرائیلی "پگاسوس" در سال ۲۰۱۶ فاش شد؛ هنگامی که از سوی یک سری برنامه‌های جاسوسی بسیار پیشرفته، تلفن همراه «احمد منصور» فعال اماراتی هک شد که در پی آن منصور بازداشت و تاکنون زندانی است.
بارزترین ویژگی این برنامه، فناوری "ZERO click" یا هک گوشی بدون تماس کاربر با لینک مشکوک است و پیشرفته‌ترین تکنیک برای هک گوشی و جاسوسی از کاربران آن بدون آگاهی آن‌ها است، زیرا بسیار گران است و قیمت آن بیش از سه میلیون دلار می‌باشد.
این شرکت صهیونیستی اعلام کرده است که هدف اصلی این برنامه مبارزه با آنچه تروریسم نامیده می‌شود، است، اما قربانیان هدف قرار گرفته - به گفته جیک مور کارشناس امنیتی انگلیس- فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران، سیاستمداران و برخی افراد ثروتمند بودند، بنابراین هر کسی که پشت این برنامه قرار گیرد، افراد مشخص و خاصی را هدف قرار می‌دهد.
خطر این برنامه همچنین در توانایی نفوذ در دقیق‌ترین حریم خصوصی است، زیرا فیس بوک صریحاً این شرکت اسرائیلی را به سرقت و هک کردن برنامه معروف خود، واتساپ و جاسوسی از صدها کاربر مشخص متهم کرد.
در سال ۲۰۱۹، نفوذ این نرم‌افزار به رسانه اجتماعی واتس آپ و جاسوسی آن از میلیون‌ها کاربر این برنامه، در رسانه‌ها خبرساز شد.

جنجال در مجارستان
در ۲۶ ژوئیه، تقریباً یک هزار نفر که توسط احزاب سیاسی مخالف سازماندهی شده بودند در مقابل موزه "خانه ترور" در بوداپست تظاهرات کردند. این تظاهرات در واکنش به افشاگری استفاده دولت مجارستان از نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس برای نظارت بر فعالیت روزنامه نگاران، تجار و سیاستمداران انجام شد.
موزه خانه ترور در ساختمانی قرار دارد که در آن افراد مورد بازجویی و شکنجه قرار می‌گرفتند یا به قتل می‌رسیدند و شامل نمایشگاه‌هایی از قربانیان رژیم‌های فاشیستی و استالینیستی در قرن بیستم می‌شود.
معترضان خواستار استعفای ویکتور اوربان، نخست وزیر و جودیت وارگا، وزیر دادگستری مجارستان شدند. وارگا طبق قانون مجارستان می‌تواند بدون حکم قضایی دستور نظارت مخفیانه را صادر کند.
در حالی که اطلاعات فاش شده شامل شماره تلفن تقریباً ۳۰۰ شهروند مجارستانی بود، تجزیه و تحلیل نشان داد که از پگاسوس برای نفوذ به تلفن‌های هوشمند حداقل ۵ روزنامه نگار مجارستانی نیز استفاده شده است.
مقامات مجارستانی این گزارش‌ها را رد یا تایید نکرده‌اند اما اعلام کرده‌اند نظارت مخفی براساس قوانین موجود در مجارستان انجام می‌شود.
وارگا وزیر دادگستری مجارستان در بروکسل بدون تأیید استفاده دولت این کشور از پگاسوس گفت: "بیایید عاقلانه فکر کنیم، هر کشوری به چنین ابزارهایی نیاز دارد! مساله‌سازی در این زمینه بیهوده است.
علاوه بر این، رئیس دفتر نخست وزیر مجارستان به مطبوعات گفت که کابینه این کشور در این مورد بحث نکرده و "هیچ برنامه‌ای برای انجام تحقیقات در مورد اتهامات جاسوسی ندارد.

جنجال در هند
در هند نیز استفاده دولت نارندرا مودی نخست وزیر این کشور از نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس، جنجال سیاسی به پا کرده است. در این کشور، از این نرم‌افزار صهیونیستی برای جاسوسی از تقریبا هزار نفر از جمله روزنامه نگاران، فعالان، وکلا و دانشگاهیان استفاده شده است. در بین شماره‌های تلفن همراه موجود در لیست اطلاعات فاش شده، دو دستگاه تلفن وجود دارد که توسط راهول گاندی رهبر حزب مخالف کنگره به همراه ۵ نفر از دوستان نزدیک او مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اعتراضات مخالفان که خواهان بحث کامل پارلمان در مورد پگاسوس و تحقیقات مستقل در مورد اتهامات جاسوسی دولت این کشور از احزاب مخالف بودند، چندین جلسه پارلمان هند را مختل کرد. در همین حال، دولت هند اگرچه استفاده از ابزار پگاسوس برای جاسوسی را رد نکرده است، منتقدان را متهم به انتشار "اخبار دروغ"، "خدشه دار کردن دموکراسی هند" و "بدنام کردن هند" کرده است.
هویت افراد مورد هدف هیچ شکی در مورد انگیزه جاسوسی برجای نمی‌گذارد. "اکونومیست" با ارائه اطلاعاتی از افراد مورد نظر برای جاسوسی نوشت: "این لیست شامل شماره تلفن‌های ۴۰ روزنامه نگار است که موضع انتقادی در قبال دولت آقای مودی دارند. برخی از شماره‌ها متعلق به راهول گاندی، رهبر حزب مخالف کنگره و دوستان شخصی او هستند. بقیه متعلق به مشاوران سیاسی هستند. همچنین شماره تلفن‌های یکی از مقامات ارشد سابق انتخابات و اعضای خانواده او که از نارندرا مودی به دلیل نقض قوانین در انتخابات عمومی سال ۲۰۱۹ انتقاد کرده بود، در لیست دیده می‌شود. در دولت هند نیز شماره‌های تماس دو وزیر و مقامات امنیتی و دفاعی در لیست افشا شده وجود دارند.
دولت هند در پاسخ به انتقادات از خود اعلام کرده است که دولت‌های پیشین این کشور نیز به شیوه‌های مختلف از مخالفان خود جاسوسی کرده‌اند.
در سال ۲۰۱۹ نیز شرکت واتس آپ که از سوی شرکت فیس بوک خریداری شده است، اعلام کرده که نرم‌افزار محبوب این شرکت مورد حمله ویروس "پگاسوس" ساخته یک شرکت صهیونیستی "ان اس او" قرار گرفته است و این ویروس از مکالمه‌های فعالان اجتماعی و خبرنگاران هندی جاسوسی کرده است.
با ۴۰۰ میلیون کاربر در هر ماه، هند بزرگ‌ترین بازار برای نرم‌افزار واتس آپ محسوب می‌شود.
به گزارش ایرنا، در حالی که گروه صهیونیستی "ان اس او" همچنان خود را از پذیرفتن هرگونه مسئولیت در مورد نحوه استفاده از نرم‌افزار جاسوسی این شرکت توسط دولت های سراسر جهان شانه خالی می‌کند، این شرکت از افشای لیست ۶۰ حساب کاربری که متعلق به ۴۰ یا تعداد بیشتری از مشتریان دولتی است، خودداری کرده است.
با این حال ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعاتی آمریکا و کارمند سابق سازمان اطلاعات این کشور مقیم روسیه در سخنانی ادعای شرکت اسرائیلی "ان اس او" مبنی بر غیرممکن بودن هک تلفن‌ همراه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بر خلاف تلفن همراه امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی وی توسط بدافزار "پگاسوس" را "دروغ محض" خواند.
وی در این باره تاکید کرد: کُدی که "آیفون" امانوئل ماکرون را هک می‌کند بر روی "آیفون" جو بایدن نیز به همین شکل کار خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها