صنعاء: اظهارات رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ملی آمریکا فرار رو به جلو است

صنعاء: اظهارات رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ملی آمریکا فرار رو به جلو است
چهارشنبه 24 شهريور 1400 - 17:53

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن به اظهارات رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ملی آمریکا که یمن را یکی از عوامل تهدید تروریستی علیه آمریکا دانست، پاسخ داد و آن را «فرار رو به جلو از شکست فاجعه‌بار افغانستان» توصیف کرد.

العالم - یمن

«هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن، به اظهارات «آوریل هاینز» رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ملی آمریکا در حاشیه اجلاس سالانه سران سرویس های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا واکنش نشان داد.

هاینز دوشنبه پیش مدعی شد که کشورهایی چون یمن، سومالی، سوریه و عراق عامل اصلی تهدید تروریستی علیه آمریکا هستند و در حال حاضر افغانستان، چنین تهدیدی به شمار نمی‌رود.

به نوشته وبگاه «۲۶ سپتامبر» وزیر خارجه یمن تاکید کرد که این موضع مورد انتظار جناح افراطی در دولت آمریکا، چیزی جز تلاش برای فرار رو به جلو از شکست فاجعه بار سیاست نظامی و امنیتی آمریکا در افغانستان با بهانه‌تراشی‌ها و دلایل واهی برای تدارک جنگی جدید علیه به اصطلاح تروریسم نیست. امری که تنها برای فریب و متقاعد کردن مردم و کنگره آمریکا برای ورود این کشور به جنگی جدید است که از اقیانوس اطلس فراتر می‌رود.

وی افزود: «صرف اقدام چند مقام مسئول اطلاعاتی جدید ایالات متحده، در بیرون کشیدن پرونده بایگانی حوادث تروریستی بیست سال پیش، به هیچ مقام رسمی در این دولت، این حق و مشروعیت را نمی‌دهد که توجیهاتی واهی برای انگ زدن به هرکشور یا ملتی دیگر خلق کند و آن را منبع آینده برای تروریسم، به ویژه پس از شکست سناریوی فیلم آمریکایی در افغانستان تلقی کند».

هشام شرف با اشاره به این‌که، وزیر خارجه دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، قبل و بعد از انتخابات اخیر آمریکا گفته بود که از اولویت‌های این دولت، پایان دادن به جنگ یمن و تحقق صلحی دایمی و عادلانه است، تصریح کرد: «اما به نظر می‌رسد که افراطی‌هایی در میان کارکنان دولت دموکرات آمریکا وجود دارند که در حال آماده سازی و اتخاذ پروژه موسوم به "جنگ بعدی علیه تروریسم" در کشورهایی هستند که رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ملی آمریکا آنها را ذکر کرده است. اقدامی که تلاش برای مداخله در امور این کشورها، حمایت از صنعت جنگ و تاجران جنگ است».

وزیر خارجه یمن تاکید کرد که کشورش منبع تروریسم نیست و پناهگاهی برای هیچ‌یک از سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی نخواهد شد.

وی تاکید کرد که یمن از توانایی و قدرت لازم برای مقابله با هرگونه تروریسم احتمالی در مرزهایش و دریای سرخ برخوردار است و آماده همکاری با جامعه بین‌المللی برای مشارکت در مبارزه با انواع و اشکال مختلف تروریسم است. صنعاء به همه جهانیان تاکید می‌کند که تروریسم جایی در یمن ندارد.

هشام شرف افزود: «مدیر اطلاعات ملی آمریکا به جای اتهام‌زنی و بهانه‌تراشی برای شکست دولت آمریکا و بازگشت به مبارزه با تروریسم در یمن، می‌تواند گزارشی از حمایت ائتلاف متجاوز به یمن از گروه‌ها و شبه نظامیان افراطی در یمن درخواست کند، علاوه بر این، از تحلیلگران و سیاست‌گذاران اطلاعاتی ایالات متحده نیز بخواهد که فایده بازگشایی فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده به منظور تسهیل ورود مواد مورد نیاز مردم محاصره شده یمن را بررسی کنند. در این صورت، خواهید دید که پایان دادن به تجاوز، رفع محاصره و بازکردن فرودگاه ها و بنادر، فرصت‌های برقراری امنیت و ثبات و مبارزه با هر نوع احتمالی تروریسم را تقویت خواهد کرد».

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ملی آمریکا دوشنبه پیش با اشاره به این‌که، مقامات امنیتی آمریکا شرایط افغانستان مبنی بر امکان بازگشت گروه‌های تروریستی به این کشور را زیر نظر دارند، مدعی شده بود که هیچ نگرانی از انجام حملات تروریستی در آمریکا توسط این گروه‌ها وجود ندارد.

هاینز تصریح کرد: «افغانستان اولویت امنیتی ما نیست، بلکه یمن، سومالی، سوریه و عراق به‌دلیل وجود تهدیدهای تروریستی در اولویت ما هستند».

فارس

پربیننده ترین خبرها