مذاکرات وین؛ فرصت ها و تهدیدها

مذاکرات وین؛ فرصت ها و تهدیدها
چهارشنبه 10 آذر 1400 - 13:40

در چارچوب پوشش اخبار مربوط به مذاکرات جاری میان ایران و گروه 1+4 برای لغو تحریم‌های یک‌جانبه علیه ملت ایران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد بعد از نشست رسمی، گروه‌های کارشناسان عصر روز سه‌شنبه (9 آذر ماه) درباره موضوع حساس تحریم‌خای آمریکا گفت‌وگوها را آغاز کردند و روز چهارشنبه نیز به بخش مربوط به تعهدات هسته‌ای تهران می‌پردازند.

العالم- کشکول

گزارش خبرگزاری فرانسه، که از سوی دیپلمات‌های فرانسه، آلمان و ایتالیا نیز تأیید شد، تأکیدی بر این مساله است که تمام طرف‌های مشارکت‌کننده در مذاکرات وین اذعان دارند که حق ایران است که قبل از مذاکره درباره هر مساله‌ای، تمام تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه این کشور لغو شود.

هنگامی‌که گروه 1+4 بر ضرورت بحث درباره تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران پیش از مذاکره درباره تعهدات هسته‌ای ایران تأکید دارد، به این معناست که این قدرت‌های بزرگ علنا اذعان می‌کنند که عقب‌نشینی آمریکا از توافق هسته‌ای و وضع تحریم‌هایی خارج از چارچوب قانونی دلیل بحران موجود است نه اقدام ایران برای کاهش تدریجی تعهداتش، که در واکنش به خروج آمریکا از توافق انجام شد.

تحولاتِ دو روز گذشته در وین یک حقیقت بسیار مهم را نیز مورد تایید و تأکید قرار می‌دهد و آن شکست سیاست آمریکا است که ایران را مسئول اوضاعِ فعلی برجام و توافق هسته‌ای می‌داند. آمریکا همچنان خارج از این مذاکرات قرار دارد؛ زیرا دیگر عضو توافقی نیست که از آن عقب‌نشینی کرده است و در صورتی‌که تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را لغو کن،د می‌تواند درباره بازگشت ایران به تعهداتش و لغو گام‌های کاهش تدریجی تعهداتش، اظهارنظر کند.

موضوع قابل توجه این است که قطعنامه 2231 شورای امنیت به صراحت تصریح می‌کند: "تمام کشورهای عضو بایستی تمام تدابیر مناسب را برای حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اتخاذ کنند؛ از جمله اقداماتی که مطابق با برنامه اجرایی تعیین‌شده در برنامه اقدام و این قطعنامه است، و نیز امتناع از انجام تدابیری که مانع از اجرای تعهدات در چارچوب برنامه اقدام شود." آمریکا نه تنها به این بند پایبند نماند بلکه محاصره‌ای فراگیر علیه ایران در زمینه‌های مختلف از جمله دارویی و غذایی ترتیب داد و از این طریق، بر توافق هسته‌ای و قطعنامه 2231، و شورای امنیت و سازمان ملل دهن کجی کرد.

بر همگان روشن شده است که ایران هرگز در مقابل فشارهای اقتصادی و بازی‌های سیاسی تسلیم نخواهد شد و همچنین به شروط و خواسته‌هایی که در چارچوب توافق هسته‌ای نباشد تن نخواهد داد. پنجره این فرصتی که ایران به دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای داده، برای همیشه باز نخواهد ماند و ایران برنامه‌ای موثر برای بی‌اثر کردن تاثیرات تحریم‌ها دارد لذا در صورتی‌که مذاکرات برای لغو تحریم‌ها شکست بخورد، ایران در چارچوب برنامه توسعه پایدار اقتصادی، به رویکرد خود برای پاسخ به این تحریم‌ها ادامه خواهد داد. از این رو طرف‌های خارجی گزینه‌ای به جز استفاده از این فرصتی که ایران آماده کرده، نخواهند داشت.

پربیننده ترین خبرها