اعلام آمادگی مسکو برای گفت‌وگو با آمریکا درباره تضمین‌های امنیتی با آمریکا

اعلام آمادگی مسکو برای گفت‌وگو با آمریکا درباره تضمین‌های امنیتی با آمریکا
پنج‌شنبه 25 آذر 1400 - 17:10

یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه در دیدار با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، آمادگی مسکو را برای گفت و گو درباره ضمانت های امنیتی اعلام کرد.  

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش کرملین، یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه در مورد پیش نویس دو سند - یک معاهده و یک توافق - در مورد تضمین های امنیتی که دیروز از طریق کانال های دیپلماتیک در وزارت خارجه به طرف آمریکایی منتقل شد، توضیحاتی ارائه کرد.
دیمیتربی پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روز پنجشنبه در این مورد گفت: آنچه بسیار مهم است اعلام آمادگی مسکو به آمریکا برای شروع فوری مذاکرات در مورد پیش نویس این اسناد است.
همانطور که پسکوف تاکید کرد، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه در آینده به همراه کارشناسان متخصص به مذاکرات ادامه خواهد داد. کرملین همچنین توجه خود را به این واقعیت جلب کرد که ریابکوف آماده است در هر زمان برای مذاکره با واشنگتن به یک کشور بی طرف برود.

پسکوف گفت که جزئیات پیش نویس توافق و معاهده بعداً منتشر خواهد شد.

پیش از این، ماریا زاخارووا، نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه در مورد گام های مسکو برای گفت و گو با آمریکا صحبت کرده بود.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز سه روز پیش گفته بود که عدم واکنش ناتو و آمریکا به خواسته‌های امنیتی مسکو می‌تواند آغازگر یک رویارویی جدید باشد.

ریابکوف تصریح کرد: یکی از نگرانی های اصلی مسکو این است که سیستم های تسلیحاتی که پیشتر توسط پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد ممنوع شده بودند، ممکن است به زودی به پیشنهاد شرکای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اروپا ظاهر شوند.
وی با بیان اینکه این یک رویارویی خواهد بود، افزود: عدم پیشرفت در راه حل سیاسی - دیپلماتیک در مورد این مشکل منجر به این خواهد شد که با پاسخ نظامی - فنی مسکو همراه باشد.

ریابکوف توضیح داد که ما یک تعلیق یکجانبه ( منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد) داریم و از ناتو و ایالات متحده می خواهیم که به این تعلیق بپیوندند.
معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه ناتو می‌گوید موشک‌های جدید ایالات متحده در اروپا وجود نخواهد داشت و آماده است با یک پاسخ «سنجیده» که فقط شامل تسلیحات متعارف باشد، موشک‌های جدید روسیه را متوقف کند، افزوذ: اما روسیه اصولا هیچ اعتمادی به ناتو ندارد.

ریابکوف گفت که آنها(ناتو) به خود اجازه نمی دهند کاری انجام دهند به نحوی امنیت ما را افزایش دهد، آنها معتقدند که می توانند هر طور که نیاز دارند و به نفع خود عمل کنند.
در اوایل سال ۲۰۱۹، واشنگتن خروج یکجانبه خود از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) را اعلام کرد و روسیه را به نقض طولانی مدت آن متهم کرد. مسکو همه این ادعاها را رد کرد.
ولادیمیر پوتین سپس از ابتکار جدیدی برای حل این وضعیت خبر داد. وی گفت که مسکو به میل خود آماده است تا موشک های ۹M۷۲۹ را در قسمت اروپایی روسیه مستقر نکند، البته این پیشنهاد مشروط به اقدامات متقابل ناتو است اما در نشست سران ناتو در ژوئن، شرکت کنندگان آن اعلام کردند که پیشنهاد روسیه را قابل قبول نمی دانند.
به گزارش ایرنا، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد پیمانی است که در سال ۱۹۸۷میلادی بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (و پس از فروپاشی شوروی با روسیه) امضا شد.

این پیمان در واشنگتن بین رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا رونالد ریگان و دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی میخائیل گورباچف در ۸ دسامبر ۱۹۸۷ امضا شد. مجلس سنای ایالات متحده آمریکا این پیمان را در ۲۷ مه ۱۹۸۸ (میلادی) تصویب کرد. این پیمان در ۱ ژوئن ۱۹۸۸ اجرایی شد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد همه موشک‌های هسته‌ای و متعارف و سکوهای پرتاب آن‌ها را تا فاصله ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد) از میان برد. این پیمان، موشک‌های دریایی را پوشش نمی‌داد. در مه ۱۹۹۱ (میلادی)، دو هزار و ۶۹۲ موشک نابود شد. به دنبال آن به مدت ۱۰ سال از سایت‌های هسته‌ای بازرسی شد.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری وقت آمریکا در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که به دلیل نقض مکرر این پیمان توسط روسیه، آمریکا از پیمان مذکور بیرون می آید و در ۱ فوریه ۲۰۱۹ (میلادی) ایالات متحده به طور رسمی از این پیمان خارج شد. روسیه نیز در روز بعد به همین اقدام دست زد.

پربیننده ترین خبرها