آیا مزدوران اماراتی از جبهه های نبرد در خاک یمن عقب نشینی کرده اند؟

آیا مزدوران اماراتی از جبهه های نبرد در خاک یمن عقب نشینی کرده اند؟
شنبه 9 بهمن 1400 - 20:28

خبر: پس ازحضور نیروهای وابسته به امارات در جبهه های شبوه و مارب در یمن و همکاری پرحجم آنان با سعودیها در این دو منطقه، از دیروز خبرهایی مبنی بر عقب نشینی این نیروها از این دومنطقه رسانه ای شده است.

تحلیل:
-عقب نشینی نیروهای موسوم به "عمالقه" از شبوه و اطراف مارب اگر آنچنان که رسانه ای شده است صحت داشته باشد، بدان معنا است که تهدیدهای یمنی ها درحمله به امارات به ویژه ابوظبی و دبی موثر واقع شده است و "امارات ذره ای" را بر سر عقل اورده است. این درحالی است که انصارالله در این مرحله فقط به تهدید بسنده نکرد و مواضعی از امارات را در ابوظبی و دبی در عمق 1350 کیلومتری این کشور موشکباران کرد.
-علی رغم تبلیغات رسانه ای مبنی برعقب نشینی عمالقه ازشبوه و اطراف مارب، برخی براین باورند که درمیان نیروهای سرسپرده اماراتی موسوم به عمالقه ایجاد شکاف شده است به طوری که وفاداران به امارات، به دستور این کشور از دو استان مورد نظر یمن عقب نشینی کرده اند اما از سوی دیگر نیروهای عمالقه که سلفی و وابسته به سعودی هستند همچنان درمنطقه حاضر و مشغول نبرد می باشند.
-درصورت صحت اخبار عقب نشینی، سوال اساسی این است که حضور مجدد و رسمی امارات در جنگ یمن و پس از دو بار اعلام و اعمال عقب نشینی رسمی چرا صورت گرفته است؟ در پاسخ به نظر می رسد شبوه به عنوان یکی از دو استان وسیع و البته غنی یمنی به لحاظ نفت وگاز همواره مورد توجه اماراتی ها بوده است و در این مرحله امارات به بازیابی مجدد تسلط خود براستان شبوه نفتی و گازی رضایت داده است و در عین حال ماندگاری بیشتر درصحنه نبرد که اساسا در جبهه مارب به نفع سعودی تمام می شده است، را به مصلحت خود ندیده است.
-هرچند هنوز با اطمینان خاطر کامل نمی توان عقب نشینی امارات از شبوه و مارب را مسلم دانست اما واقعیت میدان نبرد نشان می دهد اساسا امارات هیچ شانسی برای بقای خود درشمال یمن متصور نیست و دیر یا زود مجبور به عقب نشینی صددرصدی خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها