نیروهای امنیتی سودان به سوی معترضان ضد کودتا گاز اشک‌آور پرتاب کردند

نیروهای امنیتی سودان به سوی معترضان ضد کودتا گاز اشک‌آور پرتاب کردند
دوشنبه 18 بهمن 1400 - 17:28

اعتراضات مردم به کودتای نظامیان روز دوشنبه در مناطق مختلف سودان با شدت ادامه یافت.

العالم _آفریقا

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، شاهدان و خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفتند که نیروهای امنیتی سودان روز دوشنبه به سوی هزاران تظاهرکننده که خواستار حکومت غیرنظامی و اجرای عدالت برای معترضان کشته‌شده در جریان کودتای سال گذشته بودند، گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

این خبرنگار گفت در آخرین مورد تظاهرات علیه کودتای اکتبر به رهبری عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش، هنگامی که تظاهرکنندگان به سمت کاخ ریاست جمهوری در خارطوم، پایتخت سودان در حرکت بودند، گاز اشک‌آور شلیک شد.



او افزود معترضان در حال پرتاب سنگ به سوی نیروهای امنیتی بودند و گروهی از آنها به مجروحانِ پرتاب گاز اشک‌آور کمک می‌کردند.

از زمان کودتا که به دنبال برکناری عمر البشیر، رئیس‌جمهور مستبد در سال 2019، انتقال دشوار این کشور به حکومت غیرنظامی را از مسیر خود خارج کرد، تظاهرات توده‌ای منظم در سودان برگزار شده است.

به گفته یک گروه مستقل از پزشکان، دست‌کم 79 نفر در سرکوب تظاهرات ضد کودتا کشته و صدها نفر زخمی شده اند.

اعتراضات روز دوشنبه علیرغم حضور شدید امنیتی در خارطوم و شهرهای همجوار آن، امدرمان و خارطوم شمالی، برگزار شد.

روز دوشنبه، معترضان ضد کودتا در شهر واد مدنی، در جنوب خارطوم، پرچم سودان را به اهتزاز درآوردند و پوسترهایی از مردم کشته شده در سرکوب را حمل کردند.

به گفته شاهدان، آنها شعار می دادند "نه، نه به حکومت نظامی" و "خون در برابر خون".

ساکنان همچنین گفتند صدها نفر نیز در شهر پورت سودان در دریای سرخ تجمع کردند.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه همچنین گفت در خارطوم، برخی از معترضان خواستار انحلال نیروهای شبه‌نظامی به فرماندهی معاون برهان، محمد حمدان داگالو شدند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها