نماینده آمریکا برای انجام مذاکرات ترسیم مرز دریایی به لبنان می رود

نماینده آمریکا برای انجام مذاکرات ترسیم مرز دریایی به لبنان می رود
شنبه 21 خرداد 1401 - 10:57

آمریکا از سفر فرستاده خود به لبنان برای انجام مذاکرات دریایی غیرمستقیم بین بیروت و تل آویو در راستای تعیین مرز دریایی، خبر داد.

العالم ـ لبنان

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن این هفته یک نماینده برای گفت وگو در مورد بحران انرژی به لبنان اعزام خواهد کرد.

این وزارتخانه در بیانیه ای افزود که آموس هوکشتاین مشاور ارشد وزارت خارجه در امور امنیت انرژی روز ۱۳- ۱۴ ژوئن (۲۳ و ۲۴ خرداد) در لبنان خواهد بود. واشنگتن در اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۱۳۹۹) میانجیگری در مذاکرات غیرمستقیم بین رژیم صهیونیستی و لبنان بر سر مرز دریایی مناقشه برانگیز در مدیترانه را آغاز کرد.

در این بیانیه آمده است: دولت آمریکا از روحیه مشورتی طرفین برای دستیابی به یک تصمیم نهایی استقبال می‌کند، تصمیمی که پتانسیل ایجاد ثبات، امنیت و رفاه بیشتر برای لبنان و اسرائیل و همچنین برای منطقه را دارد.

لبنان در نامه اخیر خود به سازمان ملل درباره مذاکرات ترسیم مرزهای مشترک با رژیم صهیونیستی، خواستار تعیین خط ۲۹ به جای خط ۲۳ (به وسعت ۳۶۰ کیلومتر مربع) شده و بدین ترتیب منطقه مورد مناقشه میان دو طرف به ۱۴۳۰ کیلومتر مربع افزایش یافته است.

پرونده مذاکرات غیرمستقیم در لبنان توسط «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان مدیریت شد. این مذاکرات در ماه مه ۲۰۲۱ (اردیبهشت- خرداد ۱۴۰۰)، پس از آنکه لبنان نقشه‌های تازه‌ای را برای تثبیت حق خود در مرز آبی مطرح کرد، متوقف شد.

به گزارش ایرنا، میدان نفتی «کاریش» به وسعت ۱۴۳۰ کیلومتر مربع در خط ۲۹ مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی قرار دارد. لبنان می‌گوید بخش بزرگی از این میدان نفتی درون مرزهای این کشور قرار دارد و از سوی دیگر، رژیم صهیونیسی مدعی است که سراسر این منطقه تحت به اصطلاح «حاکمیت» این رژیم قرار دارد.

پربیننده ترین خبرها