وقتی آمریکایی ها اروپا را حساب نمی آورند!

وقتی آمریکایی ها اروپا را حساب نمی آورند!
دوشنبه 23 خرداد 1401 - 19:59

فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، قبل از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، در کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا، گفت که نتیجه مذاکرات هسته ‌ای هر چه باشد، متحدان اروپایی درباره اجرای تحریم ها یا اتخاذ هر نوع تدبیری در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی حتما با آمریکا هماهنگ خواهند بود.

العالم – کشکول

نکته مهم در سخنان مالی، اصطلاح «متحدان اروپایی» است که در اظهارات مقامات آمریکایی هنگام صحبت از توافق هسته ای بین شش قدرت بزرگ و ایران بارها تکرار شده و گاهی نیز به عنوان «شرکای اروپایی ما» مطرح می شود اما به هر حال منظور از آن کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه، انگلستان و آلمان است.

نکته دیگر در سخنان مالی آن است که گفت «متحدان و شرکا» بدون توجه به نتایج مذاکرات هسته‌ای، خواه درباره اجرای تحریم‌ها یا اتخاذ تدابیر در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با آمریکا هماهنگ خواهند بود، این بدان معناست که این «متحدان و شرکا» هیچ نقشی مستقل از آمریکا ندارند و در واقع خواسته های آمریکا را اجرا می‌ کنند.

بسیار مایه تاسف است که آمریکا با کشورهای اروپایی مانند رفتار چوپان با گله خود رفتار می کند اما از آن تاسف بارتر آن است که کشورهای اروپایی نیز پذیرفته اند که مانند گوسفند با آنان رفتار شود، تا جایی که چوپان آمریکایی مانند دوران ترامپ به آنها توهین، آنان را تحقیر و آنها را با زشت ترین الفاظ، توصیف و اوباش اروپا اعم از نژادپرست و افراطی را علیه حکومت های این قاره تحریک می کند.

اما متحدان اروپایی آمریکا که بدون توجه به نتیجه مذاکرات هسته ‌ای دنباله رو آمریکا خواهند بود، فراموش کرده‌اند که این «چوپان آمریکایی» بود که از توافق هسته‌ای خارج شد آن وقت این متحدان را تهدید کرد تا شرکت‌هایشان را از ایران ببرند و اروپاییان نیز با ترس همه شرکتهایشان را از ایران خارج کردند تا چوپان را عصبانی نکنند.

دنباله روی اروپایی‌ها از آمریکا فقط به پرونده هسته‌ای خلاصه نمی ‌شود، بلکه پس از شروع جنگ اوکراین افزایش یافت و حتی اروپاییها به خاطر کسب هر چه بیشتر رضایت آمریکا با یکدیگر به رقابت برخاستند.

پیامد های بسیار فاجعه ‌بار اقتصادی، اجتماعی و امنیتی این جنگ برای ملت‌های اروپایی، فقط به این دلیل بود که آمریکایی می‌ خواست روسیه را از طریق تشویق اوکراین به پیوستن به ناتو درگیر کند و اروپایی‌ها نیز بدون فکر پشت سر چوپان خود حرکت کردند در حالی که هدف از این بحران سازی، تضعیف روسیه به قیمت نابودی منافع اروپا بود.

در این میان برخی از نخبگان سیاسی اروپایی معتقدند پیامدهای بحران اوکراین ممکن است منجر به بیداری اروپایی‌ها شود و آنها را به تلاش برای خلاصی از سلطه آمریکا سوق دهد، اما برخی دیگر از نخبگان، تحقق چنین مساله ای را بدون رهایی اروپا از عقده حقارت که از زمان جنگ جهانی دوم از آن رنج می برد و بدون خلاصی از نفوذ لابی های صهیونیستی در مراکز تصمیم گیری اروپا بعید می دانند.

پربیننده ترین خبرها