زلال قرآن (1329)؛

دقت در آیات و نشانه های الهی چه کمکی به توجه به خداوند می کند؟

دقت در آیات و نشانه های الهی چه کمکی به توجه به خداوند می کند؟
يکشنبه 13 شهريور 1401 - 22:37

العالم_زلال قرآن

آیات زیر:
1– آیه 13 سوره مبارکه جاثیه:
« وَسَخَّرَلَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِنْهُ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»
ترجمه: (و آنچه در آسمانها و زمین است تمام را مسخر شما گردانید و اینها همه از سوی اوست. در این کار نیز برای مردم با فکرت آیاتی (از قدرت الهی) کاملا پدیدار است).
2 - آیه 8 سوره مبارکه روم:
« أَوَلَمْ يَتَفَكَّرُوافِي أَنْفُسِهِمْ مَا خَلَقَ اللَّـهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَابَيْنَهُمَاإِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُسَمًّى وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ لَكَافِرُونَ»
ترجمه: (آیا در پیش نفوس خود تفکر نکردند (تا بدین حکمت پی‌ برند) که خدا آسمانها و زمین و هر چه در بین آنهاست همه را جز به حق (و برای حکمت و مصلحت) و به وقت (و حد) معین نیافریده است؟ و بسیاری از مردم به شهود و لقای خدا (در عالم غیب و وعده ثواب و عقاب بهشت و دوزخ و قیامت) به کلی کافر و بی‌ عقیده‌اند).
گواه این مطلب هستند که، آیات الهی وسائلی هستند تا انسان با تفکر و اندیشه برای درک حقیقت آنها به خالق آنها توجه نماید، به همین سبب خداوند سبحان تمامی انسانها را موظف کرده تا با تفکر حقیقی (که همان توجه و حرکت دادن قلب به سوی آیات و نشانه های خداوند در نظام عالم و دقت در آنها، و سیر کمالی جهان خلقت به جانب خداوند تبارک و تعالی است)، بکوشند با معرفت به حقایق نظام عالم هستی و همچنین به وجود خویش، به معرفت الله که بهترین و بالاترین معارف است برسند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها