طرح معرفی روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم در سنای آمریکا

طرح معرفی روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم در سنای آمریکا
پنج‌شنبه 24 شهريور 1401 - 04:28

سناتورهای آمریکایی طرحی را با هدف معرف روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم ارائه کردند.

العالم - آمریکا

سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکایی روز چهارشنبه لایحه‌ای را ارائه کردند که روسیه را به عنوان کشور حامی تروریسم معرفی می‌کند.

دولت اوکراین پیشتر خواستار اقدام دولت آمریکا برای زدن این برچسب به روسیه شده بود اما دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با این کار مخالفت کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز‌، ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات آمریکایی و یکی از پشتیبان‌های ارائه این لایحه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «اکنون لزوم مطرح کردن این تدبیر شدیدتر از هر زمان است.»‌

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی و یک پشتیبان دیگر این لایحه نیز گفت،‌ تعیین روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم پیام حمایت قدرتمند از اوکراین را نزد کی‌یف و همچنین به متحدان آمریکا می‌فرستد و همچنین مجازات‌های شدید علیه روسیه همچون اجازه به شکایت از آن در دادگاه‌های آمریکا به خاطر اقداماتش در اوکراین و تشدید تحریم‌ها را اعمال می‌کند.

رویترز نوشت، هنوز اینکه این لایحه چه زمان به رای گذاشته شود و یا اصلا مورد رای‌گیری قرار بگیرد مشخص نیست.

اما این دو سناتور چندین ماه بود که حامی این اقدام بوده و در ماه جولای نیز به کی‌یف سفر کردند تا از آن حمایت کنند.

چند قانونگذار دیگر کنگره آمریکا هم به جمع حامیان این اقدام آمریکا پیوستند. «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ماه جولای ادعا کرد، طرح تعیین روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم «مدتهاست که به تاخیر افتاده است.»

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا گفته است، برنامه‌ای برای تعیین روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم ندارد. مقامات دولت آمریکا می‌گویند، احساس نمی‌کنند که این کار موثرترین راه برای پاسخگو کردن روسیه باشد و ممکن است در روند تحویل کمک‌ها به اوکراین اخلال ایجاد کند.

مسکو به واشنگتن اعلام کرده، در صورتی که روسیه را به عنوان کشور حامی تروریسم تعیین کند، روابط دیپلماتیک دو طرف آسیب بدی خواهد خورد و حتی ممکن است قطع شود.

در این فهرست آمریکا تا کنون کشورهای کره شمالی، کوبا، سوریه و ایران وارد شده‌اند.

این لایحه ارائه شده از سوی بلومنتال و گراهام، همچنین دارای بندی است که به رئیس جمهور آمریکا اجازه می‌دهد بعد از شهادت دادن به کنگره در این خصوص که روسیه دیگر از «اقدامات تروریستی بین‌المللی» حمایت نمی‌کند، روسیه را از این عنوان معاف کند.

دولت آمریکا در حالی همچنین اصرار به ادامه اقدامات خصومت‌آمیز علیه روسیه دارد که تا پیش از عملیات ویژه مسکو در اوکراین، با همراهی ائتلاف ناتو، مطالبات و منافع روسیه را نادیده گرفته و موجبات تشدید درگیری در اوکراین را فراهم کرد. آمریکا و دیگر متحدان غربی کی‌ِیف بعد از شروع این عملیات روسیه نیز همچنان با تداوم ارائه انواع کمک‌ها به ویژه کمک‌های تسلیحاتی تحریک‌آمیز به اوکراین و اعمال تحریم‌ها علیه روسیه آتش جنگ در اوکراین را شعله‌ور کرده و هنوز نیز قصد توقف خصومت را ندارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها