گزارش اسپوتنیک از گروه مسلح "تیم اسرائیلی" که در اوکراین علیه روسیه می جنگند

گزارش اسپوتنیک از گروه مسلح
چهارشنبه 7 دی 1401 - 09:21

در ماه نوامبر، کمیته تحقیقات روسیه متوجه شد که تل آویو یکی از رژیم هایی است که نظامیانش به طور فعال به اوکراین سفر می کنند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش اسپوتنیک، این موضوع را موشه روون آزمن، خاخام اعظم کی یف و اوکراین نیز به طور غیرمستقیم تأیید کرد، او در ماه مه گفت که حدود 200 جنگجو اسرائیلی در کنار نیروهای مسلح اوکراین در حال جنگیدن هستند. اکثر آنها دارای تابعیت دوگانه اوکراینی و اسرائیلی هستند. اگرچه کسانی نیز هستند که هیچ ارتباطی با اوکراین ندارند. در عین حال، در اسرائیل، علیرغم وجود تعقیب کیفری برای جنگجویان، آنها را "قهرمانان داوطلب" می دانند.

"اسپوتنیک عربی" در بررسی های خود، به اطلاعاتی در مورد این "تیم اسرائیلی" دست یافت. اینکه آنها چه کسانی هستند، چه کسانی از آنها حمایت می کنند و آیا واقعاً کابینه اسرائیل به طور ضمنی اعزام نیروی انسانی به اوکراین را تایید می کند یا خیر؟

داوطلبان اسرائیلی یا به قول خودشان "تیم اسرائیلی" نیروهای مسلح اوکراین، نه تنها در شبکه‌های اجتماعی، بلکه در رسانه‌های اوکراینی و اسرائیلی نیز بسیار فعال هستند. آنها با کمال میل در مورد اهداف و تمایل خود برای نجات اوکراین با نشریات مختلف صحبت می کنند. قابل توجه است که مطبوعات اسرائیل به دلایل نامشخص آنها را "جنگجو" نمی نامند: "در اسرائیل آنها قهرمان و داوطلب هستند".

ترکیب "تیم" به هیچ وجه پنهان نیست - فرمانده آنها نیز شناخته شده است. و در بهار برای جشن پساخ - یکی از مهم ترین تعطیلات یهودیان – جنگجویان اسرائیلی یک کمپین کامل تبلیغاتی را در شبکه های اجتماعی و رسانه ها راه اندازی کردند.

اولین شواهد ورود نظامیان اسراییلی به اوکراین

اولین شواهد ویدیویی از ورود نظامیان اسرائیلی به خاک اوکراین در پایان ماه آوریل و در آستانه تعطیلات پساچ به دست آمد. در ویدئویی، گروهی از سربازان اسرائیلی نشان داده می شوند که در هتلی در دنیپرو مستقر شده اند. به گفته آنها، این اقدام به دلیل آنست که آنها بتوانند پساخ را در آنجا جشن گرفته و از همان جا مستقیم به میدان جنگ بروند و در کنار نیروهای مسلح اوکراین بجنگند. آنها از خاخام ارشد دنپروپتروفسک، اشموئل کامینتسکی، برای کمک در انتقال، تطبیق و سازماندهی جشن تشکر کردند.

در این ویدئو آنطور که مشخص است، از بین 4-5 نفر همگی به زبان روسی صحبت می کنند به غیر از یک نفر که به زبان عبری پاسخگوی سوالات است.

تشکر از کابینه رژیم صهیونیستی برای کمک به اوکراین

در همان زمان، پیام ویدئویی "رسمی" داوطلبان اسرائیلی به مناسبت عید پساخ نیز انتشار یافت، این پیام توسط بزرگترین روزنامه اسرائیلی "یدیعوت آحرونوت" منتشر شد. این پیام ویدئویی با سخنرانی فرمانده این گروه به زبان عبری آغاز می شود. او به یک نکته جالب اشاره می کند:" می خواهیم از همه مردم اسرائیل و همچنین دولت اسرائیل برای کمک به ما تشکر بزرگی داشته باشیم".

مشخص می شود که کابینه اسرائیل نه تنها در جریان است که تعدادی از شهروندانش به عنوان جنگجو در کشور دیگری حضور داشته و عملا قانون را زیر پا می گذارند، بلکه از آنها حمایت نیز می کند. علاوه بر این، همه آنها سربازان ارتش اسرائیل هستند، چه به صورت فعال، چه به عنوان نیروی ذخیره. بر اساس قوانین اسرائیل، همه شهروندان ملزم به انجام خدمت سربازی هستند. به عبارت دیگر، "رمانتیک‌های تصادفی" و "مبارزان ادعایی آزادی"، آنطور که رسانه‌ها می‌خواهند آن‌ها را معرفی کنند، به سادگی نمی‌توانند جزو داوطلبان اسرائیلی باشند.

جنگجویان روس زبان

در میان چند صد اسرائیلی که در کنار نیروهای مسلح اوکراین می جنگند، اکثریت قریب به اتفاق مهاجران سابق کشورهای مستقل مشترک المنافع هستند. به عنوان مهاجر، آنها حق داشتند تابعیت کشور مبدا را حفظ کنند. بنابراین، کسانی که دارای تابعیت دوگانه اوکراین و اسرائیل هستند، نباید با ورود به صفوف نیروهای مسلح اوکراین مشکلی داشته باشند. علاوه بر این، همه آنها روسی صحبت می کنند.

یکی از این روس زبانان، فرمانده "تیم اسرائیل" دنیس دسیاتنیک است. بر اساس گفته های او در رسانه های اوکراینی و اسرائیلی، او در دهه 1990 از ازبکستان به اسرائیل مهاجرت کرد. حدود 14 سال در یگان ویژه Sayeret Matkal خدمت کرد. او مدتی محافظ شخصی اوباش اسرائیلی "امیر مولنر" نیز بوده است.

او در پایان فوریه به عنوان یک داوطلب به اوکراین آمد. به او این فرصت داده شد تا گروه خود را تشکیل دهد که نام "تیم اسرائیل" را نیز دریافت کرد. زیرمجموعه او شامل همه جنگجویان اسرائیلی بود که به سمت نیروهای مسلح اوکراین آمدند و همچنین آمریکایی های یهودی الاصل که قبلاً به عنوان بخشی از نیروهای آمریکایی در افغانستان خدمت کرده بودند.

دسیاتنیک، در ماه ژوئیه در نبردهای نزدیک خارکف مجروح شد و برای معالجه به اسرائیل بازگشت - در همان زمان او به ویژه در مطبوعات اسرائیل بسیار فعال بود. او این واقعیت را پنهان نمی کند که خانواده اش در حیفا زندگی می کنند، او با یک مهاجر از اوکراین ازدواج کرده است، آنها دارای 5 فرزند هستند. مشخص است که پس از درمان، او دوباره به صفوف نیروهای مسلح اوکراین بازگشت.

سربازان ارتش اسرائیل

در واقع، نه تنها دسیاتنیک، بلکه اکثریت قریب به اتفاق جنگجویان اسرائیلی در اوکراین در ارتش اسرائیل خدمت می کرده اند، و برخی از آنها تجربه واقعی جنگ را دارند.

از جمله آنها "گریگوری پیوواروف"، افسر سابق نیروهای ویژه "گولانی" است. این سرباز 40 ساله نیروهای ویژه، علیرغم تولد در سنت پترزبورگ و داشتن ریشه روسی، در ژانویه 2022 به نیروهای مسلح اوکراین پیوست. حتی در آن زمان نیز با کمال میل به رسانه های اسرائیلی گفت که برای جنگ با ارتش روسیه آماده می شود.

"ویکتور فریدمن"، یک سرباز 27 ساله سابق نیروهای زرهی ارتش اسرائیل، برای جنگ با روسیه به کی یف آمد. او در دنپروپتروفسک به دنیا آمد، دارای پاسپورت اوکراینی است، اما از 19 سالگی در حیفا زندگی می کند. وی در سال 2018 به عنوان فرمانده خدمه تانک خدمت خود را در ارتش اسرائیل به پایان رساند. احتمالاً انتقال "تیم" از اسرائیل به دنیپر بدون مشارکت فریدمن انجام نشد.

"ماکسیم پی"، ستوان ارشد نیروهای مهندسی ارتش اسرائیل، حتی در گفتگو با رسانه های اوکراینی، به دلایل امنیتی می خواهد نام و چهره کامل خود را پنهان کند: ظاهراً او از سرنوشت اقوام اوکراینی خود می ترسد. در بهار قراردادش را زودتر از موعد با ارتش اسرائیل فسخ کرد و راهی اوکراین شد. به گفته وی، او تجربه واقعی رزمی دارد: "او در درگیری ها از جمله در نوار غزه شرکت داشته است".

ماکسیم همچنین دارای تابعیت اوکراینی است، او در منطقه وینیتسا متولد شد. او در سال 2015 زمانی که 22 ساله بود به اسرائیل نقل مکان کرد. او با مادرش در شهر رامات گان زندگی می کند. او توانست از طریق لهستان وارد خاک اوکراین شود و در آنجا نمایندگان اوکراینی با وی دیدار کردند.

به نظر می رسد که در مورد "میخائیل میلمن" کمترین تبلیغات و اطلاعات در میان جنگجویان اسرائیلی وجود دارد. او حتی یک مصاحبه با رسانه ها انجام نداده است، اما مرتباً در عکس ها و فیلم ها با دیگر همرزمان خود ظاهر می شود. او در دونتسک به دنیا آمد، در جوانی به اسرائیل مهاجرت کرد و در ارتش اسرائیل خدمت کرد. اکنون او با خانواده اش در حیفا زندگی می کند.

فعال ترین فرد از میان اعضای "تیم اسرائیل"، Meir Baruch است که سزاوار توجه ویژه می باشد. او متولد و بزرگ شده در شهر "اسرائیلی" لود است. بر اساس ویدیوهای موجود در شبکه های اجتماعی، او منحصراً به زبان عبری صحبت می کند. وی سرباز سابق یکی از نیروهای ویژه ارتش اسرائیل است که خود را به عنوان یک وبلاگ نویس معرفی می کند.

در یکی از فیلم ها ، او ادعا می کند که در نیروهای مسلح اوکراین به معنای واقعی کلمه برای یک ایده می جنگند و به آنها پولی پرداخت نمی شود. اما در ویدئویی او اطلاعات حساب بانکی (حساب اسرائیلی) برای دریافت کمک های مالی را منتشر کرد.

به دلیل فعالیت زیاد او در شبکه های اجتماعی، هکرهای پروژه NemeZida او را در پایگاه داده ای جنگجویان داوطلب نیروهای مسلح اوکراین قرار دادند. اما، بر اساس ویدئوهای منتشره در شبکه های اجتماعی، او از ماه سپتامبر در اسرائیل بوده است، او فیلم هایی را از زادگاهش لود داده و یا از ایلات آپلود می کند. همچنین هیچ گونه اظهارنظر رسمی در مورد اینکه دیگر در کنار نیروهای اوکراینی نمی جنگد نیز انجام نداده است. وی همچنین به جمع آوری کمک های مالی برای داوطلبان اسرائیلی ادامه می دهد.

فعالیت دیپلمات سابق اسراییلی علیه روسیه در اوکراین

در ماه آوریل، به لطف لیست داوطلبان افشا شده توسط شبکه رسانه ای ریبار، مشخص شد که یک دیپلمات اسرائیلی، سفیر سابق اسرائیل در بلاروس، آلون شوخان، نیز به اوکراین رفته است. با این حال، او در ماه مارس از رادار شبکه های اجتماعی و رسانه ها ناپدید شد. با توجه به گذشته دیپلماتیک شوخان، دخالت وی در سرویس های ویژه اسرائیل منتفی نیست. وی در خاک اوکراین وظایفی را انجام می دهد که فقط برای او و اسرائیل شناخته شده است.

نبرد جنگجویان اسراییلی با روسیه در اوکراین

در خاک اوکراین و در صفوف نیروهای مسلح اوکراین، در واقع ده ها، یا حتی صدها داوطلب جنگجوی اسرائیلی در حال نبرد هستند. به عنوان یک قاعده، آنها به هیچ وجه خود را پنهان نمی کنند، آنها در شبکه های اجتماعی فعال هستند و با کمال میل با رسانه ها ارتباط برقرار می کنند. این بدان معنی است که آنها از تبلیغات نمی ترسند و احساس خطر نمی کنند. بدیهی است که افراد ذکر شده در بالا بخش کوچکی از کسانی هستند که برای جنگ آمده اند. با این حال، می توان از حضور آشکار نتایج خاصی گرفت.

فرمانده این گروه اسرائیلی و افراد آن مشخص است، قابل ذکر است که سه نفر از آنها مهاجران روس زبانی هستند که با خانواده های خود در حیفا زندگی می کنند. برای یک شهر کوچک (رژیم صهیونیستی) با جمعیت کمتر از 300 هزار نفر، این موضوع تصادفی نیست.

کابینه اسرائیل به وضوح از آنچه در حال وقوع است آگاه است. اولا، "تیم اسرائیلی" بی سر و صدا در حال جمع آوری کمک های مالی برای فعالیت های خود در اوکراین از طریق بانک های اسرائیلی است - اگرچه این داوطلبان ظاهراً مخاطبان خود را فریب می دهند، زیرا آنها در اوکراین پول دریافت می کنند. ثانیاً، این شبه‌نظامیان با آرامش از اسرائیل خارج می‌شوند و علیرغم وجود یک قانون جنایی برای موضوع داوطلبی، مجددا به راحتی وارد می‌شوند. ثالثاً، رسانه های اصلی اسرائیل تصویری عاشقانه از این مبارزان ایجاد کرده اند، این امر به طور طبیعی نگرش مثبت نسبت به داوطلبان جنگجو در اسرائیل را توضیح می دهد.

پربیننده ترین خبرها