گفتگوی عضو برجسته جهاد اسلامی با العالم در سالگرد شهادت سردار سلیمانی/ شهید سلیمانی برای زنده نگه داشتن آرمان فلسطین و تقویت مقاومت از هیچ کمکی دریغ نکرد/ تاثیر موشک ها و پهپادهای حاج قاسم بر تقویت مقاومت و تغییر معادلات صهیونیست ها/ نقش شهید سلیمانی در تقویت ائتلاف قدس/ اهداف دشمن در ترور سردار سلیمانی محقق نشد/دستاوردهای نبرد شمشیر قدس پس از شهادت سردار سلیمانی/ از انتفاضه سنگ تا دستیابی مقاومت به ابزارهای پیشرفته دفاعی

گفتگوی عضو برجسته جهاد اسلامی با العالم در سالگرد شهادت سردار سلیمانی/ شهید سلیمانی برای زنده نگه داشتن آرمان فلسطین و تقویت مقاومت از هیچ کمکی دریغ نکرد/ تاثیر موشک ها و پهپادهای حاج قاسم بر تقویت مقاومت و تغییر معادلات صهیونیست ها/ نقش شهید سلیمانی در تقویت ائتلاف قدس/ اهداف دشمن در ترور سردار سلیمانی محقق نشد/دستاوردهای نبرد شمشیر قدس پس از شهادت سردار سلیمانی/ از انتفاضه سنگ تا دستیابی مقاومت به ابزارهای پیشرفته دفاعی
شنبه 10 دی 1401 - 21:31

عضو برجسته جنبش جهاد اسلامی فلسطین در باره تاثیر اقدامات حاج قاسم سلیمانی در به هم ریختن معادلات رژیم صهیونیستی گفت: شهید سلیمانی در چارچوب کلی سیاست جمهوری اسلامی ایران درحمایت همه جانبه از مردم فلسطین به تقویت مقاومت با تمام توان اقدام کرد و از هیچ کمک و حمایتی در این زمینه فروگذار نکرد.

العالم ـ فلسطین اشغالی

نافذ عزام از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی شهید قدس و فرمانده وقت سپاه قدس، با برنامه "ضیف و حوار" شبکه خبری العالم درباره حمایت وی از مقاومت، زنده نگه داشتن آرمان فلسطین ، دستاوردهای نبرد شمشیر قدس پس از شهادت سردار و ... سخن گفت.


مواضع جاودانه شهید سلیمانی
وی افزود: مهمترین ویژگی شهید سلیمانی متواضع بودن وی بود، هرچند که در محافل آمریکایی، غربی و اسرائیلی به عنوان یکی از شخصیت های خطرناک برای پروژه آمریکایی و صهیونیستی توصیف شده بود.
رهبر جنبش جهاد اسلامی فلسطین خاطرنشان کرد، برای اولین بار زمانی مفتخر به دیدار با شهید سلیمانی شدم که در قالب هیئتی از جنبش جهاد اسلامی به طور رسمی به تهران پایتخت ایران سفر کردم و یادم هست که چقدر شیفته آرمان فلسطین و رویدادهای این سرزمین بود.
عزام گفت: در تمام دیدارهایی که با او داشتم، دغدغه شهید سلیمانی نسبت به آرمان فلسطین و منافع مردم فلسطین و جهان عرب را احساس کردم. شهید سلیمانی دارای خصوصیاتی بود که وی را در جایگاه تاثیرگذاری و تقویت پروژه اسلامی در منطقه قرار داد.

چرا شهید سلیمانی را شهید قدس نامیدند؟
عزام تاکید کرد که موضع جنبش نسبت به شهید سلیمانی و جمهوری اسلامی، صرفاً سیاسی نیست، گرچه بسیار مهم است که یک کشور در سطوح سیاسی در کنار فلسطین و با مردم فلسطینی باشد. اما در دیدار با سلیمانی دریافتم که موضع او نسبت به آرمان فلسطین، ایدئولوژیک و عقیدتی است. شهید سلیمانی معتقد بود فلسطین مسئله همه مسلمانان و اعراب بوده و معیار صداقت هر انسان نسبت به اسلام، پروژه اسلام و امت اسلامی است، موضع سیاسی جمهوری اسلامی ایران نسبت به فلسطین نیز مبتنی بر این ایده است که فلسطین، قلب پروژه اسلامی برای امت اسلام است.

حمایت شهید سلیمانی از فلسطین و مقاومت
وی در ادامه این گفت وگو تصریح کرد: همه می دانند حمایت شهید سلیمانی و جمهوری اسلامی ایران از مردم فلسطین و مقاومت آن نتیجه باور عقیدتی بود.
عزام تاکید کرد که نقش عظیم شهید سلیمانی، نظارت بر این پرونده به نیابت از نظام جمهوری اسلامی بود و به همین دلیل همواره کوشید بیشترین حمایت و کمک را به مردم فلسطین و مقاومت آن داشته باشد.
عزام افزود: جنبش جهاد اسلامی فلسطین به حمایت ایران از فلسطینیان و نقش شهید سلیمانی در تقویت مقاومت و پایداری مردم فلسطین و به شکست کشاندن پروژه آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه افتخار می کند.
این رهبر جنبش جهاد اسلامی فلسطین خاطر نشان کرد، شهید سلیمانی برای زنده نگه داشتن آرمان فلسطین و تقویت مقاومت مردم آن از هیچ کمکی دریغ نکرد.
تاثیر موشک های دوربرد و پهپادهای حاج قاسم سلیمانی


وی در پاسخ به این سوال که موشک های دوربرد و پهبادهای حاج قاسم سلیمانی چه تاثیری در زمینه به هم ریختن معادلات و روحیه رژیم صهیونیستی داشت؟ افزود: چارچوب کلی سیاست ایران حمایت همه جانبه از مردم فلسطین بود و شهید سلیمانی نیز در این چارچوب حرکت کرد و در زمینه حمایت از مردم فلسطین و تقویت مقاومت آنها با تمام توان اقدام کرد و از هیچ کمک و حمایتی در این زمینه فروگذار نکرد. این موضوعی است که همه می دانند و باید بر آن تاکید کرد و از شهید سلیمانی به خاطر آنچه که به مردم فلسطین ارائه کرد، قدردانی و تشکر نمود.

لرزه بر ارکان صهیونیست ها به دنبال تقویت مقاومت فلسطین از سوی سردار سلیمانی/ از انتفاضه سنگ تا دستیابی مقاومت به ابزار پیشرفته

عزام در پاسخ به این سوال که حمایت شهید سلیمانی از مقاومت چه تاثیری بر رژیم صهیونیستی داشت؟ اظهار داشت: با گذشت 35 سال از انتفاضه اول موسوم به انتفاضه سنگ، ابزارهای مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی در این سال ها با وجود چالش های مختلف و پیچیدگی اوضاع توسعه یافته است. این ابزارها به لطف خداوند متعال، جمهوری اسلامی ایران و کوشش شهید سلیمانی متحول شده و توانمندی‌ فلسطینیان در زمینه مقابله با تجاوزات مستمر صهیونیستی تقویت شده است.

وی گفت: ابزارهای انتفاضه به همین دلیل نسبت به انتفاضه اول توسعه یافته که این مساله ارکان رژیم صهیونیستی و پروژه هایش را به لرزه درآورد و دشمن از انتفاضه که پس از مقاومت در برابر اشغال فلسطین دومین حرکت عظیم مردمی بود، غافلگیر شد. بسیاری تصور می‌ کردند که پس از تلاش‌های دیوانه‌ وار رژیم صهیونیستی برای تحت سلطه درآوردن فلسطینی‌ها و شکستن روحیه آن‌ها، مردم فلسطین تسلیم می شوند اما نسل‌های فلسطینی، علی‌رغم شرایط ناامیدکننده، دستاوردهای بزرگی را محقق و انتفاضه را به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای مردم فلسطین ثبت کردند.

این رهبر جنبش جهاد اسلامی فلسطین خاطرنشان کرد، رژیم صهیونیستی به همین دلیل در برابر انتفاضه مردم فلسطین با تنگنایی عظیم مواجه شد آنهم وقتی تصور می کرد همه چیز به پایان رسیده و فلسطینی ها تسلیم شده اند. علیرغم محاصره، شرایط ناامیدکننده و زندگی سختی که مردم فلسطین در شرایط اشغال و جنایتگری رژیم صهیوینستی دارند، امروز می بینیم که مقاومت در شرایط بسیار خوبی است و حتی رژیم صهیونیستی از این مقاومت و مردم فلسطین حساب می برد و دنیا دریافته که رژیم به خاطر اشغال فلسطین باید بهای گزافی بپردازد و فلسطینیان مصمم به احقاق حقوق شان و دفاع از خود، مقدسات و سرزمین شان هستند.

تلاش شهید سلیمانی برای تقویت منطقه و همبستگی برای مقابله با جاه طلبی های آمریکا و رژیم صهیونیستی
عزام در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث تقویت مقاومت در کشورهای اطراف فلسطین شد که رژیم صهیونیستی را وحشت زده کرده است؟ با بیان اینکه تقویت جهان عربی و اسلامی به نفع فلسطین و آرمان آن است، گفت: معتقدم پیروزی بر رژیم صهیونیستی فقط با خیزش منطقه و امت محقق می شود. به همین دلیل فلسطینیان خواهان قدرت یافتن کشورهای عربی و اسلامی و همبستگی عربی-اسلامی هستند، به این معنی که این کشورها دارای برنامه هایی جدی برای مقابله با خطر رژیم صهیونیستی و سیاست های آمریکایی هستند. در این میان، شهید سلیمانی تلاش زیادی برای تقویت منطقه و همبستگی آن برای مقابله با جاه طلبی های آمریکا و رژیم صهیونیستی به عمل آورد.

تاثیر شهید سلیمانی در تقویت ائتلاف قدس قوی
عزام در باره تاثیر شهید سلیمانی در شکل گیری ائتلاف قدس قوی تصریح کرد: بدون شک شرایط منطقه دشوار بود، اما در صورتی که شهید سلیمانی برای تقویت استواری مقاومت تلاش نمی کرد، امروز شرایط ما در مقابل طمع ورزی و پروژه های آمریکایی ـ صهیونیستی در منطقه بسیار دشوارتر بود.

ترور شهید سلیمانی اقدامی اسراییلی ـ آمریکایی بود
وی گفت: تصمیم ترور شهید سلیمانی، تصمیمی اسرائیلی بود، حتی اگر در این تصمیم دخالتی نداشته باشد، البته آمریکا نیز خطراتی که در منطقه تهدیدش می کند را ارزیابی کرد و دریافت شهید سلیمانی خطری بسیار بزرگ برایش است، رژیم صهیونیستی به تنهایی جرأت ترور شهید سلیمانی را نداشت به همین دلیل آمریکا به نیابت از آن وارد عمل شد اما آن چه مسلم است آن است که ترور وی باعث خوشحالی رژیم صهیونیستی و همه دشمنان مسلمانان و اعراب شد.

اهداف دشمن درترور سردار سلیمانی محقق نشد/ روحیه مقاومت درحال بالندگی در کل منطقه است

نافذ عزام در پاسخ به سوالی درباره دوران پس از شهید سلیمانی و اینکه آیا ترور او به معنای ترور رویکرد و اندیشه او است و اینکه آیا رژیم اشغالگر و آمریکا از تاریخ درس گرفته یا نه، تأیید کرد که آنها عبرت نگرفته اند زیرا ظالمان و مستکبران هرگز از تاریخ نمی آموزند و واقعیت را آنگونه که هست، نمی بینند و به همین دلیل هر از گاهی اقدام به ترور رهبرانی می کنند که مانعی بر سر راه طرح های دشمنان امت عربی و اسلامی هستند.
عزام افزود: آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها فکر می‌کردند که ضربه سختی به هرکسی که در مقابل پروژه آمریکا و اسرائیل بایستد، وارد کرده‌اند. آنها تصور می کردند که ترور حاج قاسم سلیمانی ضربه سختی به پروژه مقاومت در کل منطقه وارد می کند. البته بدون شک ضایعه نبود حاج قاسم سلیمانی و شهادت او بسیار بزرگ است، اما مسلم است که سیاست تقویت مقاومت در منطقه ادامه دارد و تحت تاثیر قرار نگرفته و روحیه مقاومت در کل منطقه و به ویژه در فلسطین روز به روز در حال رشد و بالندگی است.

وی گفت: اهداف ترور حاج قاسم محقق نشد زیرا مقاومت در برابر «اسرائیل» ادامه دارد همان گونه که مقابله با سیاست آمریکا نیز ادامه دارد، به این علت که سیاست جمهوری اسلامی هیچ تغییری نکرده و حمایت آن از مردم فلسطین و حمایت آن از مقاومت در کل منطقه نیز قطع نشده است. با این حال ما کاملاً بر این باوریم که ظالمان از آنچه می گذرد، درس نمی گیرند و از درس های تاریخ بهره نمی برند و همان تجربیات را تکرار می کنند.
عزام خاطرنشان کرد ملتی که دینش اسلام است، ملتی است که در دفاع از تاریخ طولانی تلاش برای تقویت حقیقت و خیر، تقویت عدالت و تقویت صلح به حرکت در می آید. این ملت هر قدر هم که در معرض خطرات باشد، نمی میرد همان گونه که ملت ما در معرض خطرات بسیار بوده است، از استعمار قدیم گرفته تا استعمار مدرن و میلیون ها عرب و مسلمان به دست استعمارگران و مستبدان و به دست اشغالگران کشته شدند اما این ملت از بین نرفت بلکه روحیه خود را حفظ کرد، از تمدن، دین و عقاید خود دفاع کرد. فلسطین نیز نمونه زنده ای است که تلاش های سرکوبگرانه ضد مقاومت و نیز تلاش ها برای پایمال کردن حق فلسطینیان را به شکست کشاند.

دستاوردهای نبرد شمشیر قدس پس از شهادت سردار سلیمانی

این رهبر جنبش جهاد اسلامی درباره اهمیت نبرد «شمشیر القدس» در نبود شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: از نظر ایمان ایران به آرمان فلسطین هیچ چیز تغییر نکرده است و نبرد شمشیر قدس پس از ماه های طولانی از شهادت سردار سلیمانی دلیل واضح آن است. فلسطینیان در نبرد شمشیر قدس کار بزرگی انجام دادند و به دستاوردهای بزرگی دست یافتند و برای اسرائیل و همگان به اثبات رسید که سیاست ایران در حمایت از مردم فلسطین تغییر نکرده است و اینکه مردم فلسطین به هیچ وجه نمی پذیرند که تسلیم شوند یا از حقوق خود بگذرند، مردم فلسطین بر ادامه مبارزه و جهاد خود اصرار می ورزند، هر چند امکاناتشان اندک و هر مقدار شرایط زندگی برای آنان دشوار باشد.
عزام ادامه داد: مردم فلسطین به جهاد و مبارزه خود ادامه می دهند، پدیده ای که اکنون در کرانه باختری و غزه شاهد آن هستیم، غزه نمونه ای والا در مقابل همه جهان است. فلسطینی ها حتی در اردوگاه ها نیز چنینند. همه اینها تاکید می کند که دارندگان حق به حق خود پایبند هستند و به هیچ وجه نمی توانند عقب نشینی کنند یا تسلیم شوند. این امر مؤید آن است که آنچه شهید قاسم سلیمانی ارائه کرد، از بین نرفته است و این واقعیتی پایدار در منطقه است که امکان ندارد امت بزرگ اسلامی از تاریخ و میراث عظیم فرهنگی خود غافل یا تسلیم دشمنان خود شود و ملت فلسطین از افتخار دفاع از کرامت امت مسلمان و مقدسات آن برخوردار است و به یاری خدا تا تحقق اهدافش به آن ادامه خواهد داد.
وی درباره پیامش به جمهوری اسلامی ایران در دوران پس از حج قاسم سلیمانی و نیز پیامش به امت های عربی و اسلامی و دیدگاه ملت فلسطین در انتخاب راه مقاومت، گفت: پیام من به جمهوری اسلامی ایران قدردانی و تشکر است زیرا ایران با وجود فشارهای فراوانی که بر آن وارد می شود و با وجود هزینه هایی که در نتیجه مواضع شرافتمندانه اش در قبال فلسطین می پردازد، هرگز در حمایت از فلسطینی ها کوتاهی نکرده و تسلیم نشده و هرگز این موضوع را به میز مذاکره و چانه زنی گره نزده است.
عزام افزود: ایران می‌توانست با دست کشیدن از آرمان فلسطین از این همه محاصره شدید رهایی یابد اما به فلسطین ایمان داشت و به حمایت از مردم فلسطین ادامه داد و این قابل تقدیر و تشکر است.

این رهبر جنبش جهاد اسلامی افزود: پیام ما به امت عربی و اسلامی این است که ملت فلسطین هرگز در ادای وظایف خود کوتاهی نخواهد کرد زیرا متعلق به این امت بزرگ و مبارک است و اگر امروزه در ضعف و تحت ستم است، امری گذرا و موقت است زیرا این ملت دوباره قیام خواهد کرد. ما به امت عربی و اسلامی می گوییم که مطمئن باشید که ملت فلسطین به مسئولیت خود در دفاع از تاریخ و مقدسات اسلامی عمل خواهد کرد و به یاری خدا از این امانت و مسئولیت غافل نخواهد شد.

پربیننده ترین خبرها