جزییات بازگشت آرامش به کرکوک

يکشنبه 12 شهريور 1402 - 19:25

پس از گذشت یک شب بسیار متشنج در کرکوک در شمال عراق، آرامش به خیابانهای شهر بازگشته است.

العالم – عراق

به گزارش العالم، دولت عراق به استقرار گسترده نیروهای امنیتی در کرکوک مبادرت کرده است که به بازگشایی جاده کرکوک – اربیل و پایان مقررات رفع آمد و شد منجر شده است.

در درگیری های شب گذشته میان کردها، عربها و ترکمن ها 20 نفر کشته و زخمی و بیش از 30 نفر بازداشت شدند که 5 نفر از آنان مسلح بودند.

درگیری پس از انتشار خبری درباره دستور محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق درباره تخلیه مقر عملیات کرکوک و تحویل آن به حزب دمکرات کردستان آغاز شد. این مقر قبل از تخلیه آن در سال 2017 متعلق به حزب دموکرات بود.

پس از انتشار خبر، اعراب و ترکمانها در اعتراض به این تصمیم تظاهرات کردند اما کردها برای دفاع از بازپس گیری این مقر به خیابان آمدند که به درگیری میان طرفین منجر شد.

این درگیری باعث شد محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، از اجرای این تصمیم منصرف شود و از مقام های محلی بخواهد با تظاهرکنندگان گفت و گو کنند که باعث شد معترضان به تحصن خود پایان داده و راه ها را باز کنند.

عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق نیز بر ضرورت گفت و گو برای پایان دادن به تنش ها تاکید کرد و از طرف های مختلف خواست از استفاده از زور خودداری کنند.

در همین حال مسعود بارزانی رئیس سابق منطقه کردستان عراق نیز هشدار داد ریخته شدن خون کردها در کرکوک بهای گزافی خواهد داشت.

مسرور بارزانی رئیس اقلیم کردستان نیز آشوب را مغایر با دمکراسی و همزیستی مسالمت آمیز در کرکوک عنوان کرد و خواستار مداخله فوری نخست وزیر عراق و خویشتن داری و دوری از خشونت از سوی کردها شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها