هاآرتص: دولت بایدن نگران تبدیل جنگ غزه به "جنگی آمریکایی" است

هاآرتص: دولت بایدن نگران تبدیل جنگ غزه به
سه شنبه 16 آبان 1402 - 16:29

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز سه‌شنبه گزارش داد: دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به دلیل اینکه  تل‌آویو برنامه ای برای پایان دادن به درگیری ها ندارد نگران این است که جنگ غزه به یک «جنگ آمریکایی» تبدیل شود.

العالم - فلسطین اشغالی

«تسفی بارئل»، نویسنده این روزنامه گزارش داده است آمریکایی‌ها می‌ترسند به دلیل ناتوانی اسرائیل در خروج از نوار غزه، در منجلاب غزه گرفتار شوند و آمریکا از تجارب افغانستان و عراق آموخته که ماندن طولانی مدت نیروها در یک کشور خارجی به «آسیب استراتژیک» تبدیل خواهد شد.

بارئل خاطرنشان کرد: انعطاف پذیری آمریکا در برابر جنگ اسرائیل در غزه عمدتاً به برنامه تل آویو برای مدیریت نوارغزه پس از پایان جنگ مربوط می شود.

وی در ادامه این گزارش نوشته است: بایدن بیم دارد که جنگ اسرائیل علیه غزه به نسخه دیگری از جنگ سعودی علیه یمن تبدیل شود، جنگی که علیرغم اینکه رئیس جمهور آمریکا یک ماه پس از به دست گرفتن قدرت، خواستار توقف فوری آن شده بود، ادامه دارد.»

بارئل گفت بعید نیست آمریکا ابتکار عمل را برای تدوین برنامه ای جهت مدیریت نوار غزه در روز بعد از جنگ به دست بگیرد تا اسرائیل سال ها در منجلاب غزه گرفتار نشده و منجر به ورود آمریکا به این جنگ نشود.

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی به ویژه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در حال حاضر در حال تماس برای تصویب طرح "روز پس از جنگ غزه" هستند، که درباره آن با رهبران منطقه به ویژه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفتگو کردند.

بارئل پیش بینی می کند اسراییل برای طرح روز پس از جنگ نوارغزه تحت فشار آمریکا قرار گیرد و ژنرال های واشنگتن نیز به اسرائیل نسبت به نتیجه انجام اشتباهات امریکا در عراق و افغانستان، هشدار می دهند.

نویسنده این روزنامه با بیان اینکه اشغال افغانستان توسط آمریکا 20 سال به طول انجامید، خاطرنشان کرد: دولت جورج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا در آغاز جنگ اعلام کرد که هدفش از بین بردن کامل حکومت جنبش طالبان و تاسیس حکومتی جدید است، اما این مساله با امضای توافق مشروعیت بخشیدن به بازگشت طالبان به حکومت کشور توسط دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، به پایان رسید.

بارئل تاکید کرد طرح خروج از عراق که توسط دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2014 طراحی شده بود، در پی ظهور داعش سقوط کرد و آمریکا را مجبور کرد تا به باتلاق عراق وارد شده و تاکنون نیز ادامه دارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها