شب آشفته‎ سعودی‌ها؛ آیا شاه سعودی کودتا را از سر گذراند؟

شب آشفته‎ سعودی‌ها؛ آیا شاه سعودی کودتا را از سر گذراند؟
يکشنبه 2 ارديبهشت 1397 - 03:36

شب آشفته شاه پیر عربستان و ولی‎عهد جوان سعودی‏ با انتشار خبرهای ضد و نقیض فعالان درباره حادثه وقوع تیراندازی شروع شد؛ حادثه‎ای که می‏‌رفت تا به وقوع یک نوع کودتا در این کشور تبدیل شود.

العالم-عربستان

در ساعات پایانی شنبه‌شب فضای مجازی با انتشار یک ویدیو منفجر شد؛ ویدئویی که از تیراندازی در کاخ ملک سلمان ومحل استقرار بن سلمان حکایت داشت.

اخبار تکمیلی از انتقال ملک سلمان و فرزندش محمد از قصر الخزاعی واقع در شمال غرب ریاض به یک پایگاه نظامی و بسته شدن آسمان پایتخت به روی کلیه پروازهای تجاری و نظامی حکایت می‌کرد.

توئیت‌های معارضان آل سعود هر چند احتمال وقوع کودتا در عربستان را می‏داد؛ اما سکوت معنادار و واکنش دیرهنگام مقامات امنیتی عربستان در مقابل این مساله، اذهان عمومی را به سمت جدیت آن سوق می‌داد.

بالاخره مقامات عربستان دو ساعت پس از وقوع حادثه سکوت خود را شکستند و سخنگوی پلیس منطقه ریاض عربستان وقوع تیراندازی در کاخ العوجا در منطقه الخزامی را تائید و اعلام کرد که ماجرا مربوط به حضور یک هلی شات با قابلیت تصویر برداری در منطقه امنیتی قصر ملک سلمان بوده است که با ورود بموقع پلیس ساقط شده وخطری متوجه قصر واهالی ان نشده است.

صرف نظر از اینکه آیا روایت پلیس عربستان وماجرای هلی شات یا آتش باری در قصر ملکی صحیح است، نکاتی چند دراین زمینه محل تامل است که در ذیل به آن پرداخته میشود:

اول: شکنندگی امنیتی عربستان؛ حادثه شنبه شب ریاض نشان می‌دهد که هیج جایی در عربستان امنیت ندارد وظاهر شکننده اقتدارعربستان با وجود ادعای پادشاه و بویژه ولی‌عهد سعودی هرلحظه در معرض تهدیدات جدی قرار دارد. این شکنندگی امنیتی تنها چند روز پس از اجلاس «الظهران» عربستان رخ داده است؛ اجلاسی که از ترس حملات موشکی انصارالله بجای ریاض در الظهران برگزار شد که این مساله نیز حکایت از عدم استحکام امنیتی ریاض با وجود ادعاهای نهاد پادشاهی دارد.

دوم:احتمال کودتا؛ تاخیر بیش از دو ساعت سعودی‌ها در واکنش به حادثه این احتمال را تقویت می‌کند که اصل ماجرا چیزی غیر آن است که ادعا می‌شود. به باور برخی کارشناسان، ورود آسان و بیدغدغه هلی شات‎ها یا پهبادها به محیط قصر ملکی و تهدید امنیت شاه و ولی‌عهد سعودی می‌تواند با احتمال بروز یک کودتا ارتباط داشته باشد.

در همین ارتباط، یک کاربر سعودی در صفحه توئیتر خود نوشت که ماجرا یک عملیات اطلاعاتی بوده برای شناسایی افراد متمایل به کودتا و‌ در ساعات آینده دستگیری‌هایی صورت خواهد گرفت.

در همین حال، روزنامه اورشلیم پست هم گفته که برخی از منابع با انتشار تصاویر و ویدیوهایی از صحنه درگیری در توییتر گفته‌اند که این تیراندازی بخشی از یک پروژه کودتا علیه ملکسلمان بوده و شاه سعودی نیز از محل اقامتش فراری داده شده است.

سوم: مخالفان داخلی و خارجی بن سلمان؛ ولی‌عهد سعودی این روزها مخالفان متعددی در داخل وخارج دارد، از شاهزادگان معزول از قدرت تا بازداشت‌شدگان خاندان سلطنتی بدست ولی‌عهد، ازمسلمانانی که در پیوند با آرمان فلسطین، بن سلمان را عامل اسرائیل و موید مشروعیت رژیم صهیونیستی می‌دانند تا مخالفان داخلی او که با سیاست‌های سکولار به اصطلاح توسعه مدار او مخالفت شدید دارند و در کنار همه اینها مبارزین یمنی که با خود عهد کرده‌اند آرام و قرار را از بن سلمان بگیرند.

چهارم: وبالاخره اینکه پس ازحادثه شنبهشب می‌توان انتظار داشت میزان فشارها رژیم آل سعود بر مردم عربستان به بهانه حفظ جان خاندان سعودی افزایش یابد و درعین حال دلارهای حاصل از نفت و  زیارت بیش از پیش سر از جیب کمپانی‌های تولید سلاح غربی درآورد.

پربیننده ترین خبرها