گزارش خبرنگار العالم از جزئیات مذاکرات یمنی ها در سوئد + ویدئو

سه شنبه 20 آذر 1397 - 18:40

کمیته های یمنی همچنان به برگزاری نشست های خود درباره پرونده آتش بس در الحدیده و تعز و نیز بازگشایی فرودگاه صنعا ادامه می دهند. آنها به دیدارهای خود با مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن نیز ادامه می دهند. گریفیتس روز گذشته تاکید کرد که بازگشایی فرودگاه صنعا مساله مهمی است که به مسائل انسانی نیز مرتبط است.

العالم . باخبرنگاران

خبرنگار العالم در استکهلم گفت: قرار است که این رایزنی ها به یک راهکار مشخصی برای بازگشایی فرودگاه صنعا بینجامد. بویژه که هیات ملی صنعا بر آمادگی فرودگاه برای برقراری پروازها تاکید کرد. از سوی دیگر پرونده آتش بس در الحدیده از سوی کمیته های ویژه ای در دیدار با کارشناسانی که مارتین گریفیتس تعیین کرده است، مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. سازمان ملل همچنین ایده هایی برای آتش بس در شهر الحدیده مطرح کرد. هیات ملی صنعا نیز یک طرح ابتکاری به سازمان ملل ارائه داد و می بایست این طرح به هیات منصور هادی نیز منتقل شده باشد تا ناظران سازمان ملل در بندر الحدیده مستقر شوند و نقش نظارتی بر این بندر ایفا کنند.

همچنین نمایندگان 5 عضو دائم شورای امنیت در راستای تلاش برای از میان بردن تمام موانع فراروی روند مذاکرات و توافق اسیران، با هیات های یمنی دیدار خواهند کرد. پس از رد و بدل کردن فهرست نام اسیران می بایست بر راهکار مشخصی برای این مساله که تحت نظارت سازمان ملل با مشارکت صلیب سرخ جهانی صورت می گیرد، توافق حاصل شود. پادشاهی عمان نیز تسهیلات لوجستیکی به منظور اجرای این توافق ارائه داد و قرار شد تا هواپیماهای عمانی اسرا را منتقل کنند.

خبرنگار العالم پیش از این نیز اظهار داشت که فهرست نام اسیران صبح امروز در رایزنی های سوئد رد وبدل شد و تاکید کرد که تعداد اسیران به 15 هزار نفر رسید. در هیات صنعا حدود 7 هزار اسم آمده است در حالی که هیات ریاض فهرستی مشتمل بر بیش از 8 هزار اسم ارائه داد.

برخی منابع از هیات ملی مذاکره کننده نیز نقل کردند که هر دو هیات دو هفته فرصت دارند تا پرونده ها و نیز نام افراد و وضعیت آنها را بررسی کنند.

این در حالی است که هیات ریاض دست یابی به توافق آتش بس در مذاکرات سوئد را بعید می داند.

شبکه العالم همچنین به نقل از منابعی آورده است که پیشنهاد سازمان ملل در خصوص الحدیده یمن این است که تمام طرفهای درگیر نیروهای خود را از شهر و بندر حدیده خارج کنند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که بحث و گفتگوها درباره الحدیده همچنان ادامه دارد و مشخص نیست که طرفها با پیشنهاد سازمان ملل مبنی بر خارج کردن نیروهای خود موافقت کنند.

پربیننده ترین خبرها